Nybörjare behöver hjälp med att köpa sina första skidor (Ny kort version med lite text)

Nybörjare behöver hjälp med att köpa sina första skidor (Ny kort version med lite text)
Hej Freeride!

Jag är 180 cm och väger runt 67-69 kg. Det varierar. Jag undrar vilka skidor jag ska ha samt längd?

Jag räknade ut längden efter guiden på sidan och fick ut 167 CM vilket känns lite kort, eller? Jag är inne på att ha en skida som är minst 175 CM vilket borde passa bättre?

Som jag förstått det ska man ha runt 100 milimeter på en all mountain skida så att det passar både pist och off-pist? (Vill inte styla/åka i parken).

Är det någon som har bra tips på skidor från Sport-Conrad? Jag har åkt flertalet gånger, däremot är inte min skidkunskap den bästa då jag alltid hyrt.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Om du ska ha ett par skidor för pist och offpist ska du i första hand titta under Freeride och Allmountain. En skida med midjemått mellan 85 och 100 mm. Lämplig längd på dessa skidor är omkring 175-180 cm med tanke på din vikt. Kortare om du fokuserar på pist och längre om du vill ha bästa flyt i lössnö. Som bindning är Marker Griffon ett bra val. SC monterar dina bindningar, men du måste ange sulmåttet på dina pjäxor ( i mm). På många skidor ska du ange monteringspunkt, för dina behov är sannolikt "allround" eller motsvarande det bästa.

/MM

EDIT. Har svarat på frågor som till viss del är borttagna ... ;)

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Om du ska ha ett par skidor för pist och offpist ska du i första hand titta under Freeride och Allmountain. En skida med midjemått mellan 85 och 100 mm. Lämplig längd på dessa skidor är omkring 175-180 cm med tanke på din vikt. Kortare om du fokuserar på pist och längre om du vill ha bästa flyt i lössnö. Som bindning är Marker Griffon ett bra val. SC monterar dina bindningar, men du måste ange sulmåttet på dina pjäxor ( i mm). På många skidor ska du ange monteringspunkt, för dina behov är sannolikt "allround" eller motsvarande det bästa.

/MM

EDIT. Har svarat på frågor som till viss del är borttagna ... ;)
Tack för dina svar!

Alltså är det ingen ide att beställa skidor från SC än eftersom jag inte har köpt några pjäxor?

Det här kanske verkar som en dúm fråga, men om jag ska beställa ifrån SC, vilken kategori ska jag kolla under eftersom jag mest åker i vanliga backar (gröna, röda, svarta) men även lite off pist? Kategorierna som finns är Telemark (utesluter den själv) Alpine Skiing, Freeski samt Ski touring? Är det alltså under Freeski jag ska kolla, å sedan väljer jag all mountain?

Tack ännu en gång! Du hjälper mig massor!

Mvh Bumblebee

Senast ändrad:
Skidor du kommer att vara supernöjd med är Dynastar Legent 105 .stabila,sitter bra i isen om det är hårt och flyter som en dröm i puder.
Ibland har man för mycket skidor så jag har ett par helt nya till salu.

Senast ändrad:
thomas58 sa:
Skidor du kommer att vara supernöjd med är Dynastar Legent 105 .stabila,sitter bra i isen om det är hårt och flyter som en dröm i puder.
Ibland har man för mycket skidor så jag har ett par helt nya till salu.
Du har PM!

Övriga tips är välkomna! Är det någon som vet den stora skillnaden mellan kategorinerna Alpine Skiing och Freeski på Sport-Conrad?

Mvh Bumblebee

Då lägger jag mig i lite också. Mina grundtips:

1) Köp en skida som är lång som du eller något längre. Varför återkommer jag till i punkt 3. 180-185 cm borde passa dig fint.
2) Var inte rädd för bredd. 85-100 mm tycker jag känns smalt. Jag skulle säga från runt 100 mm upp till omkring 110 mm. Idag finns breda skidor på 110-115 mm under fot som går bättre i pisten än vad ett par 90-100 mm breda gjorde för bara några år sedan. Ett lysande exempel är min nya favoritskida, Blizzard Gunsmoke (114 mm).
3) Man ska ha rocker. Hjälper en hel del utanför pist och även en del i pist. Rockern gör att skidan får kortare anliggningsyta mot snön på hårt underlag och därför bör du gå upp i skidlängd till din egen eller drygt din egen längd.

Kan beskriva mina två par lite kort:

K2 Hardside
Längd: 181 cm Bredd under fot: 98 mm. Svängradie: 23 m. Måttlig rocker i tip.
Går som tåget i alla fören. Inte så bra i skog då de inte är så snabbsvängda, men riktigt trevliga i öppen offpistterräng. Riktigt kul skida genom sin allsidighet. Den här skidan hanterar verkligen alla fören med äran i behåll.

Armada JJ
Längd: 185 cm. Bredd under fot: 115 mm. Svängradie: 18 m. Kraftig rocker fram och bak.
En riktig busskida som är mycket lättsvängd på alla underlag. Inte rolig i hård pist i längden. Man blir ganska snabbt uttråkad. De går att carva med, men inte bra. Så fort de hamnar på sidan av pisten är de på mammas gata. Med JJ under fötterna söker man alltid efter lösaste möjliga underlag.

Under skidtest i Hemavan för några veckor sedan hade jag nöjet att prova Blizzards två motsvarigheter till mina skidor: Bonafide (98 mm) och Gunsmoke (114 mm). Vilka skidor! Läs mina recensioner:

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/blizzard/bonafide.html

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/blizzard/gunsmoke.html

Bonafide är skarpare i pist än Gunsmoke, men Gunsmoke slår mina Armada JJ med hästlängder i pist. I skog kändes Gunsmoke och mina JJ ganska lika. Båda är lättsvängda och surfiga. Jag upplevde Gunsmoke lika bra offpist som mina JJ och lika bra som mina K2 i pist. Kompletta helt enkelt.

En handlare jag vill slå ett slag för har annons här i högra marginalen: Fjällsport, eller f-sport.se som det står. Som synes i annonsen har de fri frakt och bra priser. Jag har handlat med SC och varit nöjd, men servicen jag fått på plats i Tärnaby är super. Näst efter Äventyrsbutiken Hägglunds i Luleå är F-sport min favorit.

Hoppas detta var till någon hjälp.

Glöm sport Conrad sök lite på det här forumet får du se.
Vad händer om du ska reklamera??

Bbumblebee sa:
Är jag rätt ute?

1) Detta är en skida mer för pist och hårt underlag (alpine skiing)? http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/26683

2) Medan detta är mer en skida för både pist och off-pist (freeski)? http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/19307

Är jag ute och cyklar? Eftersom jag föredrar att åka båda ska jag leta efter alternativ 2 skidor?

Tack på förhand,

Mvh Bumblebee
Völkl AC30 är en allmountainskida med fokus på pist. K2 Coombak är en offpistskida med fokus på blandade förhållande och att vara tillräckligt lätt för att fungera för toppturer. Båda riktigt kvalificerade skidor för duktiga åkare men skiljer stort i köregenskaper.

Svårt att säga om de skulle passa dig eftersom jag inte har en aning om vad du kan eller framförallt vad du vill lära dig och var du kommer att åka. Men Völkl AC30 kan absolut vara en intressant skida om du i första hand kommer att köra pist. Vill du sedan komplettera med en ren freeride offpistskida är entagligen en bredare och rockad skida att föredra framför Coombak.

/MM

thomas58 sa:
Glöm sport Conrad sök lite på det här forumet får du se.
Vad händer om du ska reklamera??
Du menar alltså att det går helt utmärkt att reklamera dom begagnade skidorna man köper av dig? Till tysken skickar man bara sina skidor så ordnar det sig, nackdelen är att det kan ta lite tid men fördelen är att du får ett par nya dynastar cham 97 med griffon för 800 spänn mer än dina pro riders.

Först och främst är mina Dynastar Pro 105 Model Aurélien Ducroz flång nya och har aldrig nuddat snön och garantin finns kvar på monteringen hos Alpingaraget där dom monterades.
Det som har varit problem hos Conrad är att många har fått sina bindningar felmonterade,snett och ibland fel ofsett.
Min personliga uppfattning är att 97 orna känns lite mer sladdriga vid högre farter och sämre bett i isiga backar.
Testade dom på skidtestarhelgen i Åre,men smaken är delad.
Tips lägg pengarn på pjäxor,hyr skidor

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Bbumblebee sa:
Är jag rätt ute?

1) Detta är en skida mer för pist och hårt underlag (alpine skiing)? http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/26683

2) Medan detta är mer en skida för både pist och off-pist (freeski)? http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/19307

Är jag ute och cyklar? Eftersom jag föredrar att åka båda ska jag leta efter alternativ 2 skidor?

Tack på förhand,

Mvh Bumblebee
Völkl AC30 är en allmountainskida med fokus på pist. K2 Coombak är en offpistskida med fokus på blandade förhållande och att vara tillräckligt lätt för att fungera för toppturer. Båda riktigt kvalificerade skidor för duktiga åkare men skiljer stort i köregenskaper.

Svårt att säga om de skulle passa dig eftersom jag inte har en aning om vad du kan eller framförallt vad du vill lära dig och var du kommer att åka. Men Völkl AC30 kan absolut vara en intressant skida om du i första hand kommer att köra pist. Vill du sedan komplettera med en ren freeride offpistskida är entagligen en bredare och rockad skida att föredra framför Coombak.

/MM
Hej och tack för ditt svar!

Jag är ute efter en skida som klarar av både pist och off pist, men inte park eller stylanade. Jag har totalt runt 50 skiddagar i backen.

Förstår att det är svårt att rekommendera skidor åt andra, men skulle du möjligtvis kunna rekommendera en par skidor från sport-Conrad som är både för pist och off-pist?

Ps, tack för all er hjälp, det uppskattas!

Med vänlig hälsning, Bumblebee

thomas58 sa:
Först och främst är mina Dynastar Pro 105 Model Aurélien Ducroz flång nya och har aldrig nuddat snön och garantin finns kvar på monteringen hos Alpingaraget där dom monterades.
Det som har varit problem hos Conrad är att många har fått sina bindningar felmonterade,snett och ibland fel ofsett.
Min personliga uppfattning är att 97 orna känns lite mer sladdriga vid högre farter och sämre bett i isiga backar.
Testade dom på skidtestarhelgen i Åre,men smaken är delad.
Tips lägg pengarn på pjäxor,hyr skidor
Jag har aldrig haft några problem med felmonterade skidor från conrad, nu har jag iofs bara beställt ett par därifrån men jag har vänner som är nöjda och glada med monteringar därifrån så det är knappast något man behöver oroa sig för..

några exempel på skidor som kan passa som allmountain ... kan någon av dessa vara intressant?

Salomon Rocker2 92
K2 KungFujas
Line Prophet 90

/MM

Mountain_Man sa:
några exempel på skidor som kan passa som allmountain ... kan någon av dessa vara intressant?

Salomon Rocker2 92
K2 KungFujas
Line Prophet 90

/MM
Tack för dina tips!

Efter lite googling så är jag ute efter en skida som är bra på pist och off-pist. En skida som är lätthanterlig, lätt att svänga med, inte fladdrar så mycket och inte väger speciellt mycket för runt 5k.

Av dina tips, är det någon som går under dessa krav?

Bbumblebee sa:
Mountain_Man sa:

Salomon Rocker2 92
K2 KungFujas
Line Prophet 90

/MM
Tack för dina tips!

Efter lite googling så är jag ute efter en skida som är bra på pist och off-pist. En skida som är lätthanterlig, lätt att svänga med, inte fladdrar så mycket och inte väger speciellt mycket för runt 5k.

Instämmer med föregående talare...

Samtliga tre av MM:s förslag uppfyller samtliga dina önskemål.

Med anledning av hur du beskriver vad du skall använda dem till så stirra dig inte blind på vikten... Vikt ger också stabilitet och i det spektra du letar behöver du nog inte vara rädd för att snubbla på några monstertungviktare. Viktigare är nog att de inte är för styva för din ännu (obs. antagande) inte helt utvecklade åkteknik. Legend 105:orna som nämnts tidigare riskerar att falla in i den kategorin, om du frågar mig.

Om du inte har pjäxor ännu och därför inte vet din sullängd kan du få skidorna levererade med bindningarna omonterade. Du kan sedan låta en lokal butik, (t.ex. den som säljer pjäxorna åt dig) montera bindningarna.

My five cents...

SooL2007 sa:
Bbumblebee sa:
Mountain_Man sa:

Salomon Rocker2 92
K2 KungFujas
Line Prophet 90

/MM
Tack för dina tips!

Instämmer med föregående talare...

Samtliga tre av MM:s förslag uppfyller samtliga dina önskemål.

Med anledning av hur du beskriver vad du skall använda dem till så stirra dig inte blind på vikten... Vikt ger också stabilitet och i det spektra du letar behöver du nog inte vara rädd för att snubbla på några monstertungviktare. Viktigare är nog att de inte är för styva för din ännu (obs. antagande) inte helt utvecklade åkteknik. Legend 105:orna som nämnts tidigare riskerar att falla in i den kategorin, om du frågar mig.

Om du inte har pjäxor ännu och därför inte vet din sullängd kan du få skidorna levererade med bindningarna omonterade. Du kan sedan låta en lokal butik, (t.ex. den som säljer pjäxorna åt dig) montera bindningarna.

My five cents...
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/24904

Är det dessa?

Tack!

Just dom. K2 Kung Fujas 2013. Bra grejor, det är jag helt övertygad om.

Då har jag bestämt mig, det blir K2 KungFujus.

Det jag undrar över nu är bindningarna. Med Marker Squire bindningar kostar det 499 euro om jag slår ihop det i ett paket med skidorna, köper jag för sig blir det 619 euro vilket gör att jag sparar en hel del om jag köper paket. Vill helst gå under 500 euro :P hehe.

Är de bindningarna bra eller bör jag sikta in mig på Salamon Z /L som är mycket billigare enskilt men bara 30 euro billigare i paket? Vilka tror ni passar bäst till K2 Kungfujus?

Ni är fan bäst! Tusen tack för all er hjälp!

Senast ändrad:
Har klämt lite på squire och den är en bindning som passar målgruppen som inte åker jättehårt eller väger väldigt mycket. tror nog att den kommer att passa dina ändamål även om jag personligen hade känt mig mycket mer säker om jag klickade i pjäxorna i antingen ett par Marker griffon eller ett par Salomon STH 12/14

havreboll sa:
Har klämt lite på squire och den är en bindning som passar målgruppen som inte åker jättehårt eller väger väldigt mycket. tror nog att den kommer att passa dina ändamål även om jag personligen hade känt mig mycket mer säker om jag klickade i pjäxorna i antingen ett par Marker griffon eller ett par Salomon STH 12/14
Jag åker inte speciellt hårt och väger inte speciellt mycket (ca 68kg). Ser att Griffon kostar ca 20euro mer än Squire vilket inte är speciellt mycket, å undrar då om ett par Griffon inte är bättre att köpa fast ändå Squire passar mina ändamål bättre? Kanske kommer jag kunna "växa" in i dessa Griffon om något år eller två om jag åker hårdare (gå upp i vikt lär jag inte göra.. :P)

Vad tycker ni? Varför skulle ni känner er mer säkra i ett par Griffon än i ett par Squire?

Du bör ha lite mer fjäderstyrka än 11 tror jag. Griffon 13 är en mycket bra bindning. Själv har jag Marker Griffon 12 på mina smalare skidor och Marker Baron 13 på fetingarna och det funkar alldeles utmärkt. Nu åker jag i o f s inte superhårt på något vis, men jag har inte haft några problem i alla fall. Jag åker mycket blandat i pist, skog och öppen offpist.

LuxLuthor sa:
Du bör ha lite mer fjäderstyrka än 11 tror jag. Griffon 13 är en mycket bra bindning. Själv har jag Marker Griffon 12 på mina smalare skidor och Marker Baron 13 på fetingarna och det funkar alldeles utmärkt. Nu åker jag i o f s inte superhårt på något vis, men jag har inte haft några problem i alla fall. Jag åker mycket blandat i pist, skog och öppen offpist.
Med Marker Baron hamnar jag helt plötsligt på 1000 lappen mer, vilket jag helst vill undvika. Alltså bör jag rikta in mig på Griffon13 och inte Squire11?

Bbumblebee sa:
Med Marker Baron hamnar jag helt plötsligt på 1000 lappen mer, vilket jag helst vill undvika. Alltså bör jag rikta in mig på Griffon13 och inte Squire11?
Kanske för att Baron har en "tur-funktion" som gör att du kan "lossa" hälen och sätta på stighudar och "gå på tur med". Vilket Luxluthor inte nämde. Ska du inte gå på tur är alltså Baron jävligt onödig att köpa...
Tror Squire räcker gott och väl för dig om du inte känner att du vill lägga lite extra slantar på något som är snäppet rejälare t.ex. Griffon...

Just Baron ska du nog inte ha. Det är fjäderstyrkan jag far efter. Griffon och Baron har samma fjäderstyrka. Den verkar räcka bra åt mig (78-79 kg), så den bör bli fullt tillräcklig för dig som är 10 kg lättare också. Fjäder 11 kan eventuellt bli lite för klent om du blir duktig och börjar ladda på hårdare eller råkar gå upp i vikt. Med fjäder 13 borde du vara på säkra sidan.

Skickar förresten över vänförfrågan till dig. Jag vill gärna höra vad du tycker om dina Kung Fujas när du åkt dem ett tag.

LuxLuthor sa:
Skickar förresten över vänförfrågan till dig. Jag vill gärna höra vad du tycker om dina Kung Fujas när du åkt dem ett tag.
Då blir det ett par griffon, även om jag tycker att squire är snyggare. Absolut, den 23e åker jag till trysil å kommer hem runt den 30e. Om du orkar vänta;-)

Tack alla ni som har hjälpt mig, hade jag haft pengar hade jag bjudit er alla på en indisk restaurang:-)

Hoppas verkligen att detta "kit" kittlar skidnerven riktigt ordentligt så du blir en lika stor skididiot som några av oss andra på det här stället :)

LuxLuthor sa:
Hoppas verkligen att detta "kit" kittlar skidnerven riktigt ordentligt så du blir en lika stor skididiot som några av oss andra på det här stället :)
Haha, ja det får vi hoppas! Älskar redan att åka skidor men nu jäklar ska jag känna sug hela tiden efter den här resa. :P

Förresten, en sista fråga. Längd på stavarna? Jag är som sagt runt 180 plus antal CM för skida å pjäxa, blir 125 bra eller är det för långt? 120 kanske?

Vet att det är en smakfråga men vill inte ha för långa så att de är i vägen men inte heller för korta. Ja, jag är en riktig nybörjare när det kommer till material haha

Senast ändrad:
Som sagt en smaksak när det gäller stavar vissa vill ha korta andra långa. Själv har jag kört med regeln att när du håller i stavarna rakt nedsatta så är vinkeln mellan under-och överarm 90 grader. Testa gärna med staven upp och ner och titta in i en spegel.

Senast ändrad:

Typ så här, fast "armbågsvinkeln" ska vara 90grader

Tack för svaret! Har tyvärr int möjlighet att mäta med några stavar med all min utrustning på, men mätte med ett tumstock och då fick jag fram 125 CM, då gick armen lite uppet men med pjäxor och skidor på så borde det bli ungefär 90 grader:)

Tack alla ni som hjälpt mig, ni är underbara!

Senast ändrad:
Hej igen!

Nu är jag tillbaka, mina skidor kom idag och jag är väldigt glad förutom att jag borde valt röd bindning istället för blå#ångest :cool::D

Jo det jag undrar över är 2 saker:

1) På skidan har de klistrat fast en lapp där det står:

"Attention! The bindning is NOT adjusted to the orginal shoes or your skiing level and ability!

Please adjust the bindning before use (according to your shinbone´s head diameter and your personal skiing skills you your orginal boots! The bindnings are NOT adjusted or checked according to your individual parameters!!!"

Vad betyder detta exakt och vad ska jag göra? Jag har angett storleken på min pjäxa samt vad jag ska ha skidorna till (allround).

2). Det står att mina K2 Kung Fujas är built with all terrain rocker, men Twin Tip var det som var i kryssat, trots att det fanns andra alternativ med, så som adventure, all mountain och youth. Det står även 70procent camber och 30 procent rocker. Vad menas exakt med det?

Tack på förhand:)

1. Inställning av bindningen.
Du behöver justera häldelen så att förspänningen blir rätt för just din pjäxa. Vidare måste du justera utlösningsinställningen (DIN) i tå och häldel beroende på din vikt, skostorlek och åkstil. Om du söker här på Freeride kommer du att hitta instruktioner för detta.

2. All terrain rocker ...
K2 har olika benämningar på olika rockertyper. Du kan läsa mer här! All terrain rocker är en tiprocker som gör att skidan fungerar bra både i pist och offpist. 30% av skidans längd i framänden (tip) är rockad (dvs. upphöjd) medan resten av skidan har ett tradionellt spann. Denna typ av rocker finns både på skidor med TwinTip och de utan.

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp