Nya tur/friåkningspjäxor.

Nuovo

Medlem
Har i nuläget kört med Nordica hotrod 95 flex i cirka två år. Under den tiden har jag utvecklats väldigt mycket och har hunnit byta upp mig i skidväg till ett par Bent Chetler 192 cm. Med duke, så blir lite turer. Mest kortare då det inte är den lättaste combon.

Har märkt att flexet på pjäxorna är för lågt i förhållande hur jag åker. Så blir till att köpa ett par nya alltså. Har kollat mycket på Salomon quest pro 120. Den med gåfunktion, tänker att det ska underlätta för turerna. Vad tycker panelen om den? Jag tänker att flexet jag bör ha ska ligga där någonstans, då jag åker på ett kraftfullt sätt. Har ganska breda fötter tyvärr, därav att jag köpte Nordica som jag fick berättat och provat fram till att dom var breda nog. Hur brukar salomon vara i bredden? Kommer köpa på ett ställe som det kommer att gå att trycka ut pjäxorna också.
Har även gjort ett par conformable sulor som jag kommer att flytta över.

Har ni tips på några andra pjäxor med dom specifikationerna som jag nämner, gåfunktion, flexet? Vilka är era favoritpjäxor?

Min pappa är nöjd med sina Dynafit pjäxor. Vet ej vilken model, men med dom kan han trycka på rejält med i pisten och gå i! ;)
EDIT: Tror det är 120 i flex.

Senast ändrad:
Det är väl bara att gå till en välsorterad butik och prova igenom sortimentet. Själv är jag lycklig ägare till ett par Cochise light pro men bara hunnit testa dom tre dagar i Sälen. Cochise finns ju i biffigare modeller också men jag tycker definitivt att flexet i light räcker till för mig, anges till 120. Gåläget verkar bra också.
Dynafit är väl rätt smala tror jag, Salomon vet jag inget om.

edit: Maestrale RS var ganska rymliga och har fått bra kritik. Funkar ju inte så bra i en vanlig alpinbindning dock.

Senast ändrad:
Kör också Cochise 120, dock inte light utan den vanliga varianten. Har både tech-sula för Dynafitbindningar och Alpin ISO-sula för allt annat. Originalplösens överkant och mitt smalben var okompatibla och blev därför aldrig vänner, men med ett par gamla Lange innerskor blev pjucken allt jag kunde önska mig! :D Kommer inte att byta i första taget.

Tillbaka
Topp