Nya skidor till pisten och möjligen lite offpist.

AndreasPh

Ny medlem
Hej, reggade mig precis här då jag snart ska till alperna med familjen. Är nu 16 och har börjat fundera på att köpa utrustning istället för att hyra varje år, vilket bara är jobbigt enligt mig. Som 16åring är min budget kanske inte den största därför letar jag efter skidor i 5000 och nedåt klassen. Vet dock inte vad man får för kvalitet på dem men hoppas det ska hålla i några år tills man samlat ihop för nya igen.

Nuvarande skidor: Inga, hyr som sagt
- Vikt: runt 66-70
- Längd: 180
- Åkstil: Brukar bara köra pist men sist tog jag mig ut offpist, dock på blades vilket inte va så lyckat..
- Erfarenhet: Har åkt skidor sen jag var liten. Brukade köra en gång per år men har de senaste endast varit 1 gång vart annat år. Kört skidor när jag va liten men bytte sedan till blades. Vill ge mig på carvingskidor nu dock. Kör i en helt okej hastighet. Brukar inte ta upp hela backen med mina svängar men inte heller köra störtlopp.

Vad jag nu hoppas att ni kan hjälpa mig med är att hitta ett par skidor, antingen nya eller begagnade som inte är för svårkörda. Är ganska säker på min åkning men har kört blades nu i 6-7 år så vet inte hur bytet till carvingskidor kommer gå. Vill gärna ha möjlighet att åka lite offpist, men det är inte vad jag kommer göra större av tiden. Vill ha skidor i runt 100+ mm i midjan (om inte ni kan övertala mig till annat). Med skidlängdmätaren här på freerider skulle jag ha ett par i 170-180 klassen. Växer fortfarande så lite längre kanske inte skadar.

Tack på förhand
Ps. tar gärna emot råd om skötsel m.m. Alla tips välkomnas.

Edit: Har hittat 3 par skidor från conrad.de som jag tycker verkar bra.

http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1423
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/4584
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/7502

Är det någon som har några tankar om dessa skidor?

Senast ändrad:
700_039_01_310x286.jpg

Dem där verkade schyssta!

Tycker jag med, dock har de ju inga bindningar. Kan du rekommendera några till mig? Vissa bindningar verkar ju inte ens klara av ett litet hopp och såna vill man ju inte ha. Eftersom jag är helt ny vet jag inte vad man ska titta på. Just nu kollar jag bara på priserna...

Men vilka modeller bör jag leta efter? Gärna för 3000-4000 icl bindings. Vill som sagt ha ett par skidor som man kan köra i pisten, lite offpist och kanske på ett litet hopp med.

Jo dom såg bra ut. Vill nog ha lite bredare skidor i mitten för lättare offpist om det nu spelar så stor roll. Sen var de lite dyrare än vad jag hade tänkt här i Sverige. Du kan inte rekommendera några bra bindings som jag kan köpa till dem? Om man handlar på conrad.de så verkar det inte ingå några bindings men de är bra mycket billigare där ändå.

Kolla in Guerlains kanske, 319 euro. Dom har ombrandade Lookbindningar, kostar 110 euro att lägga till ett par 15-din till laggen på hemsidan.
Annars som sagt var, begagnade på köp & sälj.
T ex https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=70856 så har du pengar över till att köpa ett par pist/parkskidor också.

Scott dozer säger jag bara, sjukt bra allround skida, åkt med den nere i st anton nu i 2 månader, aldrig varit så nöjd med en skida innan. strax under 100 i midjan, twintip och lite rocker, fungerar kanon i pisten om du inte är ute efter en störtloppsskida. bra allround skida helt enkelt, lite dyrare, ligger på runt 6000...

Utter: Är nog inte ute efter att köpa 2 olika skidor. Är inte så duktig med skidor eftersom jag kört blades hela tiden och att ha 2 olika par skulle nog inte underlätta ;) Tack ändå.

sajjmon: De är säkert precis vad jag vill ha men lite för dyra tyvärr.

Vad tror ni om ett par K2 Extreme DX med Salomon STH 14 bindning? Det passar bättre in i budgeten.

Vad tror folk om Salomon Lord? Passar den till en medelgod åkare? Hur mycket spelar det egentligen roll om det står advanced - expert på vissa hemsidor? Kommer jag som är duktig med blades men vill byta till vanliga skidor kunna åka på dem eller kommer jag bara trilla?

Verkar till att vara en bra allround skida. jag skulle inte bry mig så mycket om där står advanced eller beginners på skidan... denna skidan har kanske inte lika goda pistegenskaper som en ren pistskida, men du har tillräckligt goda om du inte vill åka störtlopp.
kolla länken nedan, har inte själv åkt med dem, men läs recensionerna
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2009/salomon/lord.html

lycka till !

Tack för tipset. Jag har kollat på dem faktiskt och vart ganska intresserad men just nu är de lite dyra. Vill gärna skaffa ett par om jag kan hitta dem begagnade eller på rea.

Jag har åkt på Salomon Lord i säsonger nu. En riktigt bra allmountain-skida för Sverige, fungerar bra i både pist och offpist så länge pudret inte är för djupt.

Köpte Dynastar Legend 85 idag med samma kriterier som du. Fast jag är 23 år äldre men bra åkare som mest kör pistat. Iofs så spricker din budget lite. De kostade 5890 spänn på Bromma sport med LOOK PX12 bindningar.

Dynastar Legend sultan 80 skulle jag rekommendera även om det krävs lite kraft för att få dom att carva bra. Äldre modellen heter Legend 8000 om du ska söka i köp och sälj ;)

Tillbaka
Topp