Nya skidor, uppstartsskötsel.

jayzon87

Ny medlem
Köpte ett par nybörjarskidor Atomic Variofibre.
Har lite funderingar över vad man ska göra innan "första åket"
Fick bindningar justerade och monterade enligt min vikt och pjäxa i butiken.
Vissa tycker att man ska valla och vissa inte, ska man vässa kanterna ytterligare än de är ifrån fabrik etc.

Kom gärna med lite tips, man vill ju lära sig! :)

Med tanke på att det är nybörjarskidor utgår jag från att du är nybörjare? Man kan ändra kantvinklar om man vill det och även valla skidorna om man vill vara lite noggrann, vet inte om det har någon effekt men raceåkarna gör det ju :rolleyes:

Gudrunnator sa:
Med tanke på att det är nybörjarskidor utgår jag från att du är nybörjare? Man kan ändra kantvinklar om man vill det och även valla skidorna om man vill vara lite noggrann, vet inte om det har någon effekt men raceåkarna gör det ju :rolleyes:
Ja, har åkt ett par gånger bara.
Finns det någon 1-koponentsvalla man kan dra på lite snabbt bara?

släng på lite valla för den åkningen du ska göra. Vill du vara mer noggrann så slänger du på rejält med varmvalla först och sen varmsicklar du av den och efter det lägger du på valla för den åkning du ska göra. Har du köpt vanliga skidor som du troligtvis gör dig av med inom nåt år eller två så spelar det inte så stor roll. Om du däremot ska köra när det är rejält kallt eller väldigt varmt kan det behövas lite valla för att inte få riktigt kasst glid

Nya skidor gör jag ingenting med, fabriksskärpan är ofta mycket bra. Behöver en nybörjare verkligen oroa sig över glidet? De tycker oftast att det går fort nog ändå?
Har man fel belagsstruktur gentemot snön så blir det ju sjukt dåligt glid men det kan man inte fixa själv ändå.

Tillbaka
Topp