Nybörjare, tips?

misscloud007

Ny medlem
Nybörjare, tips?
Hej Allihop.
Jag är skulle nog säga att jag är en nybörjare men har verkligen funnit kärlek av att åka skidor, vill börja köpa "professionell" utrustning så kan jag börja på riktigt.
Någon som har tips på utrustning som jag borde ha?

Nybörjare, tips?
misscloud007 sa:
Okay. Någon bra hemsida som blocket eller?

Någon speciellt märke som man borde satsa på?
glöm blocket, folk tar såna sjuka överpriser där att det inte ens går att skratta åt det.

kolla köp & sälj här på freeride i stället!

Nybörjare, tips?
misscloud007 sa:
JL76 sa:
Slalomskidor köper man lämpligast av en tävlingsåkare som vill rensa ur sina gamla grejer. Menar du med \"slalom\" alla former av skidor för utförsåkning så är du ett troll eller så bör du läsa den här https://www.freeride.se/content/4639/ innan du öht startar trådar.
Förlåt, tänkte bara fråga efter hjälp.
Ska inte starta någon mer tråd.
Vill inte vara alltför elak men det är ju svårt att hjälpa när du inte säger vad du vill ha och inte riktigt verkar veta det heller. Läs igenom så många artiklar och gamla trådar du kan sen kan du ju posta trådar med mer specifika frågeställningar så lär du få mycket bättre hjälp.

Nybörjare, tips?
Men kom igen nu, personen är uppenbarligen helt ny och kanske inte är så insatt i vilka olika sortes skidor osv det finns. ge honom/henne lite mer uppenbar info. typ

skidorna bör vara lite kortare än dig själv osv.

Jag är inte rätt person att göra det, men alla ni andra bör ju kunna ge lite hintar.
Jag skulle säga att du kör en fuling. gå till en skidaffär och be om hjälp, sedan säger du att du ska tänka på det
och letar efter liknande saker på köp och sälj här på forumet.

sedan återgäldar du såklart detta genom att handla kläder och liknande hos den butiken som tack för hjälpen senare (ofc om hjälpen var bra och trevlig)

Nybörjare, tips?
havreboll sa:
Men kom igen nu, personen är uppenbarligen helt ny och kanske inte är så insatt i vilka olika sortes skidor osv det finns. ge honom/henne lite mer uppenbar info. typ

skidorna bör vara lite kortare än dig själv osv.

Jag är inte rätt person att göra det, men alla ni andra bör ju kunna ge lite hintar.
Jag skulle säga att du kör en fuling. gå till en skidaffär och be om hjälp, sedan säger du att du ska tänka på det
och letar efter liknande saker på köp och sälj här på forumet.

sedan återgäldar du såklart detta genom att handla kläder och liknande hos den butiken som tack för hjälpen senare (ofc om hjälpen var bra och trevlig)
Tack Havreboll, ska nog göra det. Ska nog hålla mig borta från detta forum iaf och ta ditt råd och gå till butiker och fråga. Tack så mycket för hjälpen! =)

Nybörjare, tips?
OK,
ett hjälpsamt råd: Hyr!
Hyr tills du vet precis vad du vill ha i en skida, vilken typ, längd, flex osv. Innan man vet detta är det inte mycket lönt att ens diskutera köp. Sen är faktiskt det bästa sättet enligt mig att köpa slalomskidor så som jag beskrev och det kan fortfarande vara ett troll också...

Ifall misscloud007 inte är ett troll och undrar varför jag och kanske andra låter griniga i vissa trådar så är det för att enkla forumregler sällan följs och efter åratal av likadana inlägg blir man lite bitter.

Senast ändrad:
Nybörjare, tips?
JL76 har nog iof rätt, hyra kanske är det bästa. trodde dock att du hade kommit över hyrstadiet, om inte HYR.
Sen är detta forum grymt, men kanske framför allt för frågor som du kommer att ställa lite senare i din skidkarriär ;)

Nybörjare, tips?
JL76 sa:
OK,
ett hjälpsamt råd: Hyr!
Hyr tills du vet precis vad du vill ha i en skida, vilken typ, längd, flex osv. Innan man vet detta är det inte mycket lönt att ens diskutera köp. Sen är faktiskt det bästa sättet enligt mig att köpa slalomskidor så som jag beskrev och det kan fortfarande vara ett troll också...

Ifall misscloud007 inte är ett troll och undrar varför jag och kanske andra låter griniga i vissa trådar så är det för att enkla forumregler sällan följs och efter åratal av likadana inlägg blir man lite bitter.
JL76 , jag förstår att det kan vara jobbigt med samma frågor hela tiden. Men jag behövde genuint hjälp, och så hitta jag detta forum och tänkte fråga efter hjälp, det var inte mening och börja någon lång diskussion om att jag skulle vara troll eller inte. Om ni/du vill så kanske jag ska låsa, eller ta bort hela tråden.

Nybörjare, tips?
Jag ber om ursäkt för min grinighet men om du tittar på hur lite info du har givit i tråden så förstår du kanske också hur lite hjälp du kan få , det enda vi fortfarande vet är att du gillar skidor och ev. vill köpa ett par.
Ju mer du kan säga om vad gjort och vill gör på skidor hur mycket pengar och tid du tänkt lägga osv så kan du få massor av hjälp, därför tycker iaf inte jag att du bör låsa eller ta bort tåden utan istället göra tråden bra och informativ även för nån annan i samma situation som du (även om jag är rätt säker på att det redan finns nån liknande nånstans på forumet).

Nybörjare, tips?
misscloud007 sa:
Hej Allihop.
Jag är skulle nog säga att jag är en nybörjare men har verkligen funnit kärlek av att åka skidor, vill börja köpa "professionell" utrustning så kan jag börja på riktigt.
Någon som har tips på utrustning som jag borde ha?
Härligt.

Att börja på riktigt gör du även om du har såkallad oproffesionell utrustning. ;) Det är mer skidtekniken som avgör om du avancerar från nybörjare till medelåkare. Kul hur som helst att du vill fortsätta.

För att vägleda dig rätt i skidjungeln kan du fundera på vart du nu står i din skidutveckling och vad du vill lära dig med den nya utrustningen. Några frågor som kan hjälpa till:

Vilka svängar är roligast att göra(korta/långa carving)?

Vilken fart föredrar du att åka snabbt/saktare?

Vilken del av backarna/nedfarterna gillar du mest att åka: i skogen/pistat/hoppen/park/opistat?

Vilken nivå av nedfarter känns mest behagligt att åka i gröna/blå/röda/svarta?

Vad vill du utveckla dig mer inom med de nya skidorna t,ex bättre svängar med kantisättning/få högre fart och ha kontroll/lära dig hoppa e.t.c?

Hur ofta kommer du att åka per år?

Vad får de kosta?

Vilken färg vill du ha på skidorna?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp