Obesvarade frågor kring skibumande

Jensa_hej

Ny medlem
Hejsan, jättebra forum som min vän visade mig. Finns ju svar på det mesta om skibumandet men jag ska göra säsong i St Anton detta året (som alla andra på forumet) har fortfarande några frågor trots att jag sökt runt.

1. När man är nere och söker jobb hur gör man då? Ska man gå till en arbetsförmedlingsliknande grej där det finns jobberbjudanden eller ska man knalla runt och knacka dörr på alla ställen, ska man då ha med sig CV eller liknande eller är det bara säga "Hej, jag heter blablabla, jag kommer från blablabla och ska göra säsong här, har ni något arbete över?"?

2. Vad är det för lön på diverse jobb? Såklart blandat men några genomsnittslöner vore schysst att veta.

3. Vad för papper o.s.v. måste man fixa? Jag har ringt och kollat med mitt försäkringsbolag och förlängt min utomlandsförsäkring som annars bara räckte typ 1.5 månad, något mer? Måste man skriva på lite papper när man är där nere, läste något om att man skulle gå till snuten eller liknande, något konkret svar?

4. Hur mycket ligger skatten på i Österrike?

5. Hur mycket billigare är liftkortet i St Anton när man jobbar där? Hur fixar man den rabatten?

6. Får man skibumarrabatt på utrustning o.s.v i St Anton, hur mycket? 10%?

7. Hur mycket behöver man lägga på käk och dricka varje månad, om man är ekonomisk?

Sådär, någon schysst skibumare som kan svara på iaf någon av frågorna? Tack på förhand!

Folk som har frågor som de inte hittat svar på trots att de sökt kan ju fylla på med dem här!

/ Jensa - Vi syns i snön!

Senast ändrad:
tjennare var i St anton förra säsongen ska dit iår igen. Lätt sagt är att allt är lättare därnere än vad man kanske tror från början. Jag hade inget jobb när jag åkte dit, gick in på Mailbox som ligger på huvudgatan och kollade där. Alla "jobopenings" står på väggen där. Du behöver oftast inget CV.

Lönen beror av hur mycket du vill jobba och vart. Jag jobbade först på hotel, fick 460 eu i månade, fyra mål om dagen och eget rum. Andra jobbet var på ett hotel i St Christof, fick 1100 eu i månaden, jobbade då mycket, sovplats osv. Sen blev det krazy Kanguruh 500 eu i månaden som diskare och sen mer som servitris. mat och sovplats såklart, får du på de flesta jobb.

När du kommer ner kommer din arbetsgivare att be dig åka till Landeck och registrera dig, det var i alla fall allt jag behövde göra.

4 ingen aning, inget som jag ens tänkte på...
5. när man jobbat i 90 dagar (tror jag att det är) så får man tillbaka en viss summa, kommer inte ihåg hur mycket det var, på sitt säsongskort.
6. Man får rabatt, är inte säker på om alla ställen ger rabatt till alla som jobbar på olika ställen. Man kan dock fixa ett kort på Mailbox som säger att man jobbar där och får lite rabatter odyl.
7. Jobbar du så får du oftast mat, man lägger mycket pengar på sprit. Det är typ dit alla pengar går.

Hoppas att det var till någon hjälp! ses!

Jens8703
Haha sjukt!!! Nöjd?

fridawest
tack så jättemycket, men vad ligger timlönen på tänkte jag på mer och sen kan jag ju likaväl passa på att fråga vilket som var det roligaste (minst tråkiga) jobbet och om du har tips på någon "arbetskategori" som är bra och någon som är dålig.

Folk får gärna fylla med ännu mer information om något fattades i Fridas svar.

Senast ändrad:
Jensa_hej sa:
Jens8703
Haha sjukt!!! Nöjd?

fridawest
tack så jättemycket, men vad ligger timlönen på tänkte jag på mer och sen kan jag ju likaväl passa på att fråga vilket som var det roligaste (minst tråkiga) jobbet och om du har tips på någon "arbetskategori" som är bra och någon som är dålig.

Folk får gärna fylla med ännu mer information om något fattades i Fridas svar.
Haha, aa nu är jag nöjd Jens ;)

Jag har en fråga kring hur lönerna utbetalas?
8. Måste man fixa sig ett österrikiskt bankkonto där de sätter in lönen eller kan man få kontanter i handen efter varje månad?

Gavva/

Olika från jobb till jobb, vissa ger dig direkt i handen andra vill att du ska ha ett österrikiskt bankkonto, vilket kostar ungefär 150 kronor att fixa.

tja

Krazy Kanguruh var absolut roligast, faktiskt ett av de roligaste jobb jag haft! Var ju after ski, så man fick åka mycket, vara på after ski (även om man då jobbade) och sen tid att gå ut! Lätt bästa jobbet. Annars kan jag tänka mig att skotta snö är ganska kul det med. Då är man klar efter en- två timmar på morgonen. :D

Städa hotellrum är ingen hit- sjukt tråkigt och jobbigt. Jobba i disk på restauranger är nog också rätt gött, då jobbar man, vad jag förstår på de flesta ställena, ca fyra dagar i veckan...

Det var inte timlön på någon av de ställena jag jobbade, de betalar ut varannan vecka eller per månad....

Skatten är lägre än i Sverige men de summor man pratar om är alltid efterskatt, alltså man får ut 1000e eller vad det nu kan vara.

När du har jobbat 90 dagar minst 30/h vecka får du tillbaka ca 320e a de 640e som liftkortet ungefär kostar. När du jobbat klart så besöker du liftinformationen och visar upp appaer från din arbetsgivare på att du jobbat och får då tillbaka pengarna

I alla butiker får du 10% eftersom du är säsongsarbetare. Snacka me de i butiken när du köper nått. Finns inge kort för det.
Däremot har Mejlbox ett kort för säsongare som ger lite rabater på öl på vissa ställen samt lite annat, tror de kortet kostade 10e eller nått sånt.

Du mste gå till Gemeinde (polisen) och anmäla dig som boende i byn när du fått jobb och fast boende, gör du inte de kan du hamna i problem få böter och bli portad från St Anton. Är du i St Anton första gången måste du inom 3 måndager från att du anländer åka till Landecks polisstation och anmäla dig som arbetande i Österrike.

En försäkring jag kan rekomendera är DVS som du kan köpa på Jennewein eller någon av de andra sportbutikerna (tror jag) billig, bra o man får nästan ALLTID ut pengar när de hänt något.
Arbetar du får du gratis sjukvärd och tandvård.

-Sophie

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp