Nybörjare

snufffsan

Ny medlem
Nybörjare
Hej allihopa!

Jag är ny här på forumet och tänkte ställa lite frågor. Jag har nappat på en annons på en Nitro Fate bräda, är det en bra nybörjarbräda? Jag började lära mig åka förra vintern och är ganska dålig =). Vill lära mig men är väldigt feg åsså ramlade jag ganska illa och bröt svanskotan det första jag gjorde, och det gjorde mig ganska rädd. Vill ha en otroligt lättåkt bräda! Jag är 175 cm och väger ca 62 kg. Brädan jag har tittat på är 152 lång. Är det bra? Ska man hellre ha en kort bräda när man är nybörjare? Ska ju såsmåningom köpa ett par skor till oxå, ska man ha mjuka elr hårda skor som nybörjare? Nån som har några andra tips till en nybörjare i backen? =)=)
Är väldigt tacksam för svar!!

MVH

Nybörjare
Tja, vad gäller brädan har jag ingen erfarenhet av den men lite riktlinjer som kanske kan hjälpa.
Ska du ha en lätt bräda som lämpar sig mot nybörjare skall du sikta på en med mjuk flex detta för medför att du slipper verkligen gå på hårda skär. Är dock lite sämre på isiga underlag fast det är ju mest i branta partier som du kommer till senare i karriären.
Längden på brädan är lite induviduell men sikta på hakspetsen (strax under) ju bättre du blir ju längre kan du köra. Men du ska känna att den KÄNNS bra.
När det gäller skor tycker jag du ska ha med ganska hög/hård kappa, det ger betydligt mer stöd i svängarna sen blir dom mjukare då dom användts ett tag det begränsa dock lite bland tricken...

Lite sista tips, är du osäker tycker jag du skall ta en lektion det är garanterat värt pengarna och familjefriden är intakt :-)

Var inte rädd att få upp lite fart i backan innan första svängen :-)

GOOD LUCK

Nybörjare
Tack för svaret!! =)

Lägger in en länk till tillverkarens sida så kanske nån kan läsa infon och säga om det är en bra bräda, jag förstår då inget =)

MVH

Nybörjare
Kolla på K2 Moment. Köpte den till min sambo på Oneoff till ett mycket bra pris. Ring till dem och hör om de kan leverera. Superproffsig personal.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp