Nybörjare söker tips!

• Trådstartare Trådstartare skanerost
  • Start datum Start datum
S

skanerost

Guest
Nybörjare söker tips!
Hej alla

Ny på forumet, har läst en hel del här och beslutade att regga mig!

Har åkt en del skidor vilket jag behärskar rätt så väl, likaså en hel del skateboard! Missförstå mig inte jag är inte duktig men jag slår mig inte mera :)

Iaf jag har testat snowboard en gång innan hyrde över en dag och det gick bra och jag gillade det mer än skidor! Dagen avslutades med en 180 som jag landade he he så det kändes bra ändå för att vara första gången.

Nu disskuterar sambon och jag att dra iväg på en riktig skid/snowboard semester!
Jag har kollat den klistrade tråden om köpråd för en bräda, men jag funderar på att köpa en begagnad bräda! Mest för att jag är nybörjare och att jag kanske max kommer iväg 1 gång om året .. det är tanken iaf att vi ska boka in en resa om året.

Har ni några tips på vad jag ska kolla efter för brädor och vad som kan vara rimligt att ge? Jag såg att det fanns en hel del annonser här under säljes. En hel del Burton brädor med bindning för en tusenlapp och det tycker jag verkar rimligt!

Men ni kanske har en del tips som jag kan ta med mig ?

Tack på förhand
Mvh Thomas

Nybörjare söker tips!
Titta om det finns några begagnade brädor under köp & sälje delen på sidan. Annars har du ju bocket osv.

Burton
Extreme

två kända märken

Nybörjare söker tips!
Har jobbat som skidlärare så jag har sett en del nybörjare komma och gå i mina dagar...
Det samlade intrycket är att så länge du är såpass ny att du inte vet vilken brädtyp som är bäst för dig så är hyrgrejor "the-way-to-go"
Satsa på en lite större butik, gärna en som inte ligger direkt i anslutning till backen då det brukar vara rätt bra tryck på dem under högsäsong. Hos de mellanstora handlarna kan du få bra service, grejor som inte är föråldrade och oftast välskötta. Nu kanske någon ball kille på 14 jordsnurr tycker att hyrgrejor alltid är sönderkörda och värdelösa men tänk efter lite själva, hur många köper nytt inför varje säsong? hur många lämnar in sin bräda för re-conding minst en gång per vecka?
Åker man två veckor om året eller mindre så tycker jag att det smakar mer än det kostar med hyrgrejor.

//Tompan

Nybörjare söker tips!
jag håller med tompan14. nybörjare som bara åker en vecka om året borde hyra.
det enda jag skulle rekommendera att köpa är boots, men efter att du har åkt ett tag. det är alltid skönt att kunna ha sina egna boots i rätt storlek o med rätt passform som inte 48 andra har format sönder innan du får låna dem. MEN, precis som med bräda o bindningar finns det olika boots för olika ändamål.. så att ha åkt ett tag o veta var på berget man kommer befinna sig är ju en fördel innan köper...

med hyrgrejor slipper du släpa dina egna grejer, dels fysiskt och ekonomiskt (kostar 300kr med sas t.o.r. på flyget i europa), får alltid tag på grejer av hyfsad kvalitee som är nyservade och du har chans att byta om du inte är nöjd (och därför också chans att testa olika modeller, längder och typer av brädor).

Så hyr tills du vet vad du vill ha för utrustning..

Nybörjare söker tips!
OK jo det kan jag köpa, jag har fått för mig att det var dyrare att hyra och att man skulle tjäna in brädan inom loppet av två semestrar... men ni vet bättre!

Dock så känner jag att boots vill jag ha egna från början av de anledningarna som ni ger .. samt att jag gillar inte tanken att dela diverse fotparasiter med 48 andra :)

Men förutom att bootsen ska sitta perfekt, finns det andra aspekter att tänka på? Blizzy du menar att det finns olika boots för olika ändamål!? Men jag förstår inte det .. men det gör ju ni andra kan ni förklara närmre?

Jag hade nog tänkt köpa ett par från DC om jag ska vara ärlig, jag har alltid haft DC och gillar dem!

Tack för alla bra svar!

Nybörjare söker tips!
Håller med de ovanstående. Ska du inte åka mer och är ny ska du nog hyra bräda. Bootsen är enligt mig väldigt viktiga...Kanske inte som total nybörjare men såfort du börjar åka fortare och hårdare kommer du med dåliga mjuka boots få hälglapp och bli osäker. Med ett par bättre och tightare boots känner du dig mer som ett med brädan och vågar/kan köra hårdare.
Om du bara ska ha grejerna för typ två veckor är det ändå tveksamt om du ska lägga pengar på boots ens.. Du kan beroende på dina fötter hitta ok boots för ca: 1300kr. Köp INTE för stora utan dem ska kännas ganska rejält tighta i början.
Angående brädan kommer du inte märka jättestor skillnad. Men om du hyr ska du försöka få en ganska kort och mjuk bräda, eftersom dem är mer förlåtande och enklare att lära sig på.

Är du 180cm och 75kg funkar en 156-160 bräda bra för att lära sig. Be dem montera bindningarna bredare än dem vanligtvis gör. Finns inte många anledningar som ny att ha för smal "stance". Du får bättre balans genom att stå bredare med fötterna och du kommer få mer kontroll över brädan. Den vrider sig lättare om du har smal stance vilket orsakar "hugg" vilket i sin tur orsakar blå röv samt brutna handleder hos nybörjare :D
Lycka till!

Nybörjare söker tips!
När det gäller boots så okej, första gångerna man åker så spelar de kanske inte så stor roll, men ska du nu köpa så KÖP INGET SKIT.. som ovanstående påpekar ska de sitta bra från början. Är de för små skulle de kunna töja sig lite, men är de för stora blir det tvärt emot att de blir ännu större då man skaver i tårna o hälens stoppning när man "glider omkring" inuti skorna.

Av egen erfarenhet är DC ett bra märke. De gör både boots o vanliga skor (älskar båda delarna) och är ett renodlat skomärke (till skillnad från Burton mfl som gör brädor också).

Med olika boots för olika ändamål menade jag att det finns boots som lämpar sig mer eller mindre för Freeride (offpiste) eller Freestyle (park, jibb). FR är hårdare för bättre stabilitet i puder medan FS är mjukare för bättre rörlighet för hopp o så.
Sen finns det såklart 1000 patenterade tekniker som ska förbättra åkningen på olika sett, men i grund o botten bygger det på hård/styvheten.
Men såklart, som nybörjare spelar det inte så stor roll, så nånstans mitt emellan alternativt "det som känns/låter bäst" borde funka bra.

Men som sagt, rekommenderar inte dig att köpa bräda än iom att du är nybörjare och inte ska åka så mkt... men köp nån mellanklass på bootsen så du inte får rent skit men ändå inte spenderar en förmögenhet (vilket du säkert får tid att göra sen när du blitt bättre o vill specificera dig)... har du "normal skostorlek" (typ 40-44) o kan ta att andra töjt o böjt ut dem innan kan du lika väl hyra boots också.. men beror ju helt på hur mkt du ska åka...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp