Nybörjare igen, hjälp!!!

Alexxx

Ny medlem
Nybörjare igen, hjälp!!!
Hej

Tänkte ge mig av och åka skidor igen efter att ha åkt 1 gång dom senaste 12 åren.

Till min stora förskräckelse så ser jag att dagens skidor inte såg ut som mina gamla Elan :) Numer är dom ju inte raka utan timglasformade. Fattar inget av detta med svängradie, vikter mm mm.

Körde hyffsat bra innan jag slutade och tror väl att det sitter i fortfarande. Underlag jag tänkt åka på är vanlig pist typ i Alperna eller fjällen, kanske nån tur offpist emellanåt.

är 176cm o väger 100 pannor typ.
Har även märkt att längderna är mycket kortare idag än förr. Förr så skulle man ha skidor som var ca 10cm längre än en själv, idag verkar dt mer vara längd efgter åkstil.

Kan nån hjälpa mig?

Mvh Alex

Nybörjare igen, hjälp!!!
Hinner inte skriva nån fullständig redogörelse just nu, men lite kort:

Svängradie - Mer teknisk info om svängradie, radie och skärning hittar du här http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=18960 . Snabbversionen är att kort svängradie (10-15m) betyder korta svängar (jmfr slalom) och lång (20-40m) långa svängar (jmfr störtlopp eller offpiståkning).

Längd - Ja, skidorna är nog generellt kortare idag. Kortast är slalomskidor där fullvuxna killar kan åka på skidor kortare än 160 cm, medan offpistskidor fortfarande kan komma upp i längder runt 200 cm.

Det låter som att någonslags allmountainskida skulle passa dig. Någorlunda styv för att klara din vikt och för att fungera fint i pisten och med en midja kanske över 80mm för att fungera utanför pisten. Kanske ungefär i din egen längd. Men det bästa tipset är att prova! Testa olika typer och modeller av skidor. Idag så finns ju allt från korta pistsmiskarskidor till långa och breda offpistlagg, via tokmjuka twintips. Prova på och kanske upptäcker du att en helt annan typ av åkning passar dig idag. Klart är iaf att carvinskidorna har gjort åkningen roligare, så förhoppningsvis blir din återkommst på skidor lyckad!

Nybörjare igen, hjälp!!!
du kan ju alltid köpa pjäxor och hyra olika skidor innan du bestämmer dig.
men eftersom du är nybörjare och om du vill köpa skidor så lär du bli nöjd med det mesta ur stadiums o dyl. sortiment. du behöver skidor som är förlåtande så du kan ställa om tekniken och lära dig att åka på skär. ta även några skidlektioner. skidåkningen har förändras och gått mycket framåt sen tidigt 90-tal.

Tillbaka
Topp