Nya skidor..

Mieron

Ny medlem
Nya skidor..
Hejsan! Ny här..

Fick idag ett par skidor av en bekant. Det var dock minst 15år och 50kg sen sist jag åkte utförs.
Har åkt snowboard alla andra år så kunskapen kring detta är minst sagt knapert. Men det ska ändras då jag kommer att övergå till skidor igen.

Men men, det är ett par Fischer RX2, min fråga nu är hur dessa kommer att passa mig?

Jag är 178cm lång och väger 98kg.

Siffror som står på skidorna är följande:

A 140
170
R16 112-69-98

Nån vänlig själ som vill förklara dessa lite närmare?

Kommer detta rent spontant att fungera eller bör jag kolla mig om andra skidor?

Tack på förhand!

Nya skidor..
Jo att skidtekniken har ändrats vet jag och det blir riktigt spännande.

Men tillbaka till skidorna, de är inte för korta/långa, mjuka osv?
Sen är ju säsongen en bit bort men jag tänkte kolla upp detta i god tid så allt är klart när snön faller.

Nya skidor..
Fischer RX2 är en helt ok skida att börja köra carving på.
Bättre med en lite mjukare skida i början, går ju alltid å köpa värre om de skulle vara så.

Skulle inte rekommendera stormrider.

Nya skidor..
Ja nu har jag fått skidorna så nyköp har jag inte planerat och som det låter verkar dessa passa mig till en början iaf. Gissade litegrann för mig själv att skidorna kan vara aningen mjuka med tanke på tyngden. Men det lär jag nog upptäcka i vinter då! :)

Bindningarna som följde med är Railflex2, är det nåt man kan montera själv eller bör fackman göra jobbet?

Nya skidor..
Railflex två är inte så svårt att montera själv. Tror det blir en bra skida för dig.

//H

Nya skidor..
Klåfingrig som man är så kunde jag inte hålla mig utan har redan skruvat dit dem, dock måste de loss senare för att justera in pjäxan men de var verkligen lätta att sätta dit. :)

Tillbaka
Topp