Nya tjejskidor

MissPow

Ny medlem
Nya tjejskidor
Hej!
Jag tänkte inför kommande säsong köpa mig ett par skidor. Har så här långt hyrt, lånat, tjuvåkt andras skidor trots att jag åkt skidor i snart 17 år. Så med många skiddagar i vinter vill jag ha eget. Jag letar efter ett par som funkar bra i puder men även hyfsat i pisten. Dock är bra flyt i pudret viktigast.
Jag är kort, 160 och väger ca 68 kg. Väldigt välmusklade ben. Åkt skidor i snart 17 år både i och utanför pisten. Säsongen kommer tillbringas till stor del i Kittelfjäll.
Har inte en susning om var jag ska börja leta. Någon som har några bra skidtips?

Nya tjejskidor
Har tyvärr inte så stor koll på just den kategorin (har pistskidor själv) mer än att jag vet att Head Great One är populär. Har dock inte testat dem själv... Scott Rosa kanske också kan vara nåt?

Nya tjejskidor
17 år skiderfarenhet, 68 kg och vältränade ben gör nog att du inte behöver begränsade dig till specifika tjejskidor, kortare herrskidor torde fungera utmärkt. Kan inte ge några tips från egna erfarenheter eftersom jag själv är nybörjare som letar skidor, men jag har flera kompisar som gillar Völkl tex Aura, Gotama eller Katana där Aura är en något smalare tjejskida. Har du gott om pengar så gör DPS tydligen fantastiska skidor, tex wailer 112 som även finns som tjejmodell. Var själv sugen men dom ligger dock på ca 10000 inklusive bindning så det lutar mer mot en billigare skida, antingen K2 Sidestash eller Völkl Katana. Men jag kommer nog att vela ett tag till...

Nya tjejskidor
Jag har ett par Scott Lola 2011 som fungerar grymt både i och utanför backen. Det beror mest på att de ha "twin rocker" som gör att de inte ha en bestämd svängradie utan olika på olika delar av skidan.. Men de är inte optimala för kortsvängsåkning precis :P fungerar dock absolut att glida runt en dag i backarna på utan att de är tunga eller jobbiga! Själv har jag även en pistskida som jag åker när det är mer "seriös" piståkning på g. Men Lolan kostar ca. 6000 kr utan bindningar.

Nya tjejskidor
Min syster åker på ett par Hendryx Voodoo Child och trivs väldigt bra suverän pist/puder skida men skulle även kunna rekommendera Hendryx Purple Haze som jag själv åkt på i cirka 5 år innan jag bytte till Hendryx Idiosynaptic.
Min syster väger lite mindre än dig men med sina 28 år på skidor samt säsonger i både Kanada och Frankrike är hon en väldigt van och duktig skidåkerska.
Jag väger väl runt 70 och har samma erfarenheter som min syster.
Nu får man väl ihop cirka 6-8 veckor om året lite runt om i världen.

Nya tjejskidor
Kittelfjäll = mest offpist och skog om jag förstått saken rätt? (Jag har aldrig varit där.)

Om jag i dagsläget hade skaffat en varjedagskida som ska funka överallt men hellre flyta i djupsnö än köra manchester med hade jag direkt strukit allting med mindre än 100mm under foten, och då ska sägas att jag är längre, lättare och garanterat klenare i benen än dig.

Visst, det kommer aldrig vara lika roligt att carva nypistat på ett par skidor med +100mm under foten som med smalare lagg - de är inte lika rappa kant till kant, men när Dumpet med stort D kommer och skidorna står mellan dig själv och det riktiga Flytet? Bleeergh!

Kolla in Rossi S7/110W, Line Sir Francis Bacon/Pandora, DPS Wailer 112, K2 Obsethed/Missdirected och liknande. Något med åtminstone tiprocker och hyfsat bred midja. Ha lite koll på svängradien också, även om det går att köra pist med nästan spikraka skidor. Och iallafall S110W och Obsethed finns i 170-ish längd.
Vad har du lånat för skidor tidigare? Något som påminner om vad folk har föreslagit här i tråden, och vad tyckte du isåfall?

I övrigt instämmer jag med DrJ här ovanför.

Lämnar viss reservation för att allt jag nämnt är typiska everydayskidor i alperna som (förutom 2011) i regel får lite mer snö än oss häruppe, men jag tror ändå att kombon Kittelfjäll och starka ben blir gladare av att kompromissa på pistsidan än tvärtom.

Nya tjejskidor
Eftersom Kittelfjäll erbjuder tajta raviner och oändligt många björkar, så rekommenderar jag lite kortare skidor m rocker som är förlåtande och relativt lätta. Alla ovan är riktigt fina för ändamålet(Heddious). Ross S7 och DPS Wailer 112 fungerar bättre på barblåst fjäll och pist. S7.an som kommer är väldigt allsidig om man står rätt. Medans en skida som K2 Obsethed är lite mer förlåtande å Bacon mitt emellan ovannämnda. Men om Du sparat den utgift det innebär att köpa skidor, eller åka sönder dem å tvingas köpa nya igen i sjutton år, tycker jag Du ska unna Dig ett par DPS.

Hoppas Du får en fin vinter

Tillbaka
Topp