Nybörjarjibbing utan parkskidor?

CharlieBonanza

Ny medlem
Tjo!

Jag ska precis ner till Bad Gastein på min första säsong som säsongsarbetare. Undrar om det är någon idé för mig som aldrig jibbat ordentligt att skaffa ett par parkskidor? Skulle vara roligt att börja hoppa lite så min fundering är om jag inte kan börja lite lätt på mina pistskidor (Head super shape magnum) eller om det är så pass stor skillnad mellan park- och pistskidor att jag borde satsa på ett par nya?

Vore super om någon kunde säga om mina magnum räcker att börja med, bara för att lära mig typ 360.

Hade
//Calle

Om du bara vill köra småhopp så funkar säkert pistskidor. Men om du vill prova nåt i parken så är det ju bra mycket smartare med ett par twintips. Stabilare landningar, switchåkning mm låter väl inte helt fel?

Nej det har du rätt i. Speciellt stabilare landningar vore skönt. Jag har provat de minsta bigjumps i parken med mina skidor och just landningen har varit jobbig.

Om jag börjar med att hyra ett par parklagg har du nåt förslag på vilka jag ska prova då?

Thx!
Calle

Supershape Magnum är långt ifrån lämpliga som jibblagg. Förmodligen lite korta åt dig(att hoppa med), på tok för styva och för mkt skärning, vilket resulterar i att skidan inte vill landa lugnt och tryggt utan istället skära iväg åt nått håll om du inte landar perfekt.

En twintip är som bekant ganska död att åka på i pisten, vilket är hela poängen när du hoppar tycker jag. Pistskidor kan bli bångstyriga i uthoppet eftersom dom svarar emot istället för att lojt följa med och landningarna blir bra mkt enklare.

Sen blir det ju jävligt mycket lättare att åka switch, skadar inte heller.

Tycker du ska satsa på ett par jibblagg om du vill börja hoppa, inte minst för att du kan ge dig på och börja raila, vilket du antagligen inte vill göra med magnumen.
Köp några gamla skabbiga om du är fattigt, skabbiga är bättre än pistracers.

Ditt ord är min lag. Men det låter toppen ska börja se mig omkring efter några beg. skidor då.. Vad är viktigast med parklagg? Är det att dom ska vara lätta eller är bindningarna den stora grejen?

Kom gärna med tips på parkskidor för n00bs :D

Peace out!

beror väldigt mycket på vad du vill göra p skidorna ..
men skaffa dig ett par parkskidor, du kommer inte att ångra dig :)

Är också osäker.. skulle också behöva hjälp!
Så här tror jag min tid i backen ser ut 50% pist, 25% park samt 25% puder! gärna något allround asså!
Vad ska jag sattsa på för lagg? Är en 182ca

varforcalle sa:
Ditt ord är min lag. Men det låter toppen ska börja se mig omkring efter några beg. skidor då.. Vad är viktigast med parklagg? Är det att dom ska vara lätta eller är bindningarna den stora grejen?

Kom gärna med tips på parkskidor för n00bs :D

Peace out!
Bindningar är viktiga. kass bindning gör att du tappar skidorna i onödan när du inte landar perfekt. Sjukt störande. Nån race-bindning behöver du förstås inte, iaf om du inte är nån tungviktare. akta dig bara för dom billigaste. Har en tyrolia 11-bindning som det räcker med att jag tittar argt på så löser den ut. Helt värdelöst att va i parken med(värdelöst överallt annars också iofs).

Om du är nybörjare kan du gott satsa på en relativt mjuk skida. Blir lite lekfullare om dom inte är piststyva. Personligen tycker jag att dom bör vara runt kroppslängd, annars blir det lite att fånga sig på fram/bakåt i landningarna.

Sen precis vilka plank du ska ha får du klura ut själv. Finns ju sjukt många modeller.

NeeWTF sa:
Är också osäker.. skulle också behöva hjälp!
Så här tror jag min tid i backen ser ut 50% pist, 25% park samt 25% puder! gärna något allround asså!
Vad ska jag sattsa på för lagg? Är en 182ca
En styvare parkskida eller en lite mjukare friåkningsskida kanske? Allround är alltid svårt, blir ju inte riktigt bra på nånting, men heller inte dåliga.

Har själv ett par Monster 88 som allroundskida. Funkar hyfsat att carva i hård pist, mjukare snö funkar dom utmärkt. Parken blir dom väl styva för, men stabiliteten räcker och blir över för att hoppa med.
I parken kör jag ett par Scott P3or, men skulle inte vilja ha P3orna som enda skida, då jag gillar att dra på i pisten.

Så, den tråkiga slutsatsen blir: testa! Enda sättet att komma fram till vad du faktiskt vill ha.

Tack för alla inlägg! Har förstått att jag nog ska satsa på ett par parklagg som sagt, känns skönt då vet jag hur det ligger till!

Tackar och bockar
Calle

Tillbaka
Topp