Nybörjare på riktigt.

Junoreactor

Ny medlem
Nybörjare på riktigt.
Tjenare.
Sitter här och inser hur sjukt roligt det var att åka skidor förra året.
Denn uppenbarelse infann sig efter en dag i Bydalsfjällen på hyrda skidor...
Alltså en riktig nybörjare.
Nu vill jag fortsätta åka skidor.
Detta verkar helt klart vara den mest seriösa sidan på nätet.
Vad köpa?

Har åkt snowboard tidigare maximalt 20dgr.

Är tung och kort. 175 cm 86 kg.
Kommer åka 10 - 15 dgr per år.
Är det nybörjargrejor som gäller? Vad är nybörjargrejor isf. Kommer initialt att mest åka pist, men kommer börja hoppa såfort jag får upp farten. (åker kiteboard annars, inte för att det spelar ngn roll i snön, men jag gillar att hoppa)
Problemet är nu att jag fått ett erbjudande om att köpa ett par begagnade High Soceity FR skidor från en bekant som är 171 cm långa utan bindningar (skidorna alltså). Får dem för 1000 spänn. (finns på misoki.se)

Risken med detta är väl att dem är för bra för mig om man nu kan säga så?
Samt att jag kommer se ut som den där dryga djävla typen som köpt det värsta men inte kan åka ett skit.
Men det viktigaste oavsett hur saker ser ut. Vad gör en skida till nybörjarskida respektive medelgod.

Jag undrar också över bindningar. Förslag?
Samt såklart pjäxor. jag har ju tyvärr inga möjligheter att prova i pisten då jag bor på rivieran härnere i skånska Helsingborg.

Tacksam för svar.

Nybörjare på riktigt.
Junoreactor sa:
Detta verkar helt klart vara den mest seriösa sidan på nätet.
då kan du inte hunnit läsa många inlägg!

åter tilll ämnet: om du nu är en sån jättenybörjare så är det nog en bra idé att hyra ett tag till för de skidorna som passar dig nu i "utvecklingsstadiet" kommer nog inte vara särskilt roliga senare. Nybörjarskidor är ofta kortare och mjuka, inte så kul att åka fort på för en avancerad åkare. Ifall du väljer att fortsätt ahyra har du också chansen att testa på fler modeller/märken och se vad du gillar.
Vill du ändå ha tips på specifika skidmodeller finns folks om har mkt bättre koll här på forumet än jag (får du svar från profiler med ålder under 18 bör/kan du ignorera svaret, de svarar i princip alltid den skidan de har själva eller som deras idol har).

Pjäxor kan du nog köpa ett par. Många åker på mjukare pjäxor nuförtiden så ett par vettiga pjäxor kan nog fungera för dig i många år utan att de är för "dåliga för dig"men vad det gäller pjäxköp finns bara ett alternativ, gå till SERIÖS (inte stadium, intersport osv) skidbutik och fråga/prova.

Senast ändrad:
Nybörjare på riktigt.
Jupp...
Den late slog nog i mig...
Fick inte riktigt ordning på forumtrådarna.... Med min vikt osv....
Tack för ditt svar..... Känns rimligt att hyra först kanske.....

Hmmmm..

Nybörjare på riktigt.
Håller helt med balanselius, finns ingen anledning att köpa skidor i ett så tidigt stadie. Pjäxor däremot är den viktigaste delen i utrustningen så där kan du nog göra rätt i att köpa ett par. Ge det tid och prova helst varenda modell i den kategorin du har bestämmt dig för. Bry dig inte om att den pjäxan som sitter bäst på din fot kostar 500 mer än den som satt lite sämre, du tjänar på det i längden, gjut gärna ett par sulor också, det blir riktigt stor skillnad.

Nybörjare på riktigt.
Japp lägg dina pengar på ett par riktigt bra pjäxor först. Det är mycket större skillnad på egna pjäxor/hyrpjäxor än det är på egna skidor/hyrskidor.

Nybörjare på riktigt.
De bästa vore ju att hyra istället för att chansa på en halvdan nybörjar skida. Men om värkligen gillar att hoppa så ska du ju fakikst skaffa/hyra en twintíp skida.
Skulle nog rekommendera en lätt åkt skida som Atomic triplets urban eller dynastar Nothing but trouble som är sköna och lätt åkta(Balanselius, inga av mina idoler åker på atomic eller dynastar,lål).

Pjäxor, ja som alla andra säger är det bara att pröva pröva pröva. Skit i märket eller utseende, bara de är grymt sköna och passar bra. Gjut egen sula som Jarle sa.
Sattsa nästan allt på att hitta en bra pjäxa som du kommer kunna använda länge.

Bindningar i nybörjar stil är inte så viktigt , då funkar alla bindningar rätt så bra, Men ta inte nå värsting racing bindningar. Kör på tex salomon STH 12 som är bra.

Ha det

Nybörjare på riktigt.
Fasen vad snabba ni e på att svara...
Har ägnat några timmar på titta runt på dem olika forumtrådarna och har väl insett att High Society inte verkar vara helt hundra i kvalite....

Men era svar är oavsett mitt letande i forumet bättre än dem jag hittat.

Lutar mkt åt att satsa på pjäxor.... Ska till stockholm nästa vecka och hörde talas om alpingaraget. Blir nog en sväng därom... Kan utbudet gällande alpint i Skåne för dåligt och min gamle polare som gick och köpte sig en backe med lift iFunäsdalen (helsjukt jag vet) köper sina där trots att han själv är från Lund.

Hoppa ska jag i sinom tid, men jag får väl lära mig skråa fram först.... Hehe.

Tack återigen...

Nybörjare på riktigt.
Ska du till Tokholm, så kolla Alpint vid S:t Eriksplan också. Har själv inte varit där, men hört och läst gott om dem.

Nybörjare på riktigt.
Håller helt med att du skall lägga pengarna på pjäxor, men det borde du ha fattat efter denna tråd. Tänkte bara säga att jag tycker det är t.o.m. värt att gjuta en sula till dina pjäxor. det gjorde en obeskrivlig skillnad för mig. Jag tror det är mycket lättare att bli bra om du har sköna pjäxor.

lycka till

Nybörjare på riktigt.
Jag är långt ifrån någon skidexpert, men jag upplever att de på Alpingaraget är mycket duktiga och kompetenta, de är också mycket hjälpsamma. De har massor med pjäxor och är bra på att gjuta sulor, så att gå dit när du är i stockholm är nog en bra idé.

Nybörjare på riktigt.
Hej!

Alpingaraget är en mycket trevlig butik, dock om du bor i Skåne så kan jag rekomendera "Snö & Sjö" (http://www.snosjo.se/) vid Limhamn. Det är nog den butik i Skåne (och en av de i Sverige) som har störst koll på just pjäxor.

Nybörjare på riktigt.
Om du väljer att fortsätta att hyra så är mitt tips att undvika det som skiduthyrarna kallar nybörjarskidor. Det är IMHO generellt rena skräpskidor och kommer snarare att hindra din utveckling.

Håller annars med om tipset att hyra skidor i början och jag skulle rikta in mig på skidor med upp till 80mm i midja och radie någonstans runt 15-17 m. En skida som jag uppfattade som relativt lättkörd men som samtidigt gav en del tillbaka om man pressade den var K2 Apache Recon (https://www.freeride.se/review/view.php?id=3925).

När jag gick tillbaka till skidor från snowboard för ett par år sedan lärde jag mig åka igen på 168cm långa Völkl 5* (https://www.freeride.se/review/view.php?id=1706), men då var jag iofs inte total nybörjare. Om jag började om som nybörjare idag hade jag valt en något bredare skida som fungerar bättre när det blir lite uppkört och om man letar sig ut utanför pisterna. Kanske något mjukare också.

Tillbaka
Topp