Nybörjare - Medelgod- Avancerad - Avancerad plus

eastlin

Ny medlem
Tjena! Nu är det såhär att ja har en diskussion med morsan hehe, och skulle behöva er hjälp,

Min morsa säger att ja endast är en medelgod åkare, medans ja tycker ja håller till Avancerad hehe

men min fråga är vad ni tycker,

Klarar Röda backar utan problem o har klarat Svarta också men kanske lite mer utmaning,
första gången ja åker med twin tips nu o ja har åkt baklänges nedför en hel pist hehe,
klarat 1,5 meters spine transfer i duved,
har åkt skidor sen ja va 4 och är 18 nu.

Vad Tycker ni?,

Med dom meriterna så är du helt klart "Avancerad", om inte "Avancerad plus"!
Jag menar, inte många fyra åringar som klarar en 1,5m spine!

Jag tycker din mamma har rätt! Du är en medelgod àkare.

En avancerad àkare klarar svarta backar utan nàgra problem.

Avancerad plus klarar sig i offpisten ocksà.

Hehe ja e 18 nu men sätter spines, o kört en del Offpist men inte mycket. hehe,

Senast ändrad:
Avancerad så ska man behärska allt inom pisten utan problem. Avancerad plus så ska man åka offpist utan problem på icke rocker skidor. Rocker gör det så mycket lättare.

Alltså bara för att man kan kasa ner för en svart är man inte avancerad. Egentligen har det ju med hur du åker och inte vilken färg på backen. Om du inte klarar carvingsvängar tex skulle jag säga att du inte är mer än medel oavsett backe (om du räknar modern skidåkning nu).
Sen för plus så är det ju offpist, puckel och kanske lite kortsväng också. Tycker jag iaf.

Men visst, är man avancerad så klarar man ju oftast branta saker också, men jag "klarade" chocken när jag va 15, och inte fan va jag bra... Va långt under medelgod åkare.

Jo håller mig till Carving svängar och Carving Stopp, o gör nte som morsan som plogar sig ner för backarna,
precis Hemkommen från åre, Endast is I åre backarna känns de som speciellt åreskutan vid störtloppet hehe.

Senast ändrad:
Ja klarar svartbacke men Inte Lika mycket utförsåkning som med röd hehe, Jo morsan har väl rätt :/ får väl ta o börja lyssna på henne mer hehe, hon e iaf jätteglad att hon vann diskussionen hehe

eastlin sa:
Jo håller mig till Carving svängar och Carving Stopp, o gör nte som morsan som plogar sig ner för backarna,
precis Hemkommen från åre, Endast is I åre backarna känns de som speciellt åreskutan vid störtloppet hehe.
Måste vara jag som missat något stort. Men vad attans är ett carving-stopp? Att carva ett varv så man står still eller va?

hehe Ja som skrev fel, Lite yr fortf Nyss hemkommen men menade vanligt stopp på tvärren hehe,:D

IngemarH79 sa:
He he du är en medelgod åkare he he, låter det som he he. Lyssna på morsan nu, de har nästan alltid rätt. Om du åkt skidor i 14år och inte kan åka i en svart backe är det dags att kolla lite utanför parken, fila kanten vass istället för slö och träna.
+1, hehe hehe hehe hehe hehe hehe......

@Nojlas
Näe ... du måste lära dig svänga oxå ... :lol:

]

Det är alltså Nojlas på bilden ... om någon undrar.

Senast ändrad:
Hehe du är 18 år och skriver som om du vore 4 hehe
Men seriöst. Åk och träna teknik och skit i om du själv kan kalla dig medelgod eller avancerad så blir du nog bättre i vilket fall.

Alltså - huvudsaken är att du karaktäriserar din egen åkstil som aggressiv, då räknas du minst som "Avancerad plus".

Innehav av Twintips räcker bara till Avancerad.

Men ta det bara lugnt - 14 års utförsåkning till och även svarta pister kommer att gå galant.

Eastlin: Kan du inte fråga din mamma om hon tycker livet är som en chokladask?

Senast ändrad:
hehe... Freeride bjuder på en stor portion vardagshumor. 2011 blir nog rätt lika 2010 i alla fall hehe... Måste nog lära mig ett sånt där "carvingstopp" också... Det gäller ju att hänga med i utvecklingen...:D... hehe...

Senast ändrad:
Hahhaha som sagt Humorn tas gärna emot o ges också hehe, Efter en resa på 15 timmar utan någon speciellsömn, så vetifan rkt va ja skriver ! Godnatt på er hehe, Skola/jobb imorgon!

Den här tråden borde nomineras till Hall of Fame.. Hehe

Senast ändrad:
eastlin sa:
Hehe vore kul o all humor kom fram för morsan ville diskutera haha :)
Men eftersom du förlorade diskussionen så är det juridiskt sett ditt fel och då måste du stå för alla ev påföljder.Fr-lagar (13 kapitlet §37)

Senast ändrad:
eastlin sa:
Tjena! Nu är det såhär att ja har en diskussion med morsan hehe, och skulle behöva er hjälp,

Min morsa säger att ja endast är en medelgod åkare, medans ja tycker ja håller till Avancerad hehe

men min fråga är vad ni tycker,

Klarar Röda backar utan problem o har klarat Svarta också men kanske lite mer utmaning,
första gången ja åker med twin tips nu o ja har åkt baklänges nedför en hel pist hehe,
klarat 1,5 meters spine transfer i duved,
har åkt skidor sen ja va 4 och är 18 nu.

Vad Tycker ni?,
Skidåkarskalan
Nybörjare= en som aldrig har åkt till en som börjar få koll på hur det går till att svänga, bromsa,
Medelåkare=Åker sväng i sväng (större svängar) i gröna och blåa nedfarter och svänger obehindrat i röda nedfarter, dock inte alltid sväng i sväng i röd nedfart. Åker i svarta nedfarter mest för att det är kul även om detta innebär sämre skidteknik.
Medelåkare plus= Klarar Röda backar utan problem o har klarat Svarta också men kanske lite mer utmaning.
Avancerad= åker sväng i sväng i svart backe, du klarar rytmisk kortsväng med fartkontroll i röd backe. Du klarar isiga backar lika bra som de pistade med att få till skärning med skidorna.
Avancerad plus= Klarar ovanstående samt även offpist samt har koll på sin förmåga på skidor.

Du tillhör den nylagda nivån Medelåkare plus.:)

På twintipsskalan hör du till
Nybörjare plus=Har åkt baklänges nedför en hel pist hehe Var det sväng i sväng? Och i vilken nivå av nedfart?

På antal år som skidåkare så har du alltså åkt i 14 år. Då är det självklart viktigt och veta hur ofta du åkt varje år. Stor skillnad ifall du endast åkt på loven eller om du bott vid ett berg och åkt flera gånger i veckan under vintersäsongen.

Senast ändrad:
Blackriverpaint sa:
Jag tycker din mamma har rätt! Du är en medelgod àkare.

En avancerad àkare klarar svarta backar utan nàgra problem.

Avancerad plus klarar sig i offpisten ocksà.
En avancerad plus ska väl fixa smala rännor (Svängande! Hasa kan ju vem som helst göra!), 4-5 m:s droppar backcountry, partier som är så branta (detta är mer mentalt än teknik men det är nog så viktigt) att man inte får stopp om man faller (även om man övat self arrest).

Åka offpist, skogsåkning och lite bredare rännor gör ju mina flickvänner utan besvär efter att de försetts med vettiga skidor, och ingen skulle kalla dem för avancerade. Klarar man svarta backar eller puckelpist är man medelgod.

eastlin sa:
Eftersom jag precis slösade bort några dagar i Åre måste jag korrigera ditt påstående om underlaget. Det är ingen is utan kanon- resp vindpackad snö. Is uppstår när det läcker vatten ur berget. Det gick utmärkt att svänga på underlaget i Åre, tom med mina rostiga stålkanter (på 120 mm skidor/47 m radie - så skidorna var inte till någon större hjälp).

Hehe la_grave, Tyckte Gästrappet hade rätt dåligt underlag, beroende på vad man sj tycker hehe.
Har varit en ca 1 vecka per år.. med ett uppehåll på 6 år pga Familjeändringar osv.
Bor i malmö så de e en jävla bit från åre.. 15 timmars resa... hehe:)

eastlin sa:
Hehe la_grave, Tyckte Gästrappet hade rätt dåligt underlag, beroende på vad man sj tycker hehe.
Har varit en ca 1 vecka per år.. med ett uppehåll på 6 år pga Familjeändringar osv.
Höll på att anmäla det där inlägget för att det är så dumt att jag - ja, jag vet inte vad jag ska säga. Jag är förstummad. Men hur långt kommer du om du åker 15 timmar åt andra hållet? Här är en liten hint:

http://goo.gl/maps/r1F8

Grenoble FFS!

eastlin sa:
Okej alltså har du åkt skidor från du varit fyra tills du blivit arton med uppehåll på sex år. Blir 8 år och sen ca 1 vecka per år ja då blir det ca 8 veckors tränande. Med den tiden så tycker jag att du avancerat din nivä rätt så fort. För det är svårare att vara en medelgod åkare plus med så pass långt uppehåll mellan skidtillfällena än vad det är att åka oftare.

eastlin=Beavis?
beavis-stiffo.jpg

Jag tycker du är avancerad åkare. Säg till morsan att allt är relativt. Åk till i inomhusbacken i Dubai. Där delas man in i grupper och eftersom du både kan svänga OCH stanna skulle du hamna i den mest avancerade gruppen.
De skulle säkert också bli imponerade av dina carving-stoppar.
Principen att allt är relativt går att använda på det mesta i vardagen. Jag tex ställer mig alltid bredvid riktigt feta personer när det är fotografering för då ser jag smal ut. Så mitt tips är att börja umgås med människor som verkligen suger på skidåkning.

Tillbaka
Topp