Nya Zeeland sommaren 2006

Nojlas

Aktiv medlem
Jag tänker göra säsong på Nya Zeeland sommaren 2006.
Någon som vill hänga med?

Hade tänkt köpa ett liftkort här: https://www.ebuy.nzski.com/webpoint/cgi-bin/wp.dll?nzski:main.ips?page=SeasonPassGroupsPage för både mt hutt, ohau och the remarkables och sedan dra iväg juli-augusti. Är självklart öppen för alla förslag.

Så ska du till NZ i sommar eller är sugen på att haka på? skriv!

Edit: Blev erbjuden bra kneg i sommar, så där sket det sig. Blir skidåkning i vinter istället.

Senast ändrad:
funderar också på nya zealand... söka jobb på skidort och jobba där under vintern sedan dra och jobba på någon fin surfstrand i ett halvår :) alltså 1 helt år på NZ!
wanaka eller mt hutt verkar ok, fick wanaka rekommenderat av en tjej som vart på både wanaka och den vid queenstown, hon tyckte wanaka var bättre mer genuint och mindre turister!
men det är väl knappast kullar eller :) även om fallhöjden verkar lite mesig ofta... man ska säkert hika, eller åka helikopter :D

Helikopter ligger lite utanför min budget, i alla fall om man ska göra det varje dag.
De flesta ställena där verkar ha låg fallhöjd, men åkningen är kanske bra ändå.
Själv skiter jag i om det är genuint och mysigt. Vill bara ha tjockt med puder!

Vad jag har förstått så finns det inga skidorter som i alperna där. man får bo i någon större stad och ta buss eller lifta sig till berget. eller?
frågan är då vart man ska bege sig.
Mt. Hutt och Treble Cone har jag hört ska ha fin skidåkning, men vilka städer ligger närmast?

Wanaka verkar vara en stad, och treble cone verkar ligga nära wanaka.

Ett alternativ är Mt. Ruapehu/Turoa/Whakapapa (samma system). Verkar stort och fint. dock på nordön...

Ja att dra till NZ med skidorna hade ju inte varit fel. Men har ju absolut ingen koll på det stället. Men min tanke var nog mer att dra runt på lite olika ställen där borta.
Kanske jobbigt om man vill ha jobb och så. Får väl slita som ett svin innan man beger sig.

Lite dåligt med tips och länkar så se nu till o hjälp oss vilsna själar.

Tack för länken Cola! Har letat igenom freerides forum men måste ha missat den.
www.snow.co.nz verkar dock inte funka för tillfället...

Fortfarande ingen som vill följa med?

Jag kanske är intresserad!
Ska ner till Verbier den här säsongen och stannar väl till slutet av april. Lite jobbande och sedan dra till NZ nån gång i juni-juli i några månader låter ju helt underbart. Får helt enkelt se hur ekonomin ser ut när man kommer hem från Verbier =P

Är jävligt sugen på att hänga på några månader till NZ, ända hindret är om jag lyckas få biljett till Fotbollsvm! Får jag inte det så är jag helt klart på!

Jag har också tänkt tanken på NZ eller Aus i sommmar...men de är väl de här med pengar som är ett problem...sen att fotbollen kommer mitt i vägen...de blir väl till o singla slant o saken..

Prioritera fotboll före skidåkning kan inte vara sunt...

Någon som vet någonting om hur kollektivtrafik ser ut på NZ? Finns bra buss/tågförbindelser där eller ska man satsa på att hyra en bil, eller till och med köpa en gammal rishög?

Tack för det svaret David, mycket info där.

Edit:
har hittat ett säsongskort för Coronet Peak, Mt Hutt, The Remarkables och Ohau ski fields. Tänkte lägga en månad på Mt. Hutt och en månad i Queenstown.

JOOOO!jag ska allt byta "sommarvädret" hemma i sverige mot massa puder på MT hutt=) jag drar ner den 14 eller 15 juni och kommer vara där hela säsongen å jobba..hoppas du får tid att dra ner!!verkar va helt underbart där nere!

åkingen i remarks är heltokej. dom har en halfpipe dom börjat satsat lite mer på. vilket jag tycker är trevligt. annars har remarks inte just någon åking för en medelgod åkare utan det är ganska så brant och mycket klippor faktist, jag gillar det. =D sen kan man ju åka till cornet oxå, där man kan hitta någon av den bästa terrängen jag har åkt.. synd att det inte är så bra snö där. eller var iaf inte det förra året. men boende kan itne vara så svårt. men det är nog dyrt.

aaaa oki...dä låter ju inge fel med en sån terräng=Djasså hur är snön där nere egentligen??är den mer is eller blask lixom...finns det nån bra puderåkning?ska bli himla kul att åka ner!bara chefen fixar nått bra boende så verkar allt va perfekt. Va har du gjort där nere förrut för nått?

jaa jag var ju där förra året.. då hade de den snömässigt sämsta säsongen på 100 år eller någe.. och det var blandat mellan slask och fruset. men några dagar puder fick jag allt =D men jag skulle väl jämföra det med svensk vår åkning iaf det jag var med om..

jag var där nere och gick en snowboardinstruktörs kurs.

tycker faktist att cardrona är ett bättre väl en snowpark.. i cardrona har man förutom en grymt bra park och tror det är fyra halfpipes, jävligt bra åkning både i pist och offpist. det hittar du inte på andra sidan dalen i snowpark.. men är man jibber så är ju snowpark jävligt ballt!

tja!
jag ska ner och gøra praktik på lækarmottagningen på mt.ruapehu 4v i september (tror nog "The Marmot Extreme Skiing and Boarding Comp" 23e sept kan generera ett gæng benbrott hehe) och sedan åka ner till christchurch som det ser ut. kommer ha bil och åka till hutt och cardrona nær jag får tid! vore soft att hooka up med er som kænner till platsen! hur har ni det snømæssigt??

asså det här inlägget e ju hur gammmmmal som helst=/ 2005-11-19 15:48

just nu har nere pa Mt Hutt har vi 190 cm sno. Innan idag har det vart en kanon vecka. Va nere i Wanaka och Treble cone under helgen. Kanon vader,men vi har battre snotillgangar pa Mt Hutt just nu. bast ilandet tror jag nastan:P ta din bil och pallra dig nerat.
Hoppas bara regnet coh vinden ska sluta for idag nar vi kom upp var det forjavligt(snostorm)

Tillbaka
Topp