vad annars än griffon 12?hellbergarn sa:köp den billigare och köp en bättre bindning istället. Anar att du inte tänkt så mkt på bindningar?
Förra årets hade knappt något värt att kalla rocker?professorbaltazar sa:Enligt K2 har årets lite mindre rocker i tip än förra 09an
Oj! det är en väldigt klen bindning om man inte väger max 60 kg. Köp minst jester men ännu kraftigare om du kan. Tex rossignol/look FKSTeufel sa:vad annars än griffon 12?hellbergarn sa:köp den billigare och köp en bättre bindning istället. Anar att du inte tänkt så mkt på bindningar?
Med kraftigare menar du då högre DIN eller en bindning med mer metall? Utan att ens ha en aning om vad grabben väger eller hur han åker så rekommenderar du honom att gå på högre DIN direkt? Vad är tanken bakom det? Kanske tänkte du på FKS:en som går till 18 och har väldigt hög elasticitet? Hur bra rekomendation skulle det vara om nu grabben visar sig väga 60 kg och inte kör speciellt hårt?hellbergarn sa:Oj! det är en väldigt klen bindning om man inte väger max 60 kg. Köp minst jester men ännu kraftigare om du kan. Tex rossignol/look FKSTeufel sa:vad annars än griffon 12?hellbergarn sa:köp den billigare och köp en bättre bindning istället. Anar att du inte tänkt så mkt på bindningar?
Sorry, var nog lite otydlig. Stör mig bara på att alla enbart pratar skidor. Lägger alla pengar på skidorna och sen ett par värdelösa bindningar. Jag tycker bara att alla billiga bindningar är skit. Punkt slut. Köper man ett par obsethed så antar jag att man kan stå på och köra lite iaf. Om det så bara är lite så är det viktigt med en stabil bindning. Så din-skalan får man ju anpassa till sin vikt och åkstil med mer metall och högre kvalitet är vad jag rekomenderar.somebody sa:Med kraftigare menar du då högre DIN eller en bindning med mer metall? Utan att ens ha en aning om vad grabben väger eller hur han åker så rekommenderar du honom att gå på högre DIN direkt? Vad är tanken bakom det? Kanske tänkte du på FKS:en som går till 18 och har väldigt hög elasticitet? Hur bra rekomendation skulle det vara om nu grabben visar sig väga 60 kg och inte kör speciellt hårt?hellbergarn sa:Oj! det är en väldigt klen bindning om man inte väger max 60 kg. Köp minst jester men ännu kraftigare om du kan. Tex rossignol/look FKSTeufel sa:vad annars än griffon 12?
Vadå? Seth kör ju den? Då är den bra! Tror ärligt talat att många som köper den inte har åkt på den innan och tycker att måtten och allroundegenskaperna är väldigt lockande.OskarHolmblad sa:Jag förstår inte vad som lockar folk med Obsethden. Körde på den i två dagar i Whistler, hann köra såväl uppkört som nyfallet med den och tyckte det var en av de sämre skidorna jag någonsin provat. Stum, trög och tung var mitt utlåtande.
Nå, ni som är frälsta. Vad lockar er med skidan?
Svårt att anpassa din-skalan och ändå få mycket metall. Bindningar med lägre din är oftast plastigare och väger man där runt 60-70 pannor och inte åker 200 blås över allt så kanske det inte är lämpligt att gå på t.ex en FKS 185 eller 920.hellbergarn sa:Sorry, var nog lite otydlig. Stör mig bara på att alla enbart pratar skidor. Lägger alla pengar på skidorna och sen ett par värdelösa bindningar. Jag tycker bara att alla billiga bindningar är skit. Punkt slut. Köper man ett par obsethed så antar jag att man kan stå på och köra lite iaf. Om det så bara är lite så är det viktigt med en stabil bindning. Så din-skalan får man ju anpassa till sin vikt och åkstil med mer metall och högre kvalitet är vad jag rekomenderar.
http://www.rossignol.com/US/fks-140-xxl_FKS140XXL_product_ski-men-bindings.html är en bra bindning med låg dinskala. dock med ngt sämre tådel än denna:somebody sa:Svårt att anpassa din-skalan och ändå få mycket metall. Bindningar med lägre din är oftast plastigare och väger man där runt 60-70 pannor och inte åker 200 blås över allt så kanske det inte är lämpligt att gå på t.ex en FKS 185 eller 920.hellbergarn sa:Sorry, var nog lite otydlig. Stör mig bara på att alla enbart pratar skidor. Lägger alla pengar på skidorna och sen ett par värdelösa bindningar. Jag tycker bara att alla billiga bindningar är skit. Punkt slut. Köper man ett par obsethed så antar jag att man kan stå på och köra lite iaf. Om det så bara är lite så är det viktigt med en stabil bindning. Så din-skalan får man ju anpassa till sin vikt och åkstil med mer metall och högre kvalitet är vad jag rekomenderar.
Undvik förövrigt att dubbelposta, går att besvara flera citat i samma inlägg.
Olika lagg passar olika åkare o olika underlag, förstås, men stum o trög??? -Det är nog inte skidan det är fel på utan att du haft bindningarna monterade längre fram än vad du är van vid. Tycker själv största skillnaden där märks i skogen.OskarHolmblad sa:Jag förstår inte vad som lockar folk med Obsethden. Körde på den i två dagar i Whistler, hann köra såväl uppkört som nyfallet med den och tyckte det var en av de sämre skidorna jag någonsin provat. Stum, trög och tung var mitt utlåtande.
Nå, ni som är frälsta. Vad lockar er med skidan?
Väger grabben inte väldigt mycket så räcker nog en FKS 140 fint. Om man köper en 8-18 bindning och ställer den på 8a så får man inte den funktion man betalar för, bindningen funkar inte optimalt där och man lägger ut mycket pengar på något man egentligen inte har användning av.hellbergarn sa:http://www.rossignol.com/US/fks-140-xxl_FKS140XXL_product_ski-men-bindings.html är en bra bindning med låg dinskala. dock med ngt sämre tådel än denna:
http://www.rossignol.com/US/fks-180-xxl_FKS180XXL_product_ski-men-bindings.html
Om han nu väger 60kg och ska köra offpist och över hela berget så tycker man ju att han iaf borde ha 8 i din? Bindningen ovan går från 8-18. Det är en bindning han kan ha i MÅNGA år innan den pajar. Tycker du då inte att det är bättre att köpa den och sätta på en skida utan självlysande grafik än att köpa en skida med självlysande grafik och en marker griffon som om den inte går sönder första säsongen kommer att vara för klen om ett år eller totalt utsliten och opålitlig.
Jag vet inte men jag behåller hellre rygg och ben hela än har självlysande grafik på mina skidor. (exakt samma skida utom grafiken).
hur tänkte du nu? alla som väger 60+ ska ha DIN16?hellbergarn sa:Oj! det är en väldigt klen bindning om man inte väger max 60 kg. Köp minst jester men ännu kraftigare om du kan. Tex rossignol/look FKS
din självsäkerhet i fråga om bindningar står ju i rak kontrast till din kunskap.hellbergarn sa:http://www.rossignol.com/US/fks-180-xxl … dings.html
Om han nu väger 60kg och ska köra offpist och över hela berget så tycker man ju att han iaf borde ha 8 i din? Bindningen ovan går från 8-18. Det är en bindning han kan ha i MÅNGA år innan den pajar.
Sant att en bindning inte fungerar bäst på lägsta inställning. Jag har aldrig påstått att någon som väger 60+ ska ha din 16? Varför skulle jag påstå det? Visst kan man ha det om det nu gör att man känner sig trygg men det är verkligen inte idealt.Lee-nus sa:hur tänkte du nu? alla som väger 60+ ska ha DIN16?hellbergarn sa:Oj! det är en väldigt klen bindning om man inte väger max 60 kg. Köp minst jester men ännu kraftigare om du kan. Tex rossignol/look FKS
känns som att du inte riktigt har koll på läget, utan väljer bindningar efter hur DIN-skalan ser ut...?
man kan väga 80 kg och köra normalhårt och griffon funkar alldeles utmärkt. om man ska droppa stort och ha sig kanske man ska överväga en bindning med mer metall, men det är ren idioti att säga att man ska ha MINST DIN 16 om man väger 60kg+.
din självsäkerhet i fråga om bindningar står ju i rak kontrast till din kunskap.hellbergarn sa:http://www.rossignol.com/US/fks-180-xxl … dings.html
Om han nu väger 60kg och ska köra offpist och över hela berget så tycker man ju att han iaf borde ha 8 i din? Bindningen ovan går från 8-18. Det är en bindning han kan ha i MÅNGA år innan den pajar.
en bindning fungerar allra bäst i sitt mittregister. att ställa en bindning på absolut lägsta DIN är rent korkat, så varför han skulle betala tvåtusen spänn extra för nåt sånt kan du gärna få förklara för mig.
hellbergarn sa:Oj! det är en väldigt klen bindning om man inte väger max 60 kg. Köp minst jester men ännu kraftigare om du kan. Tex rossignol/look FKS
hellbergarn sa:http://www.rossignol.com/US/fks-180-xxl … dings.html
tror att ovanstående två tidigare poster räcker bra som svar på din fråga. så jo, jag ser det som en rejäl överdrift och en generalisering utan dess like.hellbergarn sa:Hela min poäng med första posten var att poängtera vikten av en bra och stabil bindning. För vissa är den av metall, för andra kanske inte. Jag har stört mig så otroligt mycket på alla som skriver på olika forum om hur deras bindning går sönder och klagar på dålig kvalitet. Det är för dom köper dom billigaste och sätter på ett par friåkningsskidor eller parkskidor som dom sedan kör hårt med. Kanske att jag tagit i lite i överkant men absolut inte så mycket som du påstår.
Har redan svarat på detta en gång kan du sluta tjata =) sa att jag nog tog i lite pga att jag irriterade mig på alla som gnäller på trasiga bindningar. FKS 180 är lite väl, ja. Det handlade ju bara om poängen, välj en bättre bindning.Lee-nus sa:hellbergarn sa:Oj! det är en väldigt klen bindning om man inte väger max 60 kg. Köp minst jester men ännu kraftigare om du kan. Tex rossignol/look FKShellbergarn sa:http://www.rossignol.com/US/fks-180-xxl … dings.html
Om han nu väger 60kg och ska köra offpist och över hela berget så tycker man ju att han iaf borde ha 8 i din? Bindningen ovan går från 8-18. Det är en bindning han kan ha i MÅNGA år innan den pajar.tror att ovanstående två tidigare poster räcker bra som svar på din fråga. så jo, jag ser det som en rejäl överdrift och en generalisering utan dess like.hellbergarn sa:Hela min poäng med första posten var att poängtera vikten av en bra och stabil bindning. För vissa är den av metall, för andra kanske inte. Jag har stört mig så otroligt mycket på alla som skriver på olika forum om hur deras bindning går sönder och klagar på dålig kvalitet. Det är för dom köper dom billigaste och sätter på ett par friåkningsskidor eller parkskidor som dom sedan kör hårt med. Kanske att jag tagit i lite i överkant men absolut inte så mycket som du påstår.
jag instämmer i att man inte ska snåla på bindningar, men att gå på en bindning som går från 8-18 är rent hälsovådligt om du tänker ställa den på 8. den fungerar ju till att börja med inte alls som en bindning som går från t.ex. 6-14!
och bara för att man ska köra offpist över hela berget betyder det inte att man måste ställa bindningarna långt över sin egen vikt för att det ska vara ok. som sagt, ska man inte droppa eller trycka som f-n i svängarna finns det inget som helst behov för en bindning starkare än DIN14 om man väger 60 kg, om ens det.
jag älskar den här bilden över allt annat!bl0ckm0ng0t sa:http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png
Japp! =)Lee-nus sa:jag älskar den här bilden över allt annat!bl0ckm0ng0t sa:http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png
och som sagt, självklart ska man inte snåla på bindningar, men att rekommendera någon som väger 60 kg en 18-bindning är ju både oansvarigt och dumt. men nu är det utrett.![]()
Samma här!Deathmachine sa:Funderar som sagt på obseth 179cm långa väger 65 kilo. vill ha den till 70% lössnö och 30% bc jibb. Var monterar jag bindingen? och är det jestwer framför griffon för min del?
Äntligen, väl talat!Nojlas sa:Ursäkta alla er som lämnat bindningsrekommendationer, men hur sjutton kan ni göra det utan att veta något om åkaren? Det enda ni vet är modellen och att den kanske kommer att lysa i mörkret. På det har ni baserat era rekommendationer?
Att ställa en 8-18 bindning på 8 - då har man definitivt valt fel bindning.
NU vet vi att killen väger ca 65 kilo.
Vi kan FORTFARNDE inte rekommendera någon bindning till honom.
Teufel: släng upp din längd, ålder, sullängd på pjäxan och berätta lite om din åkstil och användningsområde - DÅ skulle man kunna rekommendera en bindning.
Haha... förmodligen. Eller så landar du alltid i perfekt balans och kraschar aldrig. Det gör jag.. och med dina 197 cm skulle jag gissa på ett par rejäla båtar till pjux också va? Inte jag. Förstår din poäng, alla vill ju inte ha samma typ av bindningar, men jag tror nog inte vanligt folk på freeride överdriver behovet av hårda prylar. Minoriteten har inte alltid rätt även om det brukar kännas så..sjo_orret sa:Intressant det här med bindningsrekomendationer. 90% av folket på freeride måste charga så jävulsk mkt hårdare än mig...
Vikt: ca 65kiloNojlas sa:Ursäkta alla er som lämnat bindningsrekommendationer, men hur sjutton kan ni göra det utan att veta något om åkaren? Det enda ni vet är modellen och att den kanske kommer att lysa i mörkret. På det har ni baserat era rekommendationer?
Att ställa en 8-18 bindning på 8 - då har man definitivt valt fel bindning.
NU vet vi att killen väger ca 65 kilo.
Vi kan FORTFARNDE inte rekommendera någon bindning till honom.
Teufel: släng upp din längd, ålder, sullängd på pjäxan och berätta lite om din åkstil och användningsområde - DÅ skulle man kunna rekommendera en bindning.
Det är mycket möjligt att Teufel behöver ett par P18/S916, men då får han ha små fötter och köra på av bara helvette...
Jag misstänker att original griffon kommer fungera alldeles utmärkt till dig, men som sagt, det behövs alla fakta för att kunna bekräfta det.
Man kan tävla utan att vara helsponsrad eller köra tävlingar var och varannan vecka... Ställer allt som oftast mina bindningar på 11-13 beroende på före/aktivitet, på tävling händer det att den hamnar på 14, om föret "kräver" det (nu tävlar ju inte jag sådär jättemycket men jag försöker åtminstonde hinna med en var säsong). Skulle vilja påstå att ingen(ok, kanske finns ett par svenskar som gör det, vet dock inte om dessa är medlemmar) på denna sida kör hårdare än Seth... Skulle jag konstant ha perfekt position skulle jag köra på barnbindningar, skamligt billigt hade det vart...RichardL sa:Seth har ju sina bindingar på 9 på för säsongen och 12-13 när han kommer i form. Så då är min fråga vem fan kör hårdare än han på denna sidan? Om man undantar de som tävlar som Reine, Utter med flera.
Carled? Jarle? Lee-nus med flera?
Hakman: Tror det bara är grafiken och att tip rockern som är lite mindre annars så skall det vara samma skida om jag inte är helt fel informerad...
Richard