objektiv till 550D

caag

Ny medlem
objektiv till 550D
tja, jag har nyss köpt ett kamerahus (canon 550d). nu återstår det bara ett problem, vad ska jag ha för objektiv? ska främst filma skidor med kameran så det är det som är ändamålet. budget är max 3000kr och kan även tänka mig att köpa begagnat.
tacksam för alla tips! :)

objektiv till 550D
vad för skidåkning kommer du att plåta? Ska du vara ganska nära samt plåta lite vyer så kan jag tycka att ett begagnat tamron 17-50 2.8 kan vara ngt för dig. behöver du mer tele så skulle jag kika på ett Canon 70-200 4L usm. Båda är ruskigt skarpa och man får mkt för pengarna! Dock blir det begagnat för din del med tanke på budgetetn...

objektiv till 550D
jag ska filma mest i park på nära håll, jag har kollat lite på ett Sigma objektiv 50 mm 1,4. vad tror du om det?

objektiv till 550D
Sigmas 50mm 1.4 ska vara riktigt bra om man får tag på ett bra ex men tyvärr så verkar det som om det cirkulerar en hel del måndags ex. Mitt tips är annars ett begagnat sigma eller tamron. Kolla på fotosidan.se. Finns ganska bra utbud på deras köp och sälj marknad samt massvis med recensioner!

Lycka till!

objektiv till 550D
om du ska filma park på nära håll vill du ha vidvinkel. om du inte förstår varför så råder jag dig att läsa på.

t.ex.

samyang 16mm 2,8 MF
sigma 10-20mm 4-5,6 eller 3,5
tokina 12-24mm 4

alla dessa går att få begagnade för under 3000kr, förutom sigma 10-20 3,5 då.
samyangen kostar inte ens 3000 ny.

objektiv till 550D
assr sa:
om du ska filma park på nära håll vill du ha vidvinkel. om du inte förstår varför så råder jag dig att läsa på.

t.ex.

samyang 16mm 2,8 MF
sigma 10-20mm 4-5,6 eller 3,5
tokina 12-24mm 4

alla dessa går att få begagnade för under 3000kr, förutom sigma 10-20 3,5 då.
samyangen kostar inte ens 3000 ny.
samyang'en är väl si och så med kvalitén på..

objektiv till 550D
Jag själv har Sigma 10-20 4-5.6 och beställde just ett Samyang 8mm fisheye för att se hur det funkar, otroligt pris iaf och testfilmer jag sett verkar vara OK resultat för pengarna. Så det är väl 2 som verkar funka, men att bara ha ett fisheye är ju att skjuta sig själv i foten. Satsa hellre på en vidvinkel i så fall. Men du kommer tröttna på att bara köra vidvinkel, så hade jag varit du hade jag lagt en summa pengar på ett 50mm också. Funkar i flesta fallen förutom då du ska vara i häcken på folk. :)

objektiv till 550D
Men måndags ex menar jag att det har varit flera som har haft problem med objektivet då kvalitén har varierat mellan objektiven. Många har fått lämna tillbaka sina objektiv för att få dem kallibrerade och ibland har de fått byta till nya. Får man dock tag på ett bra ex ska det tydligen vara riktigt bra! Om du läser på fotosidans forum så finns det recensioner för i princip alla objektiv på marknaden samt användarkommentarer.

Det ska även sägas att jag inte själv äger eller har ägt det här objektivet. Jag var själv intresserad av att köpa det men tvekar nu en anning efter att ha läst en del användarrecensioner. Är det någon som har någon annan erfarenhet så är nog den lika god som min att lyssna på!

objektiv till 550D
Tja! Jag har använt Samyangs 8mm i två säsonger med min 7D. Det är ett grymt objektiv för att filma med på dagen. Man bör alltid blända ned det till minst f/5,6 annars får du mycket kantoskärpa och ful utfrätning i överexponerade områden.

Med tanke på att det är snuskigt billigt, och att det förmodligen är objektivet jag använt mest senaste tiden så är det ett GRYMT objektiv. Rekommenderas starkt! Har en del edits på min blogg där jag använt det om du vill se material:

schanche.se

Mvh
Petter

Tillbaka
Topp