Nybörjare behöver hjälp att välja bräda Hjälp!

jra_racing

Ny medlem
Tänkte köpa bräda nu till säsongen. Har tidigare mest åkt skidor men växlade förra säsongen till bräda. Men då hyrde jag nu tänkte jag köpa mig en utrustning.
Till att börja med så kan jag dra faktan:
195Cm lång
skostorlek 45
Medelgod åkare? (Jag åker svartabackar i Sverige utan problem men inte i Alperna)
Åker inte nämnvärt aggresivt och vill inte ha stenhårda grejer men inte för mjuka heller
föredrar pist och lite offpist men vill ha en vanlig pistbräda.
Kör inge park och sånt.
Hade tänkt att köpa grejerna på Stadium då jag har fått för mig att dom är seriösa och dessutom finns överallt.

Kollade nu på deras hemsida och där hade dom 2 paket som jag kikade på. Det var:
Burton Clash med Burton Conture bindningar????
Och Head Global med P3 bindningar.
Hade i skoväg tänkt mig ett par tribute eller Moto.

Har ni några åsikter om detta? Vad kan passa mig?
Eller finns det några andra ställen som kan ha liknande/bättre och billigare paket?
jag tycker att Stadiums priser är ganska bra.
Hoppas ni kan hjälpa mig

Förstår inte riktigt om du åkt hela förra säsongen eller bara några veckor.. o va du ska göra i år..
För åker man bara veckovis o är nybörjare (som din rubrik säger) så skulle jag nog väntat med att köpa bräda tills man va lite bättre (finns ju brädor för olika åknivåer ju) o köpt en medelgodåkare-bräda sen istället.
Satsa på att köpa ett par sköna boots nu istället.. aldrig skönt med hyrbootsen.. och du kommer ju ändå köpa dem sen när du köper resten så varför inte slå till nu liksom..

Men om du nu har säsongat o ska säsonga igen.. så köp grejorna på plats istället, billigare, bättre garanti (du slipper skicka hem) och du kan testa dem direkt i backen o inte köpa grisen i säcken..

Nja jag har inte Säsongat på det sättet att jag har bott nere i alperna eller så en säsong. Utan jag kör bara helger och sedan någon/några veckor i alperna.
jag vill köpa utrustning nu och jag har inga visioner med åkningen mer än att göra det för njutningen och har då inget behov av att ha bättre grejer.

Frågan var väl mer vilket av dessa paket kan vara lämpliga? Eller finns det något annat som kan lämpa sig mer?

True Nosskire, ett säkert kort är vad Custom är och det är precis det som gör den så *** tråkig. Den är inte heller lämpad till medelgoda åkare och är styv som inte jra_racing ville ha den.

Jag tror Burton Clash som du nämde ovan kommer att passa dig bra.
Den är varken för mjuk eller för hård (5 i styvhet) och passar egentligen överallt på berget, dessutom lämpad för nybörjare till medelgoda åkare!
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Se upp lite för midje måttet på brädan bara. Är inte riktigt säker på om din skostorlek stämmer in med Clashens midjemått!
Annars bär det i väg till en Burton Bullet:D
Den är precis som ovanstående men med ett bredare midjemått ( 26,2 cm har jag för mig för 164:an)

/Gaass, Allkunnaren:)

Senast ändrad:
shit va lång du är, ungefär som en poolare till mej, han skulle också börja åka bräda men han klarade sej inte förbi liftvärden i barnliften så efter 7 försök var hans snowboard kariär över.... var kanske inte till så stor hjälp men ändå lycka till :)

Burton Bullet som Gaass nämde har jag själv funderat på o köpa. gå in och titta på blue-tomato.at där finns den för 2700kr inklusive frakt, inte så farligt alltså.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp