Nya twintips till vintern.

Bramserud

Ny medlem
Hej!
Ska köpa ny twintips till vintern men vet inte riktigt vad jag ska köpa.
Har haft nordica 69tt i vinter men dom har kännts tunga och dåliga. Hade max tänkt lägga ut 5000 i vinter på skidorna med bindning, vad rekommenderar ni för skidor
Väger mellen 75 och 80 kg.

själv så har jag nog siktat in mig på ett par scratch bc eller sprayer bc har inte riktigt besämmt mig ennu. nån som har något att säga om det:)

Inte för att jag testat public enemy, men ifall ni tänker beställa från internet så kostar dom bara 2862 :- från sportconrad inkl frakt. men det är utan bindning dock. så man får lägga på nån tusenlapp beroende på vad man ska ha för bindning.

Mitt råd är att beställa från Conrad, du har allt ifrån Völkl till Rossignol, K2 och Dynastar, vilka mer märken skulle vara intressanta?
Jag kan ju dra några prisex.:
Notera, jag har inkluderat frakt på 22€ på alla... (Bindningen som kommer i setet inom parantes, jag försöker välja den mest passande eller bästa för ämnet...)
Dynastar TM (Look P12 Freeride) - 331€
Völkl Dogen (Marker M 14 Free) - 321€
Völkl Karma (Marker M 14 Free) - 451€
Salomon Teneighty Foil (Look P12 Freeride) - 521€
K2 Public Enemy (Marker M 14 Free) - 421€
Rossignol Scratch BC (Marker M 14 Free) - 441€
Rossignol Scratch FS (Marker M 14 Free) - 421€

Notera att alla de där är under 5000kr med rådande valutakurs på €... (runt 9,40 typ)
Men nu får du fan ta och berätta hur du åker, åker du bara park eller åker du pist också, eller rent av lite OP oxå? Hur som helst hade jag rekomenderat Karman, mer mångsidig skida får du leta efter!!!

PS. Jag förbehåller mig för eventuella felkalkuleringar angående priserna...

Public Enemy eller Mojo 90... riktigt sköna skidor. provade ett par riktigt sköna fisher -06 förre säsongen, kom inte ihåg vad dom hette. dock grymt sköna om du vill ha en mjukare skida.

Ok, jag är fortfarande intresserad av lite mer ingående omdömen på skidorna, dvs inget som har med priset att göra (även om det var en relevant uppgift för tråden i övrigt, tack för det), och helst inga "dom é sköna"-recensioner, för de säger inget om skidan.

Var har de för egenskaper? Hur beter sig skidan i pist, park eller utanför?
Det vore guld om någon kunde tillföra det till tråden, för många är vi som undrar!

Dr. Snow

Dr. Snow, läs rescensionerna... Men vad vill du ha för egenskaper, så kanske vi kan försöka hjälpa... Utgå ifrån de 3 stora områdena, pist, park och puder!

hade nån fråga till: är det ett bra ställe att beställa från på sportconrad?
Hur länge tar det att få grejorna?

Conrad har fått mycket beröm, av en förståerlig anledning... ;-) Det är precis som joel säger... Men säg som såhär, om du är en grabb som verkligen älskar att åka skidor, och har upptäckt det här med hoppning nu på senare år och vill börja hoppa lite, kanske ngn dag även dra en 720, då är Karma perfekt för dig. Jag skulle nog säga att det är få twintips som är så pass bra pistskidor som Karman är, den är nog bättre än många pistskidor!!! Sen så är den ju väldigt bra som hoppskida oxå.
Så om du har cirka 4300 att lägga på ett par Karma så gör det, du kommer inte bli missnöjd! Nu får någon annan skriva något, jag börjar låta partisk mot Völkl nu...

Mmm, bra tips, köp ett par skidor som är en decimeter breda om man inte ska åka offpist... Det är ju som om Shane McConkey skulle starta en tråd om att han behöver nya puderskidor. Då kommer du och rekommenderar Fischers nya längdåkningsskidor... Gå och lägg dig och dra ngt gammalt över dig om du inte bidrar eller hjälper!

jag ska köpa public enemy.. jag tror att den skulle nog passa dig bra med. köp den på sport-conrad där får du den för 4000kr med bindningar och frakt visserligen så är sidan tysk men du känar en tusenlapp på det.

Okej, var in på sport-conrad och kollade upp priserna och karman och K2 PE ligger ungefär i samma prisklass. Vilken sikda rekomenerar ni?
Ska säga att jag är 185cm och väger 77. åker båda pist och utanför och ska i vinter försöka lära mig en del trick så det blir nog en del hoppande.

Varför inte fråga "expertena" här på freeride, som kanske kan uttala sig lite om hur skidan är att åka på istället för att få veta vilken skida alla tycker är snyggast och coolast??
Men conrad verkar ju vara bra att köpa ifrån så kolla där!

är du 185 tycker jag nog att karman är bäst för jag tror att pe tar slut på 179 e inte säker.. jag tycker då att skidor som r lika lång elle nån cm längre är skönare änn korta

Ska beställa skidorna ikvell eller imorgon. Har sånn jäkla beslutsångest.
Få höra era bästa argument för vilken skida man ska köpa.
Dom som ni har och välja bland är:
Scratch Bc
K2 Public Enemy
Völkl Karma.

Hjälp mig!!

Dom man kan ställa frågor till som finns under tjänster ("experten" står det.)
Men varför har du inte gått till en skidbutik sportaffär etc och frågar om tips?, dom kan ju det mycket bättre. Men lycka till med köpet!

Ska bara säga att om du vill komma lite billigare undan så är T-M oxå riktigt bra i pisten (78mm midja)

Völkl Dogen (marker M 12 free) - 291€ k2 hjälpte till och gjorde dogen. Stog att den skulle vara lik 04-05 PE men mer park inriktad.
Dynastar TM (Look P12 Freeride) - 331€ Bra i pist och park

K2 Public Enemy (Marker M 14 Free) - 421€ allround specifierad för park typ..
Völkl Karma (Marker M 12 Free) - 421€ väldigt allround funkar över allt

scratchen: ta fs i så fall!

hoppas jag inte ställde till de för dig nu.

skall tillläggas att jag hade valt en av de billigare just därför att du inte behöver op egenskaper (eller?). Ska du åka nån offpist ta karman direkt.

Ja du skall inte ha Public Enemy iaf., den blir för kort för dig. Jag står fortfarande fast vid Karman, ingen twintip kan spöa den i pisten. Känns som att den blir perfa, den är en allroundskida, men den har twintips så den lämpar sig även för hopp, precis vad du söker, en skida för pist och offpist som även funkar nu när du vill börja hoppa...
Scratch BC och Karma är väldigt lika skidor, svårt för mig att säga skillnaden... BC finns tom. längd 185cm och samma sak gäller för Karma, och det är den längd som är aktuell för dig. Måhända att Karman är en mer allsidig skida, och BC är lite mer en jibbskida för back-country... Prismässigt så är det ju knappt ngn skillnad, 100 lapp hit eller dit, så jag säger Völkl Karma, bättre allround finns inte!

PE: pe:en finns inte i tillräckligt lång...179:an funkar bra men är enligt mig lite trög i pisten.Hade varit sjysst med en 189:a. Måste dock tilläggatill pe:s försvar att jag inte är ngn jibber så jag ser bara till åkegenskaperna. Då får den faktiskt vika ner sig.

Scratch BC: Fantastiskt bra.Otroligt stabil både ioch utanför pisten. Har åkt 176, 182 och 188. (Är själv 191cm, 85 kg). BC:n var den bästa skida jag åkt under 180 cm, ingen skillnad på stabilitet mellan 176:an och 188:an. Men är du 185 så ta 182:an. Den räcker gott.
Sammanfattningsvis så tycker jag att scratch BC är den bästa twintipen jag åkt. (Inte mkt före)

Völkl Karma. Snabbare och kvickare än BC. Har åkt 177 och 185. Måste starkt rekommendera 185:an. Lika bra i pisten som BC, men får vika ner sig i offpisten. (tycker jag.) Tycker sedan högst personligen bättre om Look bindningarna på BC:n än marker som sitter på Karma, men det e kanske bara jag.

Så vill du lyssna på mig... ta BC
Hoppas vilka du än väljer, att du blir nöjd.

jag har nog bestämmt mig nu, och det blir ett par karma, 179cm.
Har läst lite om skidan och tycker att det låter som en vettig skida. En allrounskida.

måste hålla med carled att du troligtvis kommer bli mkt nöjd. mycket bra val.

kul me en skida som är lite lite mer en bara park!

När åker du första gången då?

Håller helt med, Völkl Karma är otroligt skön skida, köpte den i dec förra året. Efter en sässong i anton i alla förhållande o sedan sommarskidåkning i stryn så är jag inte besviken en enda dag på dom,.. Du blir säkert nöjd med dom.

beställde dom nu för ett tag sen, det blev 177cm och omonterade bindningar, känner att det är bättre att göra det här i sverige så man förstår språket en aningen bättre här. Tog Marker M14 free bindningen, verkar vara hyffsat bra.

Har fått skidorna och bindningen nu, så feta dom är alltså. Är helt kanonnöjd. Men en sak jag inte visste var att det fanns två färger på undersidan, vit och svart. Man skulle ha skrivit att man skulle haft vit skida.

Tillbaka
Topp