Oakley sponsrar krig

Oakley sponsrar krig
Tack Rantzow du uttryckte dig bra jag har inga som helst argument mot vad du sa coca cola är värsta saken efter kriget jag va i Tanzania för ett par dagar sen allting är coca cola det är ofattbart coca cola överallt coca cola skyltar coca cola monument nästan. blä!

Oakley sponsrar krig
På en del av er verkar det som om Oakley skulle vara den enda tillverkaren av vettiga skidglasögon och att ni på grund av detta "tyvärr" måste köpa dem trots stödet till USA:s armé. Det finns faktiskt en hel uppsjö tillverkare som gör lika bra glasögon. Inte lika hypade, men lika bra.

Oakley sponsrar krig
Tycker det är lite tragikomiskt att det är så många här som är så fast övertygade att USA krigar för att tjäna pengar.

Och visst, nån jämförde tiden det tog för USA att ingripa mot forna Jugoslavien kontra tiden det tog för USA att ingripa mot Irak. Den som sa det såg genast dollartecken. Om Ni inte minns mjältbrandsvågen som drabbade USA, och att spåren pekade mot laboratorier i Irak anser jag att ni är naiva och verkligen ser världen genom ert lilla "filter".

Angående hovleverantör, borde självklart skrivit "hovleverantör". Men men, en del drar sig inte för lite billiga poäng i hetluften. :)

Jaja, bojkotta Oakley. Det är ett eget val och en av de rättigheter vi som individer har . Vi i västvärlden har åsiktsfrihet i alla fall, det är betydligt mer än vad de flesta andra människor kan åtnjuta, men som tydligen inte är lika upprörande som att den å den säljer sina produkter till den å den.

Oakley sponsrar krig
Var var USA och dess beryktade armé när 800.000 tutsier slaktades under den etniska rensningen i Rwanda 1994? Sist jag kollade fanns det varken olja eller för USA nån annan viktig exportproduktion som måste säkras i det stackars lilla afrikanska landet... *tänker* <--(precis som vissa andra måste göra)

Jag håller helt och hållet med om att när väl en regering (som är såklart är pro-USA) blivit demokratiskt vald i Irak, kommer folket där att få det bättre än dom nånsin haft det under Saddam-regimen. Och ok, man kan inte begära att USA ska ingripa i varenda litet land där orättvisor pågår.

Men sanningen är ändå den att USA aldrig skulle skicka stridande förband till ett problemområde som inte i slutändan gagnar dom själva.

Pinsamt dock att USA måste agera ensamma. FN är ett jävla pack med byråkratiska... ja, jag vet inte. Men nåt måste göras i den där förbannade organisationen om dom ska få nåt gjort. Som det känns just nu är det bara pajkastning och interna stridigheter. (Ungefär som svenska politiska partier inför EMU-valet, för att dra en inte alltför lång parallell till ett redan urspårat inlägg.)

Oakley sponsrar krig
Rantzow:
Möjligtvis på ditt betygspapper, på mitt, det gammla goda, innan de putsade siffrorna, var det 30 timmar (as innan dom putsade till allt så det ser bättre ut, innehållet är fortfarande det samma mig veterligen)

Per Mödom:
Ja du Peter, du behöver troligen inte läsa någon som helst företagsekonomi, känns vettigare att läsa Nationalekonomi i detta fall (oj, glömde en sak Patrik, det är föga idiotiskt).

Svirre:
Nu har du tyvärr lite fel. Mjältbrandssporerna som spreds i USA härstammar från samma stam som finns i ett laboratorium i just USA. Finns en anledning till att de för ett tag sedan letade efter en låda i en dam i närheten av det laboratoriet, där dom misstänkte en amerikansk snubbe ha pillat in sporerna i breven (pga att mjältbrandssporer blir lite svåra att andas in om de är blandade med vatten).

Okej, det var låg kvalitet på detta, bara personangrepp, men men, har brått.

Skall lägga till en liten fin lista på hur många (ungefär) USA har haft ihjäl efter andra världskriget, då ni...

Oakley sponsrar krig
Mats Hilling
Märk väl att jag skrev pekade mot Irak.
Sen kan väl du berätta för mig vilka av Liberias tillgångar USA är ute efter, de har ju skickat trupper dit.

Jag avslutar mitt sista inlägg i denna debatt med konstaterandet att USA är lika ofullkomligt som alla länder inklusive Sverige.
Har bara skrivit positiva saker om USA vilket är lika fel som att bara skriva negativa saker om USA.
Slå ihop alla inlägg till ett och vi kommer rätt nära verkligheten om USA i militära sammanhang.

Oakley sponsrar krig
Liberia var ett land som gavs till före detta slavar från amerika som en fristad (liberia = fristad). Det är ungefär som israle och palestina. Därför är det ganska naturligt att USA känner viss press att agera när de går åt skogen. Det är inte bara för att de vill vara hyvens!

Oakley sponsrar krig
Till RANTZOW & Svirre:
Anledningen till att USA gick in i Irak var inte att Irak hotade världsfreden. Något vettigt sådant belägg fanns inte innan kriget startade och har inte kommit fram nu i efterhand. Det handlade för modligen inte heller bara om olja, även om det vart bra sett ur USAs ögon iom att Irak sitter på världens näst största oljereserv. En viktig anledning är att Irak ligger bra till strategisk, mitt i mellanöstern.

Att USA skulle rusta ner sina WOM, det tror jag inte ett smack på. USA kommer aldrig släppa sin roll som den som ensam ska kunna förstöra resten av jorden.

Krig för fred, det låter nästan mer fel än det är.

Oakley sponsrar krig
Visste ni att Oakley tjänar pengar så fort någon är inne på deras hemsida...?? Eftersom vi nu har tagit upp detta ämne på forumet så har troligtvis många av oss redan bidragit till kriget... Men håll med om att soldaterna skulle se fruktansvärt fula ut om de bara hade ansiktsskyddet och inga googles... Det skulle bli en omvänd tvättbjörnbränna..;)

Oakley sponsrar krig
Fånigste skiten jag hört. Krig hör hemma överallt. Det behövs för att rensa upp i världen. Vem bryr sig om vad Oakly sponsrar? Deras prylar hör hemma inom friåkningskulturen och det är det ända som betyder nåt!

Oakley sponsrar krig
RANTZOW:

Jag förväntar mig inte att USA ska reda upp all skit i världen. Visst vore det bra om de gjorde det, men säg; var i världen, efter ww2, har de någonsin gjort det? När det gäller Irakkriget så anser jag att USA inte skulle åkt dit och krigat över huvudtaget. Att USA har tagit på sig rollen som världspolis är något de har gjort helt själva, ingen har bett dem om detta.

Oakley sponsrar krig
Att USA krigar är visserligen bull som fan, men att de bidrar mest till växthuseffekten och därmed till mindre glaciärer och kortare vintrar är bra mycket sämre.

Det är det som borde oroa oss snöälskande friåkare!

Oakley sponsrar krig
Svirre:

USA är nog intresserade av Liberia då de har naturtillgångar så som; diamanter, naturgas och olja. Se även Nalleman`s inlägg.

Oakley sponsrar krig
Skit också, här har man vart och tagit nåra bira och genast blir man överstimulerad av lite mothugg på ens favoritsida, trots att man inte tänkt skriva nåt mer i denna debatt.

För det första:
Må så vara att USA är det land som bidrar mest till växthuseffekten. Se inte det som något negativt ur skidåkningsperspetkiv. Ända sen det snacket började har jag funderat på om inte det drabbar golfströmmen, vilket gör att det blir kallare i Europa och Nordamerika. Läste i senaste IV att det numera verkligen händer, golfströmmen har minskat med 25 procent på sina ställen (glöm ej att golfströmmen har förgreningar). Vad effekten av detta blir återstår att se dock.

Att påstå att Liberia är ett land som gavs till före detta amerikanska slavar verkar vara lite långsökt eftersom endast 2.5 procent av befolkningen härstammar därifrån.
Och Liberia exporterar diamanter, trä, kaffe, järn, kakao och gummi. Den olja nån pratade om kommer från palmer och den naturgas samma nån pratade om existerar inte. Kom igen nu, skulle USA skicka fredsbevarande styrkor för lite diamanter?
Fram med lite argument som är förankrade i verkligheten.

Och att mjältbrandsvågen pekade mot Irak, om än för tre fjuttiga dagar, kan va nog så bra anledning att fästa ögonen på Irak. Speciellt för en president som vill lyckas där hans pappa misslyckdes (Gulfkriget. avrätta Hussein, nån?).

Alltså, jag är ingen större vän av George Bush som president eller person. Tyckte Clinton var mycket bättre och mer diplomatisk, speciellt mot sin fru, ähum :). Däremot har jag inget emot USA som instution, land eller dess invånare, det är trots allt våra förfäder som varit med och byggt upp det landet. Utan att ha nåt belägg för det jag säger nu kan jag ge mig fan på att det finns fler svenskättlingar i USA än vad det finns i lilla Sverige.

Jag är även rätt säker på att allmänna värderingar är förhållandevis lika hos individer i västvärlden, inbegripet Sverige och USA. Handen på hjärtat, visst berör attacken på wtc i New York er mycket mer än attackerna mot tjetjenien? Det verkar inte spela nån roll hursomhelst, alla verkar älska att hata USA utan att egentligen förstår varför.

Ta en stund och kolla igenom Sveriges historia. Visst, inte i krig på 300 år. Men det är helt okej att Tyskland använder Sverige som motorväg för att inta Norge. Och lite mer "forntid", i Tyskland finns det skyltar med texten "Bevare oss för svenskarna". Sug på den ni, alla antimotalltsominteärpopulärtieravänsterkretsar.

Personligen vill jag inte veta hur världen skulle se ut om det vore fritt fram för alla små diktaturstater att skaffa fram massförstörelsevapen utan att nån reagerar.

Vill passa på att be R.A.N.T.Z.O.W om ursäkt eftersom jag, när jag skrev mitt första inlägg helt missade ironin i hans tidigare inlägg. Nåt som jag själv brukar använda mig av men som i det skrivna språket ibland passerar obemärkt.

Oakley sponsrar krig
Eftersom jag inte har läst på speciellt mycket om ämnet ska jag inte framföra för mycket åsikter, men jag måste bara säga att jag tycker det är så otroligt töntigt att hata USA av anledningar som "dom krigar så mycket"! T.ex. var ju världen tvungen att göra någonting mot Irak, att någon fredlig lösning hade kunnat genomföras tvivlar jag starkt på (prata fredliga lösningar med en man som har mördat en del av "sitt eget" folk (kommer inte ihåg siffran) och skjöt han inte sina egna svärsöner också? tjenare.)
Och sluta köpa Oakley för att amerikanska armén använder deras produkter? Vad gör det er om armén väljer att använda Oakley? Jag verkar ha missat något, kan någon förklara för mig vad det är för fel på att använda vissa produkter för att amerikanska armén använder dom??

Oakley sponsrar krig
Ok, Babar.

Låt oss säga att du är en person som tycker att krig i allmänhet är något negativt och att du inte gärna vill att dina surt förvärvade pengar går till att stödja sådan verksamhet.

I så fall skall du låta bli att köpa Oakley, eftersom konsekvensen av att du ger dem av dina pengar blir att de får mer pengar att stödja USA:s armé med, för du tror väl inte att armén köper in glasögonen till ordinarie butikspris? Knappast. De överpriser som Oakley kan ta ut av oss privatkonsumenter, tack vare den grymma hypen kring märket, ger dem stora ekonomiska överskott som gör att de kan ge militären ännu mer rabatt.

Voilá, dina pengar, om än bara några ören, kommer USA:s armé till gagn!

Detta, Babar, innebär nödvändigtvis inte att det är fel att köpa Oakley. Det är bara du som kan avgöra vad som är rätt och fel för dig, men det är ett faktum som du bör ta ställning till innan du spederar pengarna. Du kanske helhjärtat stödjer USA:s insatser i Irak och i så fall är det väl bara att gå iväg och köpa en hel drös med Oakleyglasögon.

Det jag vill säga är att ett inköp av ett par Oakleyglasögon blir inte en neutral handling bara för att du personligen skiter skiter i vad de använder sina pengavinster till.

Oakley sponsrar krig
Jag håller helt med. Nu får det vara nog!!
Jag tror nog att alla har sagt sitt och inte verkar vi komma närmare en lösning direkt.
Allesammans är välkomna till debatt hemma hos mig på lördag kväll. Ta med en öl och lite sunt förnuft...
Förresten, jag tänkte på en sak. I stället för att bojkotta Oakley så borde vi alla skaffa flera par goggles och shades.
Jag menar, om vi "av misstag" har sönder en massa goggles/shades så måste ju Oalkey ersätta oss med nya. Har man livstids garanti så har man.
På så vis bidrar vi alla till att Oakley förvagas som bolag och inte längre kan bistå amerikanska armén med utrustning.
Ahhh, jag har löst problemet...

Jag är förvisso av den uppfattningen att det inte spelar någon roll om vi bojkottar Oalkey eller inte, men jag gör vad jag kan för att vara alla till lags.

Oakley sponsrar krig
Till eric clame.

Det är inte alls självklart att de ställer upp när armén vill köpa deras produkter. Det finns faktiskt ganska många företag som har som policy att deras produkter inte skall användas i krig och andra tveksamma sammanhang. Oakley tycker dock uppenbarligen att det är positivt att synas i samband med militära insatser. För ni tror väl inte att Oakley ställer upp av vänlighet? De skulle givetvis inte göra en sådan här sak om de inte räknade med att det gagnar dem ekonomiskt i slutänden.

Oakley sponsrar krig
Till Svirre:
Huruvida dom tyska transitionerna genom Sverige under andra världskriget förlängde kriget i dom nordiska länderna eller inte - det kan vi ta i en annan diskussion.
Men att påstå att Sverige användes som nåt slags "motorväg" under invasionen av Norge är ren och skär lögn. Läs en historiebok för fan! (Förslagsvis "Andra världskriget och Sverige" av Jan Lindner)

*heh* Ursäkta om detta var långt ifrån ämnet, men jag blev lite upprörd bara sådär spontant...

Oakley sponsrar krig
Jag vet!! det finns en lösning på det här problemet, vi lägger ner hela skiten! vi lägger ner det här helt enkelt!

Det känns så jävla fel att åka skidor när dumma Oakley "sponsrar" krig..

Fan ska aldrig åka igen, men när säsongen börjar igen så tänker jag stå i liftkön och slå på alla som har Oakley utrustning med en gammal stav så att dom lär sig att krig är dumt.....

// Macke

Oakley sponsrar krig
Coca-Cola är gott. Jättegott.
Krig är dumt. Jättejättedumt. Dumma kriget.

Fy Oakley.

Dum-Oakley.

Jättefy.

Oakley sponsrar krig
Innan kriget fanns det gott om tid för alla vänsterradikaler att åka ner till Irak för att avsätta Saddam med fredliga medel. Men det var det ingen som gjorde. Jag kan inte komma på någon diktator som på helt fredlig väg har lämnat makten. Visst så dog det mycket oskyldiga under kriget men tror ni att det var helt fridfullt innan USA gick in. Om kriget inte hade skett så hade Saddams söner tagit över makten och sedan deras söner osv. Folk hade dött i mängder och Irak hade fortsatt som ett underutvecklat land.
Jag är fullständigt övertygad om att om tio år så kommer till och med kanske dom mest USA-hatande pacifisterna att inse (inta att erkänna) att kriget var rätt. Jag blir ledsen när jag hör att folk kan vara så kritiska mot ett land som räddade oss , européer, undan Hitler.
Tänk bara efter vilket land du helst skulle växa upp i. USA eller Irak? Hur många pojkar och flickor i Irak tror ni har fått stå på ett par lagg?

Oakley sponsrar krig
Under första Irakkriget dog mer än 200 000 irakier. Sedan FN:s(läs USA och Storbritanien) sanktioner mot Irak startade har över 600 000 barn dött i landet enligt Unicef. Sen ska man inte glömma dom senaste offren som säkerligen inte är räknade till fullo än. Så helt oskyldiga är inte USA även om Saddam är fördriven från makten. Glöm inte vem som har stöttat och legat bakom de flesta folkmorden i världen...

Oakley sponsrar krig
Calle86, du har inte bara fel; du har fel flera gånger om!

det du kallar vänsterradikaler kallas i folkmun; `humanister`, människor som tror på de demokratiska idealen att alla är lika mycket värda och att krig inte skall föras och styras av nycker utan att man på officiella vägar ska verka för fred.

du säger att du inte kan komma på någon diktator som störtats med fredliga medel, jag säger Charles Taylor. även om han inte är borta från makten än så är det bara sex dagar kvar...

du säger att du är övertygad om att alla om tio år kommer inse att kriget var rättfärdigat, i sådana fall beror nog det snarare på proamerikansk indoktrinering (medier etc) än att `pacifisterna tagit sitt förnuft till fånga. kalla mig cynisk, men jag vet i alla fall vad jag pratar om.

word!

duff - läromåstare med råttingen i högsta hugg

Oakley sponsrar krig
Först och främst vill jag kalla alla er för dumma, eftersom ni försöker övertyga varandra att era egna tankar är bättre på ett freerideforum.

Sen vill jag (ändå) citera en mening några gånger:

"Glöm inte vem som har stöttat och legat bakom de flesta folkmorden i världen..."

"Glöm inte vem som har stöttat och legat bakom de flesta folkmorden i världen..."

Oakley sponsrar krig
Åhhhh vad jobbigt att man måste försvara sig för detta. Först och främst vill jag klargöra att jag verkligen tycker att det är fruktansvärt med alla civila dödsoffer. Men vad jag vill förklara är att alternativet inte är ett dugg bättre. Att låta Saddam sitta kvar vid makten kan också leda till att en massa människor dör. Tänk bara om ett nytt gulfkrig skulle inträffa. I en fråga som denna så är det inte fråga om att ha rätt eller fel utan snarare att välja det som är minst dåligt. Sen vill jag också passa på att säga att det är helt idiotiskt att bojkotta Oakley för att dom stödjer krig. Se det hellre som att Oakley kunde bidra med utrustning av toppklass och därmed hålla de civila dödssiffrorna nere..
Och vänsterradikaler kallas i folkmun för vänsterradikaler!!!
Och media i det här landet är väl så långt ifrån proamerikansk den bara kan bli.

Oakley sponsrar krig
"Naturally the common people don`t want war, but after all it is the leaders who determine the policy, and it is always a simple matter to drag the people along, whether it is a democracy, or a fascist dictatorship, or a parliament, or a communist dictatorship. Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is to tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to danger. It works the same in every country."

Hermann Goering, Germany, 1946

Oakley sponsrar krig
Sån här j*vla politisk debatt hör inte hemma i skidåkningen. Även om USA gör mycket mer fel än rätt och okley troligen är ute efter "smutsiga" pengar (min mening) så ska inte nån sk*t debatt uppstå om ämnet på freeride. Gå in på nåt politiskt forum istället.

Förresten så skulle jag vilja lägga till boken "Stupid white men" av Michael Moore på måste läsa listan. MYCKET, MYCKET BRA OCH RÄTT!

Oakley sponsrar krig
Jaha då var det igång igen, kanske dags att sluta åka skidor överhuvudtaget då! Det är t o m så illa att väldigt mycket av bra material och materialutveckling i skidkläder och skidor är framtaget av bl a den amerikanska krigsindustrin!

Så svälj stoltheten och kör på, varför man nu är mot att förhindra massutrotning av etniska grupper, terrorism mm. Det är lätt att vara mot, svårt att göra ngt konstruktivt för!

Skulle herr Hitler villa vara snäll och sluta utrota judarna? Nehej, nej det förstås det är ju dina egna inre angelägenheter, men då så?

Någon som känner till skillnaden mellan Chamberlin och Churchill?

Oakley sponsrar krig
hahahaha

än idag, när det va längesen inlägget skrevs, kan man sitta o garva ihjäl sig åt hur folk kan vara så pantade så dom skriver något likt detta

tack för underhållningen!

//RokK

Tillbaka
Topp