Nya skidor till barnen - osäker på längden Gotama Jr

Kikat runt här på forumet och börjar fundera på att köpa Gotama Jr, åtminstone till 9-åringen som är 138 cm lång och till 7- åringen som är 116 cm. Eftersom rocker-skidor upplevs som kortare lutar jag åt 140cm till 9-åringen och 120cm till 7-åringen men blir ändå osäker på om skidorna kommer vara för långa, framförallt för minsta grabben. Jag vill inte köpa skidor som de ska växa in i utan är mån om att de ska få ut så mycket möjligt av sin skidåkning. Överväger K2 Indy som alternativ till 7-åringen, han är liten och väger bara runt 17 kilo men åker rätt bra.

Någon som har koll?

Vet ni förresten varför tysken anger längder i hela tiotal 120, 130, 140 medan svenska butiker kör 128cm 138cm etc på samma skidor?

Jag köpte ett par Gotama Jr till min son på rean förra året. Då hade vi några skiddagar kvar och jag köpte dem mest för att ha i år. Han var då 8 år och ca 138cm lång. Ganska stark och tung. Köpte 148cm. De gick hur bra som helst redan förra året. Hoppade, skojkörde och carvade. Han har ett par fina Fischer GS Jr 145cm, men dem vill han inte röra sedan han fick sina Gotama.

Tack för era svar! Blev Gotama 138cm till 9-åringen och Salomon Shogun JR 110cm till minstingen, jag tror han behöver äta upp sig några kilon innan han får längre lagg.

Min 5-åring fick ett par K2 Indy förra säsongen, något längre än hans egen kroppslängd. Fungerade jättebra, han åkte betydligt snabbare och tryggare med lite längre skidor än dom han hade innan som inte ens gick till hakan. Han är inte något skidfenomen, men hyffsad för sin ålder och gillar såna där puckliga och trånga skogsåk som är så jäkla jobbiga för en farsa med långa skidor.

skidmannen sa:
Min 5-åring fick ett par K2 Indy förra säsongen, något längre än hans egen kroppslängd. Fungerade jättebra, han åkte betydligt snabbare och tryggare med lite längre skidor än dom han hade innan som inte ens gick till hakan. Han är inte något skidfenomen, men hyffsad för sin ålder och gillar såna där puckliga och trånga skogsåk som är så jäkla jobbiga för en farsa med långa skidor.
Du har rätt! Anledningen till att jag ändå bangade Gotaman, några cm längre än han själv och köpte en kortare Shogun, var vikten. 4-åringen som relativt sett är tyngre har jag köpt en Indy som håller samma längd som hon.

Snödjup

Tillbaka
Topp