Nya skidor

kasperahnhem

Ny medlem
Nya skidor
Hej, jag lånar min son inloggning lite. Men jag är en medelgod åkare som kör ungefär 3 veckor på år och letar nu efter nya skidor. Det var tio år sen sist jag köpte skidor. Jag är ungefär 182 cm och väger runt 75 kg.

Jag vill både kunna och offpist och i pisten, alltså en "all mountain skida".

Någon som har några förslag på skidor och bindningar?

Mvh

Stefan

Nya skidor
Prova att söka lite på forumet så kommer du hitta ett överflöd att liknande trådar som svarar på exakt det du söker.

Nya skidor
K2 Kung Fujas är den optimala balansen mellan Pist, park och Offpist.
Bindningar vet jag inte riktigt..

Nya skidor
Om du vill ha en skida för mer seriös (och rolig) offpistkörning föreslår jag att du tar sikte på en skida med ett midjemått på 95 - 105 mm. En sådan skida ger dig ett helt annat flyt i lössnön och gör svåra förhållanden med växlande underlag mycket mycket enklare än med en smal skida. Det finns mängder av skidor i denna kategori som trots sin bred är ett riktigt kompetent verktyg i pisten.

/MM

Nya skidor
Dynastar Sultan 85 i 178 cm med en Look PX12 bind. tror jag skulle vara en väldigt fin allround skida till dig.
Den har en lite bredare typisk "allmountain topp" vilket gör att den fungerar väldigt fint när det är lite uppkört eller slaskigt i backen.
Den är tillräckligt bred för att användas utanför backen men svänger ändå snabbt i backen och sitter väldigt bra i kantgrepp.
Har du möjligheten att få prova skidor någonstans? Ska du iväg på någon fjälltur?

Kolla här för mera info: http://www.dynastar.com/#/products/da9ka01-legend-sultan-85

Finns att köpa här: http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_53_320_397&products_id=7154

Nya skidor
Tack så mycket för svaret, det är faktiskt exakt de skidor som han tänker köpa. Men han säger att han vill ha 172 cm. Tror du att det är för kort?

Yees vi ska till Österrike på sportlovet och vi har inte möjligheten att pröva skidorna, men de verkar ju vara helt perfekt.

Nya skidor
kasperahnhem sa:
Tack så mycket för svaret, det är faktiskt exakt de skidor som han tänker köpa. Men han säger att han vill ha 172 cm. Tror du att det är för kort?

Yees vi ska till Österrike på sportlovet och vi har inte möjligheten att pröva skidorna, men de verkar ju vara helt perfekt.
Längre är allt jag säger. Iom med en smalare skida så försämras flytet drastiskt med en kort modell. Så, upp i längderna.

Nya skidor
kasperahnhem sa:
Okej, men det är så han vill ha det. Men det lär väl funka med 172?
Nej, det kommer aldrig att fungera.

Skärpning nu, klart det funkar, jag säger bara vad som är mer optimalt. Jag menar, vad är poängen med att köpa en allround-skida om den ändå kommer sjunka som en blyklädd sten så fort man ger sig utanför pisterna? Då känns det som man lika gärna kan köpa en FIS-godkänd slalomskida på 165cm. De kommer ge ungefär samma njutning i lössnö.

Nya skidor
Tycker att du ska försöka övertala farsan om att gå för 178 cm på Sultan 85. Visst fungerar 172 cm säkert helt ok så länge han bara kör i backen men när han vill dra på lite mera och köra utanför så har han bara fördelar i 178 cm.
Man behöver inte vara speciellt rädd dör att gå upp lite i längd nu mera och sultanen är väldigt lättsvängd även i 184 cm så 178 cm lär inte vara något problem.

Ang. bind så självklart fungerar det att sätta på ett par 10 år gamla bind. om dom är i fint skick men jag tycker absolut att han borde gå för ett par nya bind. när han ändå ska köpa nya skidor.
På de flesta ställen får du ofta ett väldigt bra paketpris för skida+bind ihop. Kanske får lägga till mellan 500-1000 kr för att få med bind jämfört med bara skidpriset. Och då är det ofta en bind som kanske har ett värde på runt 2500 kr om man skulle köpt den löst.
En bind av typen Look PX12 eller Marker Griffon räcker alla gånger åt honom

Nya skidor
Okej tack så mycket, men han har redan köpt 172cm... tråkigt ja vet, men aja. Han vill ju åka mer i backen. Och han kommer nog att satsa på ett par look PX12. Men på skidbutiken.com där han köpte dem, så var det ett väldigt litet utbud på bindningar. Men han hottade Look px12 på en annan hemsida, för ett helt okej pris.

Och tack för all hjälp.

Tillbaka
Topp