combatspenat sa:
anabanana sa:
Har en kompis som jobbade som skidlarare i Mt Ruahepu i 2 sasonger. Dar behovde man verkligen inte vara "valutbildad" skidlarare utan det rackte med en latt grund och hon pastod att de mer eller mindre sket i hur man undervisade.
Inte qtown eller wanaka men kan ju vara samma dar med?
Jag tycker det låter ganska så otroligt att man ska få jobb på mt ruahepu utan någon form av utbildning då nya zeeland är ett föregångs land var gäller skidskola om man jämför med sverige då de nya zeelänska skidlärarna ofta arbetar både på deras vintersäsong för att på deras sommar åka till nordamerika eller japan för att jobba en säsong till, på så sätt får de två säsonger på ett år. I tex cardrona kräver de att man ska ha minst ISIA och ett antal säsongers arbete som skidlärare. De har på nya zeeland en skidlärar industri som sprutar ut utbildade skidlärare i en takt som säkert är tio ggr antalet skidlärare som utbildas i sverige.
Okej, jag kanske inte uttryckte mig tydligt nog.
Hon har ingen ISIA eller liknande, det enda hon har ar Kinderskilehrer, en schweizisk utbildning som ar 5 dagar lang och verkligen bara ar "basic". Man lar sig mer lek och hur man ska handskas med barn an hur man lar nagon aka skidor.
Jag menade att sa lange du har nagon slags skidlararutbildning sa ar det, enligt henne, inte sa svart att fa jobb, iaf inte pa Mt Ruahepu dar hon jobbade. Detta var 05/06 och 06/07, kan ju ocksa ha andrats sen dess, vad vet jag.
Sen stammer det sakert att de kraver hogre utbildning pa andra stallen pa nz.
Chill out