obSethed 08/09 som bergsskida med Marker Baron?

Om man vill nå bra åkning och har samma krav på nedfärden som om man hade åkt lift upp så borde det egentligen inte vara någon diskussion. Man väljer en skida som man tror passar sin åkning, tex Seth Obsethed med en kraftig randonnébindning. Det finns väl en viss skillnad på backcountry-utrustning och topptursutrustning?

Om det nu råkar vara tungt att gå upp så får man överväga mer träning eller en rejäl matsäck, inte "byta ner sig" när det gäller utrustning.

Är man ute efter bra åkning så är det kanske inte heller toppen som lockar, varför inte köra lite Mini Golf, dvs korta roliga åk som man har kraft till att åka flera gånger?

Alltså, lite varfør jag inte går helt på era råd infør val av skida och bindning ær att jag helst vill køpa allt færdigmonterat.

obSethed kan jag får till ett vældigt bra pris, men då måste jag køpa Duke løst och ev. frihandsmontera och få allt færdigt innan påsk.

Jo, jag får væl intensivtræna nu och sen om det fortfarande blir før tungt kan man ju ta kortare turer också. Typ 1 ænda upp på førmiddagen och 3 korta på eftermiddagen eller nåt?

Du väljer nog inte fel med varken D-sender eller Gotama men jag är tveksam till obsethed den är ju rätt mkt tyngre än båda de andra och jag TROR inte den är bättre på nåt egentligen.

Svårt val det hær alltså, Gotama blir ju smidigare i pisten men D-Sender ger ju bættre flyt.

Men ær det inte risk før att de senare blir svårkørda nær de båda ær vældigt breda och långa (jag ær ju bara 169 cm) jæmført med Gotama?

upnorth sa:
Svårt val det hær alltså, Gotama blir ju smidigare i pisten men D-Sender ger ju bættre flyt.

Men ær det inte risk før att de senare blir svårkørda nær de båda ær vældigt breda och långa (jag ær ju bara 169 cm) jæmført med Gotama?
Din längd påverkar inte skidans egenskaper i nån större utsträckning. Det som du ska bry dig om är din vikt och styrka samt teknik och uthållighet.

Så här skulle jag väl ranka mig själv:

Vikt: 1/5 (78kg, 169 cm, do the math xD)
Styrka: 3/5
Teknik: 4/5 (borträknat höga drop som jag knappt provat än)
Uthållighet: 3/5

Envishet: 6/5 ^^

EDIT: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=43832
De här verkar rätt schyssta, har inte hittat så många recensioner men de ser ju ut som obSethed ungefär, några kommentarer?

Senast ändrad:
Jag har ett par Snoop Daddy 192 cm med Marker Baron på. Har gått topptur med dem i Storulvån i 3 dar och åkt pist i Garmisch i 4 dar. Jag är en decimeter längre än du, men väger lika mycket/lite. Efter mina erfarenheter är detta en riktigt bra kombo, skulle säkert funka fint med 184 cm modellen också. Jag vill dock ha lite längd eftersom jag åker mycket vindpinad snö i hög fart. Konstigt nog har dessa lätta skidor med 95 mm i midja väldigt bra kantgrepp på hårt underlag, och med Baron-bindningen som hissar upp pjäxan en bit är de inte tunga att få upp på kant heller.

Står mellan Dynastar Huge Trouble 08/09: https://www.freeride.se/review/view.php?id=4838
och Völkl Gotama 07/08: https://www.freeride.se/review/view.php?id=4005

Huge Trouble är ungefär 1 cm bredare över hela skidan och ska enligt Dynastar vara bra för just BC-Jibbing med switchlandningar och annat. Har ju K2 Public Enemy sedan tidigare som fungerar till allt utom djupt puder, så frågan är ju hur breda mina "puderskidor" faktiskt bör vara?

Hehe, 47 inlägg och fortfarande inget klart svar ^^

Fick skidorna idag, känns väldigt bra.

De är nästan exakt lika tunga som Public Enemy och dem har jag inga större problem att släpa runt på. Nu väntar jag bara på att min GoPro dyker upp så blir det åka av nästa vecka =)

Tillbaka
Topp