Nya skidor till vintern...

mokster

Medlem
Hej.
Det är så att jag har tänkt att inhandla ett par skidor till vintern.
Kör nu på ett par Scott P3or som jag e grymt nöjd med.
Jag vill ha en fet och hyffsat hård skida.
Vill ha en midja 105+ och dom ska användas som offpist lag.
Skulle va trevligt om någon kunde rekomendera lite.
Tack på förhand MoK

Hej.
De lite styvare modellerna till 06/07 med + 105 mm som du borde testa ar: Elan M1111, Extrem BIG O, Head Supermojo, Nordicas ny feta (kommer inte ihag namnet) och
Liberty C-note.

Hmm, Nordicas nya Supercharger är verkligen allt annat än styv, nästan spagettivarning på den... Läs länken ovan, perfekt introduktion. För övrigt är TGR det överlägset bästa forumet på nätet, nära på befriat från osnutna jibbwannabes som ställer den 6765253544e frågan om hur mycket man ska sagga sina Oakley Puffy's... Istället finns det såna gammaldags saker där som humor och kunskap om skidåkning... :)

Sök runt lite här på forumet med så borde hitta trådar med liknande info. Annars:
Völkl Gotama 06/07 (styv och rå), DPS Wailer 105, Dynastar Legend Pro Rider m.fl.

Hmm vill du ha snyggast design av alla så tycker jag att du ska kika på www.movementskis.com. Riktigt snygga och inte så vanliga... Vet inte om de nya modellerna ligger uppe ännu, men jag vet att de finns på www.szamersport.se annars

Senast ändrad:
Glisseur: Börjar med att kommentera tgr, nog för att man slipper alla jibbers och sånt men istället får man ju dras med människorna som kommer med de mest onödiga kommentarerna och skriker JONG! över allt (bra översättning av ordet Jong mottages tacksamt.) å andra sidan finns det ju grymt mycket duktigt, intresserat och insatt folk.

Sen vill jag kommentera lite om hyffsat hårda skidor.
Bara uttrycket är ju diskussionberättigat. Vad är en hård skida och vad är en hyffsat hård.

Ska man gå efter TGR och marshals råd så är det ju lite skillnad på ett par Dynastar LP och ett par Völkl Gotatam, även om listan nog gäller de äldre Gotamamodellerna.

Hyffsat hårda borde definieras tydligare, menar herr mokster en tung pansarvagn som mosar allt i sin väg eller en lite snäll fyrhjuldriven familjekombi som tror att den är tuff?

Jag skulle nog placera BigO, Supermojo och C-note som mer åt pansarvagn och Head mojo 105 som den andra, Gotama blir väl en SUV där emellan.

Finns inte jättemycket i just det segmentet, aningen är det smalare och hårdare, eller bredare och mjukare. Jag slänger ändå ut lite skidor som borde kunna ligga i rätt område.
Armada ANT, Amplid Infra black, Völkl Gotama

För mått och sånt på nästa års skidor används http://www.skipass.com/guide-matos/ski/2007/_freeride/ med fördel.

Varför skrev jag allt detta nu?

Kanske kan skriva lite här om mina funderingar också till nästa säsong och få lite svar..
Är så att jag funderar på ett par Dynastar Legend pro rider i 186 cm längd till nästa säsong, är själv ca 180 och väger runt 65kg (lättviktare).. Åker så forcerande jag bara orkar med och har åkt näst intill hela mitt liv.. Denna skida skall användas i riksgränsen´s alla olika förhållanden från puder till slask..
Vore trevligt med lite kommentarer om denna skida, har inte hunnit prova den så blir på chans jag köper.. Alternativet till dom är ett par big trouble om dom kommer i rätt längd (184-186)

Joye sa:
Glisseur: Börjar med att kommentera tgr, nog för att man slipper alla jibbers och sånt men istället får man ju dras med människorna som kommer med de mest onödiga kommentarerna och skriker JONG! över allt (bra översättning av ordet Jong mottages tacksamt.)
Sant det men man kan inte få allt och det finns nötter överallt. Jong är väl knappast riks-engelska men betyder väl pucko, nolla, newbie och ett gäng andra nedlåtande ord om folk som inte hittat sökfunktionen...

Henrik_koivisto sa:
Är så att jag funderar på ett par Dynastar Legend pro rider i 186 cm längd till nästa säsong, är själv ca 180 och väger runt 65kg (lättviktare).. Åker så forcerande jag bara orkar med och har åkt näst intill hela mitt liv.. Denna skida skall användas i riksgränsen´s alla olika förhållanden från puder till slask..
Vore trevligt med lite kommentarer om denna skida, har inte hunnit prova den så blir på chans jag köper.. Alternativet till dom är ett par big trouble om dom kommer i rätt längd (184-186)
Grym skida som passar perfekt i Gränsen och för en aktiv åkstil, en av dom allra bästa i klassen mid-fats. Big Trouble lutar mer åt freestyle BC så om du inte inte planerar att skutta och snurra en massa skulle jag välja Pro Rider. Eller kanske rent av Pro Rider XXL om du vill ha en bredare skida.

Joye sa:
Sen vill jag kommentera lite om hyffsat hårda skidor.
Bara uttrycket är ju diskussionberättigat. Vad är en hård skida och vad är en hyffsat hård.
Bra fråga som har ett svar nästan lika givet som "hur långt är ett snöre?". Svaret är med andra ord extremt relativt. Men, om man vill göra det enkelt för sig kan man väl sträcka sig till att skidors styvhet ofta jämförs med raceskidor som under årtionden var det vi friåkare fick släpa runt på. Dom är ofta styva som attans utan att gå efter en specifik modell, mer generellt. Med andra ord kan man säga att friåkningsskidor som närmar sig raceplank i flex kan sägas vara styva. Åt det andra hållet har vi t.ex Pocket Rocket som är mjuk som en överkokt spagetti, med andra ord inte styv. Där har vi en väldigt grov skala men den funkar hyfsat för insnöade prylbögar.

Senast ändrad:
Mokster:

skall du ha en styv skida över 105 i midjan krävs ganska saftiga lår. Kombinationen är därför ganska ovanlig. Flesta feta skidor (över 100 i midja) är mjuka eller väldigt mjuka, delvis för att man får en skönare surfkänsla och inte riskerar överraskande faceplants när tippen dyker (vilket händer lättare på en styvare skida) och delvis för att det krävs en del krut i låren för att hantera dem. Om du nu vill ha en riktigt styv feting skall du jag reda på ett par gamla Monster M103. De brukar gå ganska billigt eftersom de som köpte dem för 3 år sedan insett vid det här laget att det är roligare att köra på mjukare skidor.

Om du främst kört Scott P3 tidigare rekomenderas nog att du testar lite olika fetingar innan du bestämmer dig. Min ödmjuka gissning är att du föredrar något lite mjukare i slutändan trots allt...

Joye sa:
För mått och sånt på nästa års skidor används http://www.skipass.com/guide-matos/ski/2007/_freeride/ med fördel.

Varför skrev jag allt detta nu?
För att glädja mig såklart :) Finfin länk och grym tråd i största allmänhet. Undrar hur nya Big Daddy:n är. Testade ett par av fjolårsmodellen två åk i slutet på denna säsongen. Kändes som att de skidorna i princip bara vill åka rakt fram så länge det inte går riktigt riktigt fort...

Edit: Hallå, har Duret börjat göra skidor!?! Kanske gammal nyhet i och för sig. Deras Legende såg lagom stora ut :)

Senast ändrad:
Glissure har ratt stryk Nordica fran listan. Han ger ocksa ett bra tipps, Dynastar pro rider XXL.
Eftersom du vill ha en skida av "bredare" slag.

anger har helt ratt nar han sager att "Flesta feta skidor (över 100 i midja) är mjuka eller väldigt mjuka". Det blir farre och farre rejalt styva "feta" skidor varje ar. Vissa akare tycker val att detta ar lite trakigt, andra inte.

Nordicas Supercharger blower är mjuk i nosen ja, övriga skidan är hårdare, det finns ingen anledning att göra en så fet skida hård hela vägen då vitsen är att den ska kunna flyta bra.
Har kört på den hela vintern och det är en av de mest livfulla skidor jag har åkt på, nu var
mokster ute efter en hyfsat håd skida och jag tycker att den platsar på den listan, jag väger 76 kg och är således ingen tungviktare men även sverre som har några ett tiotal kilo på mig kör på dem, men det är av mindre betydelse för den skidan som ska släppas snart är samma modell men något hårdare, dock inte mycket.

//Reine Barkered

Joye sa:
Du hänger på tgr men missade det?
Nix, jag läser det på sin höjd sporadiskt. Har inte bestämt mig än vilket som är minst plågsamt, attityden på det forumet eller fjortisarna här :) Nu har ju Johan fixat en massa med forumet så jag tror jag ger FR chansen en säsong till.

Läste lite om 'skidan' på TGR nu. Finns det överhuvudtaget några ski-stoppers till försäljning som går att använda med den? Eller är det bara ett luftslott som tillverkats i Photoshop för att få tyst på diskussionen om vilken skida som är fetast?

Reine sa:
Nordicas Supercharger blower är mjuk i nosen ja, övriga skidan är hårdare, det finns ingen anledning att göra en så fet skida hård hela vägen då vitsen är att den ska kunna flyta bra.
Hmm, du har inte hört talas om begreppet rocker på feta skidor? Trenden går allt mer bort från mjuka mot lite hårdare spetsar med ordentlig rocker kombinerat med ett lågt, eller inget spann. För dom som inte vet är rocker när skidans spets (eller tail) är gradvis uppåtvinklad för att få upp spetsarna i mjuk snö och skapa flyt. Fördelen är att man kan göra en skida med mer jämnstyv flex som är mer fartstabil, du slipper fladdrande toppar men har kvar flytet. Vänta ett par år så kommer det att finnas på många skidor över 100-105 mm midja, så snart dom stora skidelefanterna fattat att utveckling inte är något ont...

All respekt för din åkning Reine men jag tvivlar att Sverre kör på samma skida som du. Det paret han hade i Gränsen hade ingen uppböjd tail (såvida han inte satt sågen i dom själv) och såg mer ut som en customgjord racestock-skida än produktionsvarianten. Inget ovanligt, många skidmärken gör så med skidorna till sitt internationella team: Dynastar, K2, Rossi, Atomic osv osv. Egentligen inget fel men det är trist när gemene man får nöja sig med skidor som inte ens stjärnorna på teamet vill åka på.

För övrigt: monoski rules! Fast skulle gärna testa deras überfat i en meter nordamerikanskt puder, har svårt att tänka mig att det skulle vara tråkigt. Men dom lär väl funka sådär på hårdare underlag med 170 mm under pjucken :) Btw, Monsieur Duret himself in action, kungen av Derby de la Meije med 9 raka vinster i monoklassen:
324.jpg

Glisseur sa:
För dom som inte vet är rocker när skidans spets (eller tail) är gradvis uppåtvinklad för att få upp spetsarna i mjuk snö och skapa flyt. Fördelen är att man kan göra en skida med mer jämnstyv flex som är mer fartstabil, du slipper fladdrande toppar men har kvar flytet. Vänta ett par år så kommer det att finnas på många skidor över 100-105 mm midja, så snart dom stora skidelefanterna fattat att utveckling inte är något ont...
Hur blir en sån skida att åka på i pist? Inte dess ändamål såklart men det vore ändå kul att veta om det blir helkasst eller om det går att ta sig ner någorlunda med hedern i behåll. Jag gissar att Hendryx gör skidor med rocker, hur är det med DP? Fler tillverkare?

Glisseur sa:
Btw, Monsieur Duret himself in action, kungen av Derby de la Meije med 9 raka vinster i monoklassen:
http://www.skipass.com/photos/articles/37/324.jpg
Grym fartdräkt! Matchar ju t.o.m. loggan på belaget. Han vart väl tvåa i år förresten, slagen med en sekund.

Glisseur sa:
All respekt för din åkning Reine men jag tvivlar att Sverre kör på samma skida som du. Det paret han hade i Gränsen hade ingen uppböjd tail (såvida han inte satt sågen i dom själv) och såg mer ut som en customgjord racestock-skida än produktionsvarianten. Inget ovanligt, många skidmärken gör så med skidorna till sitt internationella team: Dynastar, K2, Rossi, Atomic osv osv. Egentligen inget fel men det är trist när gemene man får nöja sig med skidor som inte ens stjärnorna på teamet vill åka på.
Ska vara samma skida och ja han har satt sågen i dom själv.

Glisseur: Okay, det låter som bra.. har läst ganska mkt recensioner på dom äldre legend skidorna och dom verkar ha fått grymt bra kritik. Jag kollade först på XXL skidan men den kommer bara komma i 194 cm, samt att den e lite väl bred för dom svenska bergen.. Tror inte man utnyttjar dom 109mm (?) i midjan så ofta i sverige faktiskt.. Känns vettigare å köpa en som e lite smalare istället.. Big trouble är väl en full twintip och jag känner inget behov av att verkligen behöva vara ute och bygga bc kickar.. behöver man hoppa så finns det parker och det har jag andra skidor för.. så det lutar mycket åt att prova på ett par Dynastar legend pro rider..

Fråga 2 från min sida då är, vad ska man välja för bindning till ett par legend pro rider?
look p14 ti kanske? känns som att man vill ha en bindning som kan stå emot lite tunga och slagiga kruvor efter t.ex ett dropp..

hm, ojoj, mkt snack, lite jag förstår jhaha, men nu till min fråga som jag hoppas ngn har ett "enkelt" svar på... hur ska man göra om man mest åker pist, men vill åka mer och mer lössnö å också börja hoppa?? jag har bara råd m ett par skidor liksom... ska åka en hel säsong.. känner att jag vill utvecklas men samtidigt vill jag inte bara byta tvärt å köra p såna twintip för d e väl en himla skillnad mot "vanliga" carvingskidor väl? går inte köra i pist me direkt väl?? i och för sig kan man ju byta under säsongen men vad ska man börja me liksom... hyra???
hej hej å tack p förhand

och förrestne, om ngn har läst det ovan å har tips på ett par riktigt bra skidor fr förra säsongen tages d tacksamt emot:) ha d gott

krissew: svårt att säga men försök hitta någon som är "mid-fat" typ 80-90mm i midja så du kan använda den på hela berget.. både i parken och i någorlunda lössnö.. en twintip skida har inte lika mkt skärning som en carving skida vilket gör att det är stor skillnad när man åker pist.. Fast visst går det att lägga upp ett par twinnisar på kant också om man bara vill..
finns hur mkt skidor som helst, head mojo är ett exempel.. Åkte på ett par sådana förr men nu blir det fetare skidor.. grymt nöjd över dom faktiskt, lätt åkta i dom flesta underlag..

Glisseur sa:
ja det är som utter säger. han har satt sågen i dem själv, har snackat med sverre om det, han störde sig på att han tyckte att tailen drog i lösnön. samma skida är det dock

Glisseur sa:
ja det är som utter säger. han har satt sågen i dem själv, har snackat med sverre om det, han störde sig på att han tyckte att tailen drog i lösnön. samma skida är det dock

Snödjup

Tillbaka
Topp