Nybörjare - Ska sälja skidor - HJÄLP! 2

Deppodi

Ny medlem
Okej, nu har vi plockat fram skidorna på jobbet. I alla fall fjolårets modeller.
Jag har börjat få lite utbildning. Det kommer att komma en större utbildning som kommer pågå i några dagar lite senare.

Finns det någon hemsida som har skidornas grundregler?
Typ som det finns med cyklar & Storlekstabeller.

Jag måste kunna svara på kundernas frågor och presentera pjäxor/skidor/stavar/goggles/kläder & mäta spann.
Men jag tycker det vore intressant att höra vad ni säger;

Vilka grundregler finns det?

Det enda jag vet än så länge är följande;

Desto duktigare man är desto högre flex har man på pjäxorna. (Mer eller mindre)
Twintip & Jibb används för att leka i park.
Alpin-stavar ska vara 50cm kortare än personen.
Alpin-skidor ska vara till samma längds som näsan.

Help me out :D

Deppodi sa:
Desto duktigare man är desto högre flex har man på pjäxorna. (Mer eller mindre)
Twintip & Jibb används för att leka i park.
Alpin-stavar ska vara 50cm kortare än personen.
Alpin-skidor ska vara till samma längds som näsan.
Var det inte en liknande tråd uppe precis? Hittar den inte..

Du har dock inte lärt dig särskilt väl enligt dom punkterna du angivit.
Pjäxflex
Behöver inte endast ha att göra med hur duktig du är, vikten på åkaren spelar också in. Om en man, 140 kg som aldrig åkt skidor innan får en pjäxa med 30 i flex så fungerar inte det särskilt bra. Dessutom är det väldigt personligt, många duktiga åkare behöver inte åka i hårda pjäxor, utan kanske istället gillar en mjukare flex. Likaså beror flexen på vad pjäxan ska användas till, är det park, pist eller off-pist? Olika pjäxor för olika ändamål har olika flex.

Twintip
Ja, twintips var ursprungligen gjorda för parklek. Nu finns dock skidor i andra segment, även dom med twintip, som inte lämpar sig särskilt väl i parken - tänk Völkl Kuro.

Jibb
Vet inte riktigt hur du ska använda "jibb" för att leka i park, utan det är snarare ett samlingsnamn på parkåkning.

Alpin-stavar
Här handlar det också om tycke och smak. Tumregeln med 50cm kortare stavar än ens egen längd vet jag inte, jag brukar istället vända staven upp-och-ner, ta tag i spetsen (under trugan) och se till att armbågens vinkel är 90 grader. Där har du ett ungefärligt mått, men att säga 50 cm kortare än en själv låter konstigt eftersom folk har olika långa ben/överkroppar.

Alpin-skidor
Definiera alpin-skidor. Är det ett par SL-lagg med 12 meter svängradie? Eller är det ett par off-pist-chargers? Längden är också ett personligt mått, där en skidas eventuella rockerkurva måste tas i beaktning.

För att va helt ärlig så skulle jag inte sälja skidutrustning om man inte själv är insatt i området... Inte direkt förtroendeingivande att sälja saker man inte har någon aning om.

Bjo-rnR sa:
För att va helt ärlig så skulle jag inte sälja skidutrustning om man inte själv är insatt i området... Inte direkt förtroendeingivande att sälja saker man inte har någon aning om.
Man får väl lära sig med tiden?
Tror du alla säljare är intresserade av det dom jobbar med..?

Klart jag inte kommer att vara någon expert den här vintern, men jag kommer ha kollegor att fråga som kan hjälpa mig. Och jag kanske duger till att hjälpa barnfamiljerna att hitta skid-paket åt dom.

Dessutom är det inte endast en produkt på min avdelning, så oavsett mitt intresse så kommer jag att välja att jobba kvar, för jag tänker inte direkt säga upp mig från jobbet för att vi skiftar säsonger och för att jag inte har fått erfarenheten än.

Varför kommenterar du ens i den här tråden? Jag ber om hjälp för att jag är en nybörjare, och jag ber om hjälp för att lära mig. Jag har ingen skyldighet att sitta och göra efterforskning på min fritid, men eftersom att jag har ambitionen att lyckas på jobbet så väljer jag att göra det ändå.

Bjo-rnR sa:
Tycker att de flesta som jobbar med skidor i "vanliga" skidshoppar har ganska dålig koll på produkter. På Banff mountain festival kollade jag och brorsan lite på rocker 2orna vid udéns bord och snackade lite med dem som stod där, den ena killen sa direkt "När jag kollar på er så ser jag att ni ska ha en sån här skida", jag håll på att skratta honom rakt upp i ansiktet!

Heinz_p sa:
Alpin-skidor
Definiera alpin-skidor. Är det ett par SL-lagg med 12 meter svängradie? Eller är det ett par off-pist-chargers? Längden är också ett personligt mått, där en skidas eventuella rockerkurva måste tas i beaktning.
Tack :) Allt som du skriver är värdefullt! Som jag nämnt tidigare, jag är nybörjare!

Som Heinz_p säger så är allt det här högst personligt. För någon som kommer in och vill köpa skidor för sin veckas skidåkning i sälen så kan du nog ganska riskfritt köra med alla längd, vikt och skärningsriktmärken ni får på utbildningen men om du stöter på någon som faktiskt kan något så kan det ju va bra att ha lite koll själv.

Ställ gärna lite mer specifika frågor, är ganska svårt (tar framför allt väldigt långt tid) att gå igenom alla typer av skidor/pjäxor m.m i skrift. Sen är det ju också ganska onödigt att vi sitter här och skriver noveller om feta puderskidor om ni bara har pistskidor i ert sortiment, och vise versa.

Tillbaka
Topp