Nybörjarhoj runt 10.000

snoogans

Ny medlem
Nybörjarhoj runt 10.000
Tjena, ska försöka skära ner på mitt Enduroåkande då jag ska börja studera då det är alldeles för dyrt köra hoj med CNSpengar, så jag tänkte börja cykla i skogen som lite billigare alternativträning. Jag har ett gäng polare som cyklar en del och tänkte haka på dom, dom cyklar mest på stigar, grusväg mm. Som jag har fattat det då är det en XC eller en Hardtrail som jag ska köpa, men vad ska man leta efter då jag är ganska nollad på detta? Jag tror att jag vill sätta ihop en cykel själv då jag väger ganska mycket så det känns säkrast och få rätt grejer från början som håller, men var ska jag börja? Kan jag dra till en handlare utan att bli lurad och utan att ha en slutnota som överstiger mina planer? Hur gör man med gafflarna på en cykel om man vill ha den hårdare, på hojen har jag juh andra gaffelfjädrar och dämparfjäder, funkar det lika dant på cyklarna eller finns det specialgafflar för fetton =) ? Kan lägga till att iom att jag är ny på detta inte har blivit så märkesfixerad och kan köpa okända grejer, sålänge nån går i god för dom!

/Marcus

Senast ändrad:
Nybörjarhoj runt 10.000
aaaå ska du ha ht eller fs i ht väg skulle jag köpa typ nånn av chase serien eller p serien sjelv har jag en cube flying circus den funkar alldeles utmärkt

Nybörjarhoj runt 10.000
om du ska bygga ihop en hardtail själv brukar det gå på 15000 beroende på delar typp alla polare ja känner som byggt ihop själva har fått lägga ner runt 15 även om dom bygger en som ska va lätt lr en som ska hålla så..............

Nybörjarhoj runt 10.000
Han ska inte ha någon dirt-cykel, fatta !

Angående gaffeln så är det olika från modell till modell, vissa gaffar som t.ex Rockshox Psylo har så att man kan ändra slaglängden från 100-120mm i slag man kan även stoppa i x-firm fjäder i den om den är för mjuk.

Tyvärr så kan jag ingenting om XC-hojjar, men köp inte delar från din lokala cykelaffär utan beställ från t.ex www.chainreactioncycles.com (mkt bra affär9 osv, det tjänar du på :P

Nybörjarhoj runt 10.000
fråga dina polare, eftersom dom cyklar endel... och dom vet ju lite mer exakt va du ska ha hojjen till, me tanke på att du ska cykla me dom.

Nybörjarhoj runt 10.000
johan14 sa:
aaaå ska du ha ht eller fs i ht väg skulle jag köpa typ nånn av chase serien eller p serien sjelv har jag en cube flying circus den funkar alldeles utmärkt
Ha ha ha, läs innan du skriver! En Chases geometri är väll inte "optimal" för xc om man säger så...

Ja som sagt fråga dinna kompisar då de troligtvis bättre vet vad du är ute efter och hur samt var du ska använda din cykel, om de inte kan komma på någonting föreslår jag dig att istället fråga på www.happymtb.org!

Lycka till!

Nybörjarhoj runt 10.000
Konas cyklar är som vanligt väldigt prisvärda, kolla annars tyska Canyon (http://www.canyon.com/), som är vassa och billiga. Commencal och Felt gör också jäkligt vassa hojar med några modeller in din prisklass.

Nybörjarhoj runt 10.000
Nu ville han ju bygga själv men men.

Kona har sin välkända Kula som visserligen fått enklare spec till i år men är iof ca4 000kr billigare också. Men den är en fullt duglig nybörjar hojj ändå!
Pris: 11.400kr (på cykloteket)

Scotts Scale serie är väll än mer intressant, då finns det 2 cyklar som kan vara intressanta; Scale 40 & Scale 50. Scale 50 har lite enklare spec men är även den en helt ok nybörjarhojj om du inte har blicken inställd på att spöa dinna polare. Scale 40an är lite mer åt race hållet om du nu skulle vilja dra på lite. Du får väll väga över vad som kan vara värt för din cykling, det lägre priset eller lite vassare komponenter.
Pris Scale 50: 12 000kr Scale 40: 16 000kr (på Cykloteket)

Sen den kanske messt intressanta av dem alla Commencal Super Normal Disc. Ett enligt mig mycket fint komponentsval till ett mycket bra pris. Blev utnämnd till "Årets MTB" i Frankrike, vad mer behöver man säga. Ett nästintill självklart val enligt mig!
Pris: 15 000kr (på Cykloteket)

(Jag har inte kört på någon av de nämnda cyklarna men jag har utgått ifrån komponentsvalen)

Lycka till igen då! =P

Nybörjarhoj runt 10.000
Ah du ville bygga själv.. inte så mycket hjälp då kanske. Tror det blir betydligt dyrare att bygga själv för det priset och hitta så bra komponenter som de märken jag föreslog.

Kona kan nog vara ett bra val, de ramarna ligger lite närmare dirt-hojar och lär hålla för mer. Både Kona och Commencal sätter dock på rätt risigt framgafflar, så det blir nog till att byta upp dig till något bättre direkt i sådana fall.. och då blir det förstås lite dyrare också...

Tillbaka
Topp