Nya skidor!!

Adam

Medlem
Nya skidor!!
Hej
Jag är en duktig åkare på 65 kg 182 cm.
Jag åker både telemark och slalom så jag funderar på att köpa sån där platta som man kan byta bindningar med. Då kommer den stora frågan vad jag ska köpa för skidor. Åker mest i fort i pisten, men åker även en hel del offpist. Priset spelar ingen roll.
Tacksam för all hjälp!!

Nya skidor!!
Fischer Bigstix -84 tor jag är det enda rätta för dej. Den funkar ju jättebra till alla typer av snö. Jag tror nog att 185cm blir bra om du ska ha den som alltiallo skida. Då den är så mjuk och vridstyv blir den bra även i pisten.

fredde

Nya skidor!!
Micke Af Ekensam kör telis på ett par Pocket Rocket och det är det absolut bästa han åkt på säger han.. Åker inte telis men han om nån vet väl vad han pratar om... Träffade svenska telis-landslaget på försäsongsträning förra året och åkte en hel del med dom. Där var det grymt många som körde på Head Supercross. Både den vanliga och Ti-modellen som är lite styvare.
Har åkt på båda, dock bara alpint. Skillnaden ligger som sagt i fartstabiliteten. Ti-modellen kan jag starkt rek. till i alla fall alpin åkning.
Lycka till!
// Tajger

Nya skidor!!
Åker du mest pist och dessutom har tänkt åka teliusar i pisten skulle jag rekommendera skidor som inte är allt för breda över midjan. Ta några som har ett midje mått mellan 68-80 mm då det är grymt jobbigt att få fast ett par bredare skidor vid hårt underlag om du åker telisar på dem. Dessutom kommer du att få ett par skidor som trots det går bra i offpisten. Alla märken har en modell i denna kategori skidor. Skulle försöka hitta några som inte är de absolut styvaste på marknaden heller så blir de lite lättare att handskas med när du har telisbindningar på.

Några förslag:

Head Monster iM75
Fisher Freeride 74
Völkl G3

Nya skidor!!
Jag väger som du men är lite kortare. Jag kör ett plattsystem likt det du pratar om på bland annat en 198 Völkl G41. Gillar man att ösa på funkar det bra. Jag kan dock lova att minst 99% av alla telisåk som åks i världen skulle bli bättre på en smalare och lättare skida. Väldigt få telisåkare kan få en bred och tung telisskida att funkar lika bra som de kan få en med runt 70 mm midja att funka. Dock spelar det också in vad man vill att skidorna skall leverera för känsla. Själv gillar jag att vara tvungen att ta i max i varje sväng och väljer därför hörprestandaskidor framför skidor som presterar lika bra i t.ex. typisk piståkning, men endast kräver en femtedel av kraftinsatsen. Är du råstark och beredd att alltid satsa allt, då kan en skida typ G4 vara ett schysst allroundalternativ.

Obs: med hälen fastmonterad är inte en G4 tungåkt i alls samma utsträckning, snarare rätt lättkörd om du bara har en hyfsad teknik.

HitMe

Nya skidor!!
Du ska helt klart köpa mina oborrade Scott Intoxica Fr 185 cm. Grym allroundskida som är riktigt underhållande både i och utanför pisten.

Nya skidor!!
Tycker att du ska ta dig en funderare på att köpa ett par tävlings slalomskidor(carving)...funkar bra att åka slalom på och funkar grymt bra att åka telis på...försök få tag på 180cm, är inte så vanligt men det finns iallafall några sådana begagnat.
/Micke

Tillbaka
Topp