Nybörjare Snowboard , Utrustning?

Farside22

Ny medlem
God kväll!

Min tjej tvingade ut mig i backen då hon älskar att åka slalom..
Visst tänkte jag som aldrig under mitt 29 åriga liv stått på något som har med alpint och göra..
Tänkte då att , jag testar Snowboard.
Och satan vad kul jag tyckte det var.
Har nu lärt mig att svänga åt båda hållen , förvisso inte i så höga farter , men det kommer och även lärt mig stanna :P (för mig var det stort , om det nu låter larvigt )

Nu till frågorna , jag vill köpa mig urustning för att slippa hyra varje gång man skall åka (tjejjen vill åka iaf 1 gång / vecka)

Vad ska jag ha för bräda?
Budget ca 2500:- för både bräda och bindning. Boots har jag införskaffat.

Längd : 171 cm
Vikt : 63 kg

Hur lång bräda ska jag ha? ~150?
Har tittat lite på denna : http://www.stadium.se/sport/vinters...agenda-08?BackPipeline=cc_ViewCategory-Paging

är det nåt att ha?

Har hittat denna på beg. marknaden :
http://www.blocket.se/vi/19907317.htm?ca=8_s

nåt att ha?
Har nån aning om hur gammal den är? säljaren visste inte själv....

Ge gärna förslag på brädor annars!

Fråga 2: Kan man om man säger att jag köper ovan nämnda bräda , sätta på i stort sett vilken bindning jag vill? eller måste jag ha en Ride bindning för att det ska funka och / eller bli bra?

Tipsa gärna om bindningar också!

Tackar på förhand!

Kan bara säga som så att ridebrädan är sjukt skönt. min kompis har en sådan och jag har teståkt den. den är mjuk och lättåkt. den bästa parkbrädan du kan få för dom pengarna sägs det.
Dom andra brädorna såg för övrigt jäkligt slitna och omoderna ut.
Köp inga flowbindningar heller bara för allt i världen.

Senast ändrad:
Ride brädan kommer funka fint, 150+ skulle jag säga är lika lång som dig o åker 151, eftersom du kommer utvecklas vill du ha nått som e lite fartstabilare (längre) så gå på 153-155 någonstans där.
Bindningar har jag inte riktigt koll på vad de kostar hemma men burton Mission borde funka fint, lite billigare har du Burton Freeride som är lite billigare men oxå mjukare, så bättre för park åkning om du tänker ängna dig åt de. Flow har jag personligen svårt för så jag säger: Say no to Flow. :)

Alla bindingar går på alla brädor om du inte köper Burtons nya system me IST (Vilken du inge gör)

Lycka till

Allvarligt CustomX rekomenderar du ett par Union Force till pojkstackaren? Med den budgeten också? I det här fallet håller jag nog med Soophie att ett par Burton Mission skulle inte vara så dumt, ligger ett par beggade på köp och sälj här på freeride. Då har han bräda (om han köper Ride-brädan) och binding för under 1500 som borde duga vintern ut tills han listat ut vilken typ av grejer som passar honom.

Xavier sa:
Allvarligt CustomX rekomenderar du ett par Union Force till pojkstackaren? Med den budgeten också? I det här fallet håller jag nog med Soophie att ett par Burton Mission skulle inte vara så dumt, ligger ett par beggade på köp och sälj här på freeride. Då har han bräda (om han köper Ride-brädan) och binding för under 1500 som borde duga vintern ut tills han listat ut vilken typ av grejer som passar honom.
Allvarligt Xavier så gav jag det kanske 45 sek att leta lite år honom mest för att visa att det finns massa bra grejer att köpa beggat om han har en liten budget. peace!

Tjo!

Det blev Ride brädan (slog till på den idag).
Så nu ska jag bara försöka hitta några bindningar som verkar okej..
Ni verkar tycka att jag ska ha burton mission eller Freestyle? Är ett par Custom bra?
Hur ska jag sedan "ställa in" bindningarna på brädan? dvs , den främre foten ska väl vara lite vinklad framåt och den bakre typ rak?
haha ja ni ser ju , jag kan inte ett smäck!
hur gör jag? :D

Custom är bra bindningar ja. Eller ja de är bra nybörjar bindningar och för de som inte kör så hårt då de är ganska mjuka bindningar. De kommer att funka perfekt för dig :D

Jaa nybörjar stance borde ju vara positiv på båda bindningarna. Kanske +20 på främre och någonstans mellan 0-(+9) Skulle ja gissa på. Du kan även ha ännu mer och då kan det blir lite lättare att sväng, men det är mycket en smaksak..

Själv kör man duck stance fast man inte kör så mkt park för att jag tycker de e skönt

Senast ändrad:
ännu mera nybörjar frågor kommer på posten.... :)
vad betyder de där siffrorna? +20 på främre och 0-(+9) bakre?
är det grader mot nosen eller?

usch , kan tänka mig hur mycket ni skrattar nu , men men måste ju fråga för att lära sig något :)

Tack förresten för alla trevliga svar!!

Ja precis som du sa, när jag skrev +15/0 så menar jag att främre foten är vriden 15 grader mot nosen (sett från att foten står tvärs över brädan) och bakre foten är helt rak. har man negativ siffra är det vridning mot bakändan på brädan. (detta varierar ju förstås om man är goofy eller regular)

Helldude sa:
Ja precis som du sa, när jag skrev +15/0 så menar jag att främre foten är vriden 15 grader mot nosen (sett från att foten står tvärs över brädan) och bakre foten är helt rak. har man negativ siffra är det vridning mot bakändan på brädan. (detta varierar ju förstås om man är goofy eller regular)
Japp kunde nog inte sagt det bättre själv...

Det finns inga duma frågor, alla har vi varit nybörjare och behövt fråga om hjälp.

..

Du är nybörjare.. du kommer att uppskatta den bräda du köpte då någon skrev att den var mjuk och skön, det är mycket lättare att lära sig åka på en kortare och mjukare bräda. hoppas bara att du fick till en bra bredd då den är superviktig .. den bräda du köpte var ca: 25cm i midjan, då skall dina fötter vara ca: 42½ ... annars finns en risk att brädan blir för bred eller för smal, fast hellre för bred..

sen kan jag också rekommendera Burtons bindningar, Mission kommer att funka superbra till dig .. se om du kan hitta ett par beggade här på freeride eller hos följande butiker, online.. och GLÖM EJ!!! har du 39-43 skall du ha Medium i Burtonbindningar.

..

www.hollywood.se

www.junkyard.se

www.boardstore.se

www.hangloose.se

www.stadium.se

..

för att lättare lära sig att åka bräda så bör du vinkla dina bindningar (det finns gradtal på brädan som går i 3grader/ "hack". ställ den främre bindningen så att den främre delen pekar not noser (toppen) på brädan. ca: 21-30 (grader) och ställ den bakre bindningen på +3 till +9(grader) så får du ett bra stance att lära sig att svänga med.. du kommer att åka mest åt ett håll iaf i början..

sen när du börjar att köra åt andra hållet (fakie eller switch) så kan du köra +18 - 0

åker du mycket switch efter ett tag så vinkla bakre mer åt det negativa hållet..

jag kör +21 -- -12

..

lycka till

:D

/Pinn

tack så otroligt mycket för all hjälp!
som jag förstår det på er så ska jag alltså ställa bindningarna i ca +25 grader? främre dvs.

har fått napp på ett par burton mission bindningar ifrån -03 för 400:- , men frågan är ju.. har det hänt mycket på bindnings fronten på 6 år? eller är mission , mission oavsett ålder?

peace

Farside22 sa:
hmmmm fick just napp på ett par Burton custom bindningar , nya.. för 900:-
ska jag slå till?
Ja skulle nog tagit dem. Misson som är 6 år gamla nja skulle inte satsa på det hellre ett par Custom

Okej , custom bindningarna inköpta!

nu är det bara försöka montera detta så det blir bra :)
Tack så otroligt mycket för all hjälp!

så , nu är nybörjaren tillbaka igen :)
fick hem bindningarna och monterade dem på brädan...
Men instruktionerna var under all kritik (eller så är det förutsatt att man har koll på stancen osv....)

För nu undrar jag , hur ska man ha bindningarna på brädan?
Jag har ju bara åkt 2ggr nu och har ju ingen som helst koll på vad som egentligen är "lämpligt"... antar att när skorna är monterade i bindningen så ska de sticka ut ungefär lika mycket fram som bak? men hur brett ska jag ha bindningarna?
Sen så följde det med en "stomp pad??" eller vad det hette , vad används denna till?
samma med remmen jag fick med... den är till för? :)
Btw , det blev custom bindningarna som jag sa ovan...

Hur du väljer att ha bindningarna är väldigt individuellt, som jag sa tidigare så började jag med att köra +15/0 i stance eftersom det är en nybörjarstance. Men ingen kan egentligen säga vad som är rätt och fel. När jag köpte min bräda tog jag in den i vardagsrummet, monterade bindningarna, på med bootsen, spänn fast. Känn efter, står jag bekvämt eller smärtar det någonstans?
Alla är ju olika viga och olika byggda så det som är väldigt avslappnat för en person kan vara otroligt jobbigt för en annan.
Stomp paden är till för att sätta den lösa foten på när du åker bygellift eller tar dig fram på platta områden, men det går lika bra att sätta ner foten i den öppna bindningen. Remmen ska du fästa i bräda/bindning och andra änden i ditt ben/fot för att undvika att bli av med brädan, och framförallt att inte någon annan ska behöva bekanta sig med den väldigt fort :P

Tillbaka
Topp