Nya Zeeland

Fekke

Medlem
Nya Zeeland
Har precis tillfälligt flyttat till Australien och tänkte surfa här under deras sommar och sen dra till Nya Zeeland för att ta igen en missad skidsäsong.

Skulle vilja höra från någon som varit där och spenderat lite tid.
Priser på mat, utrustning, liftkort, boende osv osv?
Bra o mindre bra ställen. Bra åkning kontra nattliv

och så vidare

All info hjälper!!

//Fekke

Nya Zeeland
Jag har varit i Nya Zeeland två "vintersäsonger".
Jag var i Queenstown första gången och det är riktigt schysst, helt okej åkning på de två lokalabergen Remarkebles och Cornet peak. Remarkebles ligger skidområdet på lite högre höjd än cornet peak så snön brukar oftast vara bättre där men det är oxå mycket stenig terräng i Remarkebles så man behöver mer snö där för att kunna få ett bra åk. Parken i Remarkebles är mycket bra både för nybörjare och för mer avancerade åkare.Cornet peak är helhärligt med sina böjlande gräskullar och massvis med små raviner, den lite lägre höjden gör dock att åkingen inte alltid är på topp. Priserna är ganska lika de svenska priserna. Utelivet i queenstown är mycket rikt och det finns alltid någonstans att gå och så avslutar man på Tardiz som brukar öppna på morgonkvisten för de sista party sugna.

www.NZSKI.com

Andra säsongen spenderade jag i Wanaka som är "grannbyn" till queenstown, där det är lite mindre turister och uteliv men lite "bättre" skidåking. du har att välja mellan friåkingsvänliga treblecone, park och pist vänliga Cardrona eller Snowpark NZ för parkråttan. Lite lungnare tempo men det går absolut att gå ut och festa på även i wanaka.

www.cardrona.com
www.treblecone.co.nz

/Linus

Nya Zeeland
Oj, tack för infon.
Känns som att Queenstown är en bättre by/stad att säsonga på?

Vet du hur möjligheterna till jobb ser ut?
Skidlärare,hotel,nattklubbar osv.

Nya Zeeland
queenstown är ju en riktigt turiststad och möjligheterna till jobb är många, tror det är svårt att få jobb som skidlärare om du inte är välutbildad(Examen/isia).
Men att få jobb på ett hotell eller något annat kneg på bergen är nog inga problem om man är ute i tid och har visum.

Nya Zeeland
Okok. Har en 2 steg kvar inom friluftsfrämjandet till examen tyvärr. Men söka kan väl inte skada.

Hur är möjligheterna att åka mellan systemen? Gäller liftkorten i grannsystem osv?
Har du nån koll på om man får accommodation om man jobbar på hotell eller liftkort osv?

Nya Zeeland
Har en kompis som jobbade som skidlarare i Mt Ruahepu i 2 sasonger. Dar behovde man verkligen inte vara "valutbildad" skidlarare utan det rackte med en latt grund och hon pastod att de mer eller mindre sket i hur man undervisade.
Inte qtown eller wanaka men kan ju vara samma dar med?

Nya Zeeland
Låter ju lovande!

Frågan är bara hur mkt det ska skidskolas och hur mkt tid man får till egen åkning?!
Har du någon koll på om det är skidanläggningarna som håller i skidskola eller hotell, kanske är en blandning?

Nya Zeeland
anabanana sa:
Har en kompis som jobbade som skidlarare i Mt Ruahepu i 2 sasonger. Dar behovde man verkligen inte vara "valutbildad" skidlarare utan det rackte med en latt grund och hon pastod att de mer eller mindre sket i hur man undervisade.
Jag tycker det låter ganska så otroligt att man ska få jobb på mt ruahepu utan någon form av utbildning då nya zeeland är ett föregångs land var gäller skidskola om man jämför med sverige då de nya zeelänska skidlärarna ofta arbetar både på deras vintersäsong för att på deras sommar åka till nordamerika eller japan för att jobba en säsong till, på så sätt får de två säsonger på ett år. I tex cardrona kräver de att man ska ha minst ISIA och ett antal säsongers arbete som skidlärare. De har på nya zeeland en skidlärar industri som sprutar ut utbildade skidlärare i en takt som säkert är tio ggr antalet skidlärare som utbildas i sverige.

Nya Zeeland
Fekke sa:
Låter ju lovande!

Frågan är bara hur mkt det ska skidskolas och hur mkt tid man får till egen åkning?!
Har du någon koll på om det är skidanläggningarna som håller i skidskola eller hotell, kanske är en blandning?
det är skidanläggningarna som håller i skidskolan, endel har även samarbeten med vissa hotell men de flesta hotellen är fristående.

Ska du jobba i skidskolan får du räkna med 5-6 dagar i veckan om du ska vara där på sponsrat visum. Har du ett eget visum så kan du jobba på del tid, typ över lov och helger eller liknande.

Nya Zeeland
combatspenat sa:
anabanana sa:
Jag tycker det låter ganska så otroligt att man ska få jobb på mt ruahepu utan någon form av utbildning då nya zeeland är ett föregångs land var gäller skidskola om man jämför med sverige då de nya zeelänska skidlärarna ofta arbetar både på deras vintersäsong för att på deras sommar åka till nordamerika eller japan för att jobba en säsong till, på så sätt får de två säsonger på ett år. I tex cardrona kräver de att man ska ha minst ISIA och ett antal säsongers arbete som skidlärare. De har på nya zeeland en skidlärar industri som sprutar ut utbildade skidlärare i en takt som säkert är tio ggr antalet skidlärare som utbildas i sverige.
Okej, jag kanske inte uttryckte mig tydligt nog.
Hon har ingen ISIA eller liknande, det enda hon har ar Kinderskilehrer, en schweizisk utbildning som ar 5 dagar lang och verkligen bara ar "basic". Man lar sig mer lek och hur man ska handskas med barn an hur man lar nagon aka skidor.
Jag menade att sa lange du har nagon slags skidlararutbildning sa ar det, enligt henne, inte sa svart att fa jobb, iaf inte pa Mt Ruahepu dar hon jobbade. Detta var 05/06 och 06/07, kan ju ocksa ha andrats sen dess, vad vet jag.
Sen stammer det sakert att de kraver hogre utbildning pa andra stallen pa nz.

Chill out :)

Nya Zeeland
Jopp det är skidanläggningarna som sponsrar med visum. Främst till skid/snowboardlärare. men även till snöläggare, pistmaskinister etc

men lättast är nog om du skaffar ett eget arbets visum ex. working holiday.

Nya Zeeland
anabanana sa:
combatspenat sa:
anabanana sa:
Okej, jag kanske inte uttryckte mig tydligt nog.
Hon har ingen ISIA eller liknande, det enda hon har ar Kinderskilehrer, en schweizisk utbildning som ar 5 dagar lang och verkligen bara ar "basic". Man lar sig mer lek och hur man ska handskas med barn an hur man lar nagon aka skidor.
Jag menade att sa lange du har nagon slags skidlararutbildning sa ar det, enligt henne, inte sa svart att fa jobb, iaf inte pa Mt Ruahepu dar hon jobbade. Detta var 05/06 och 06/07, kan ju ocksa ha andrats sen dess, vad vet jag.
Sen stammer det sakert att de kraver hogre utbildning pa andra stallen pa nz.

Chill out :)
Här har jag saxat och klippt direkt ifrån mt ruapehus hemsida

"Instructors are required to be available to teach all ages and programmes creating a fun, safe and caring learning environment. We invite applications from instructors: a current ISIA Certification is preferred (NZSIA level 3) or equivalent, for example:

Austrian Landesschilehrer, CSIA and PSIA Level 3, Swiss Snow Sports Level 2 and 3, APSI Level 2, Italy-Maestro di Sci, France - National Premier Grade, Germany - Staatlich or Verbandsskilehrer. NZSIA level 2 and equivalent qualified applicants with suitable experience and skills will also be considered."

Nya Zeeland
Jag har ingen erfarenhet från Nya Zeeland men har planerat att dra till Wanaka kommande säsong, jag har hört mycket bra om stället och tänkte skifta skidåkning med att flyga helikopter.
Det jag vet är att wanaka har mycket bra heliski möjligheter som utgår från wanakas flygplats (några km från byn) där jag själv hoppas få flyga ifrån och utforska den bästa offpisten. Om du är sugen att hänga på en heliski-runda under säsongen får du hojta till.
För övrigt tänkte jag sikta in mig på att åka mest i Cardrona, där parkåkningen är riktigt bra men annars är berget ganska flackt.

Nya Zeeland
Gyntah:
Du kan hitta ganska brant och fin terräng bara tio minuters gångväg från liftarna... sen om snötillgångarna är stora gå tillbaka till vägen för att lifta tillbaka till skidområdet, annars så är vägen tillbaka till skidorådet inte allt för långt. Cardronas pister är dock väldigt flacka. Ses kanske där nere i sommar

Tillbaka
Topp