nya skidor men vilka?

ChrisW

Ny medlem
nya skidor men vilka?
hej alla. har lite funderingar över nya skidor. håller på att sälja mina scratch bc och tänker lite större. jag e en rätt duktig och orädd åkare som söker ett par breda hårda och stabila skidor för jag gillar att hoppa klippor å köra fort å så. jag har tänkt en hel del på big stix 106:erna så nått i den stilen vill jag ha. hur e sanouken och head 103:erna i jämförelse.
tacksam för svar
christian

nya skidor men vilka?
Hej, Christian!

Jag körde bland annat Big Stix 106 hela denna vintern under en säsong i VT. Dom är breda som f*n och helt underbara att åka löst på.
Men att kalla dom hårda och stabila vore att överdriva.
Dom är snarare att benämna som grymt mjuka.

Sanouken är ändu mjukare så överdrivet stabil är den inte.

Head 103 är därimot riktigt hård och funkar kanon att köra hårt på. Så gillar du verkligen att köra fort så är det nog dom du skall ha. Men dom är ingen höjdare att åka ut och slö-glida på.

Pröva annars Rossignol B3 i 195, dom är grymt allround och lagom breda.

Mvh, Magnus

nya skidor men vilka?
Jag har åkt på 106orna nu i 2år och har bara gott att säga om dom. Det enda som är lite - är när det är riktigt brant och hårt så studdsar i varje fall jag i svängarna.
Men det är en rikigt bra skida för hela berget.

Jag har väl inte lyckats köra för fort på dom ännu. Så länge det är mjukt är den åkbar över allt pist som offpist.

Sen så verkar det som att dom är allergiska mot stenar. Det blir trasiga kanter och djupa hål i belaget.............

Lycka till// Fredde

nya skidor men vilka?
Om du söker något stabilt så kolla in Kneissl Tanker i 190cm. Väldigt lik en storslalomskida i uppförande och uppbyggnad men lite bredare då. (125-93-116)

Detta är dock ingen lättåkt skida så du vet. Men jag är väldigt nöjd med mina, både i djup Andermattpuder och slasket på SM.

Ps: Ska du ha något överlägset i puder så finns det bara en skida att välja; Volant Spatula! Dock inget att åka pist med även om det går med lite vilja.:Ds

nya skidor men vilka?
Head 103 är en hård skida som sagt innan.
ska du ha en hård skida är den ett seriöst alternativ.
Andra hårda skidor är (breda förstås):
Völkl explosive
Stöckli Stormrider DP

scratch bc är en väldigt mjuk skida, likt big stix 106.
andra mjuka är:
Völkl gotama
völkl sanouk
head mojo

Mellan hårda är:
Atomic breda modeller, R:ex, suger daddy och big daddy där den sist nämna är mjukast.
Rossingnol B3
Kneissl Tanker
Elans skidan ingår också åt det mjukare hållet.

Tillbaka
Topp