Obsethed, Shiro, Katana

Torrfarfar

Ny medlem
Obsethed, Shiro, Katana
Det är så att jag jobbar i en skiduthyrning och har fått schyssta erbjudanden på Shiro, Katana eller Obsethed.
Äger ett par sl9or och ett par recoil redan. Så det jag är ute efter är en skida som framförallt är mycket charge i men inte är helt ovan om man vill slänga lite enkla hopp som 360 eller flips.

Saknar ju ett par skidor med stooor radie, sen om skidan funkar i uppkörd/slaskig pist är det ju schysst.
Har ni några andra förslag från k2 eller völkl så tar jag gärna emot dem. Skidorna kommer gå i allt från sälen-riksgränsen-whistler.

Som skidåkare kör jag hårt och tekniskt. Är 176 lång och väger 77 kg. Dock så har jag inte åkt på skidor med över 100 i midjan innan !

Tack på förhand :)!

Senast ändrad:
Obsethed, Shiro, Katana
Vi kan slå isär problemet på följande vis.

Ska du BARA kötta: Katana. Tailen är otroligt styv men nosen är nällare. Ingen twin.

Puderorienterat köttande: Shiro. Den har ju iofs "twintip" men jag har nog inte gärna landat baklänges i puder med dem. Ingen metall, bredare och surfigare.

Puderlek: ObSethed. Mjukare, mer rocker och aningens mer symmetrisk form.

Obsethed, Shiro, Katana
Ok Obsethen går fet bort då!

Är det stor skillnad mellan svängradie och styvhet på Katanan och Shiron. Som sagt så verkar ju Shiron vara en mer jibbig skida, men om den inte hanterar skarsnö eller uppkörda spår så får det nog bli Katanan.
Kommer nog åkas i pist en eller annan dag med när jag tröttnat på sl skidorna.

Frågan är bara vilken längd.....

Senast ändrad:
Obsethed, Shiro, Katana
I tilfellet Katana er det ikke spørsmål om hva skien takler, det er spørsmål om hva du takler. Tror Shiron har en såpass gradvis rocker og er stiv nok til å takle oppkjørt og skare no problem.

Hvilke lengder er det du sikter etter på skia? 184?

Obsethed, Shiro, Katana
Klotarn sa:
Ok Obsethen går fet bort då!

Är det stor skillnad mellan svängradie och styvhet på Katanan och Shiron. Som sagt så verkar ju Shiron vara en mer jibbig skida, men om den inte hanterar skarsnö eller uppkörda spår så får det nog bli Katanan.
Kommer nog åkas i pist en eller annan dag med när jag tröttnat på sl skidorna.

Frågan är bara vilken längd.....
Alltså när jag skriver mjukare så menar jag mjukare i sammanhanget. ObSethed är ingen mjuk skida. Skulle vilja sätta den strax under meduim i styvhet.

jag vet inte hur Shiron beter sig i dålig snö. Försöker ta reda på det, men ingen verkar ha skrivit ngt om det. För mig blir det kanske Katana, då jag behöver ngt som går stabilt oavsett före. Jag kommer å andra sidan ha en skida till som kommer vara mer lekfull...

Obsethed, Shiro, Katana
Jag var på väg att köpa nya Katana i 191 men blev tveksam efter att två säljare (oberoende av varandra) tyckte att den blivit lite för "seriös" (ska tydligen vara stenhård jämfört med tidigare modeller). Är det någon som kört årets Katana och kan kommentera?

Obsethed, Shiro, Katana
Hörde att Shiron va platt under foten och en lång och "låg" rocker. Vill ju att den ska vara körbar i pisten. Känns lite som att Shiron har allt jag vill ha. Lite charge, lite jibb, och ska tydligen funka ok i pisten.

Blir troligtvis den i 183 längd då :)

Om inte någon har några invändningar..

Obsethed, Shiro, Katana
Sockerfarsan sa:
Jag var på väg att köpa nya Katana i 191 men blev tveksam efter att två säljare (oberoende av varandra) tyckte att den blivit lite för "seriös" (ska tydligen vara stenhård jämfört med tidigare modeller). Är det någon som kört årets Katana och kan kommentera?
Har bare kjørt 184, og den var stiv nok i massevis egentlig! Völkl-karen som var der på testdagen sa at 191 og 198 er enda stivere enn de andre lengdene, dette har visstnok blitt sånn etter et ønske fra Ian McIntosh. Sånn som jeg ser det er 191 og 198 Katana rene charge/konkurranse-ski (Noe som hadde passa meg fint, da jeg, akkurat som Per, har andre ski til lek og morro i pudder. Jeg endte dog opp med 191 On3p Wrenegade i stedet for 191 Katana, noe jeg har veldig trua på)

Klotarn: Jeg har veldig trua på Shiro jeg!

Obsethed, Shiro, Katana
MrLarsen sa:
Sockerfarsan sa:
Har bare kjørt 184, og den var stiv nok i massevis egentlig! Völkl-karen som var der på testdagen sa at 191 og 198 er enda stivere enn de andre lengdene, dette har visstnok blitt sånn etter et ønske fra Ian McIntosh. Sånn som jeg ser det er 191 og 198 Katana rene charge/konkurranse-ski (Noe som hadde passa meg fint, da jeg, akkurat som Per, har andre ski til lek og morro i pudder. Jeg endte dog opp med 191 On3p Wrenegade i stedet for 191 Katana, noe jeg har veldig trua på)
Synd, jag borde slagit till på förra årets som var lite mer allround. Det kan vara kul med en riktig raket, men jag hade tänkt att klara mig på ett par lagg i år. Har du kört gamla Dynastar XXL och kan jämföra med nya Katana?

Obsethed, Shiro, Katana
Usikker på om Katana er med, men vent noen dager så kommer den nye skitesten til Fri Flyt. Alt som er nytt og under 115mm på midten...

Obsethed, Shiro, Katana
När vi ändå är inne på katana, någon som vet var man kan köpa förra årets? Och vad är skillnaderna mellan årets och förra årets förutom den extra millimetern i midjan?

Obsethed, Shiro, Katana
Gudrunnator sa:
När vi ändå är inne på katana, någon som vet var man kan köpa förra årets? Och vad är skillnaderna mellan årets och förra årets förutom den extra millimetern i midjan?
Platt under foten. Sjukt styv i tailen! Rockern är mer en knäck än gradvis.

Obsethed, Shiro, Katana
PNyberg sa:
Gudrunnator sa:
Platt under foten. Sjukt styv i tailen! Rockern är mer en knäck än gradvis.
Platt under foten har iof Katana varit länge. Redan på första årsmodellen hade de flesta rocker hela vägen också. Nu var ju inte rockern meningen egentligen men det blev så på de flesta.

Jag har klämt på årets Katana och den är stenhård, nu är ju iof inte mina egna från förra året några direkta spaghettis heller. Shiro var också en rejält styv skida skulle jg vilja påstå. Nu minns jag inte längderna men det kan vara värt att faktiskt kolla upp det riktiga längderna på både Katana och Shiro. När jag jämförde så stämde det liksom inte alls. Tyvärr minns jag inte åt vilka håll det felade men jämfört med andra skidor och med varandra så var t.ex. 183 Shiro betydligt längre än 184 Katana och lite så (vill jag minnas)

Vad gäller hur mycket en Shiro klarar så är det bara att titta lite på TGRs senaste film så får n se Ian Macintosh köra den betydligt hårdare än någon av oss nånsin kommer göra och det tål den iaf...

Man kan få några små smakprov i bakgrunden på denna också..

Obsethed, Shiro, Katana
Völkl Shiro 183 (182), 2330g, 66657 (11/12) 
Völkl Katana 197 (196), 2533gr, 45654 (09/10) 
Völkl Katana 190 (189), 2401g, 56564 (08/09) 
Völkl Katana 181, 67676 (07/08) 

ikke de store endringene i løpet av tidligere år. blir interessant å se hvordan årets versjon er i forhold.

Senast ändrad:
Obsethed, Shiro, Katana
SiSt sa:
Völkl Shiro 183 (182), 2330g, 66657 (11/12) 
Völkl Katana 197 (196), 2533gr, 45654 (09/10) 
Völkl Katana 190 (189), 2401g, 56564 (08/09) 
Völkl Katana 181, 67676 (07/08) 

ikke de store endringene i løpet av tidligere år. blir interessant å se hvordan årets versjon er i forhold.
Bør legges til at sånn som FF/Endre Hals sitt fleks testing system fungerer så vil lengre ski gi noe mykere/lavere verdier relativt kortere ski, så 197 katana er ikke fullt så myk som tallene kan tilsi..

Obsethed, Shiro, Katana
Ja, men jeg håper inderlig at FF har testa 191/198 Katana i år, og ikke 184.. Jeg vil se stive ski :P

Senast ändrad:
Obsethed, Shiro, Katana
Blev Katana 184 till slut. Läst lite recensioner på shiro och tror inte den skulle passa mig.
Ska träffa en leverantör imorn så då får vi se :)

Obsethed, Shiro, Katana
lundatok sa:
Vad var det för återkoppling du fick som fick dig att ändra dig från Shiron?
Well, I prolly could ad something to phils short writeup...

Agree on couple spots with phil but disagree on others.

Skied the skis (183s) for a day in norway in the beginning of june for a day.
180cm,75kg,sporty and with long,blond,curly hair.

I have skied a bunch of volkl skis (few editions of gotamas,mantras,sumos,explosivs etc) so I have a certain image
of how Völkl skis feel. And Shiro does not feel like a Völkl.
Völkls have a certain kind of glass´iness in them, few skis can replicate the sound "KLING!" they make.
Metally,poppy and stable. Shiro felt very different,very un-völkl.

Conditions: Summer slop,breakable slush, refrozen ice,corn and...25cm of wet pow. So late season extravaganza.

Shiro felt burly but kind of chunky from the start. Instantly when clicked in the felt solid but could feel that they lack the
aaah! feeling. Couple of first runs were on CrustyMankTM and they felt solid,but lacked the confidence inspiring OMG feeling. Couple of runs later with some breakable slush and occasional mank,they starter to feel better, they felt damp and solid, albeit a bit rubbery and over damped lacking the acute feedback. They tracked well in and all kind of hookiness was absent due to the rocker (was on my elan1010s for the first runs) and the shape in general. On icier/harder snow they felt predictable but lacket the machete like edge hold that elans have.

Over the day as the visibility improved a bit we started to find more and more of wet pow & corn stashes and could finally open up a bit more and start to "charge" as you americuns say. The skis arced big turns with confidence and ease but were really easy to cut loose and slash/slarve to scrub speed. They were kind of confidence inspiring but not like in a "WHOOO!" kind of way.

The day left me duly...unimpressed.

Skis were predictable and...good´ish. But nothing spectacular and definately lacked the "Völkl" feel.
Hell,I would be tempted to say that any person that would say that,havent even skied the skis! The lacked totally the normal glassy and sharp völklism, and reminded me more of some bastard child of K2 AK maidens that have mated with old Rossi Scratch BCs. Rubbery,overly damped and kind of boorish.

Dont get me wrong, skis were ok.
I have skied way shittier skis but I had quite high expectations towards the shiros.
I thought I would get the "wide explosiv", or "slim´n´stiff sumo" or "katana on stereoids" but no. Teh dissapoint.
Too wide to be a good euro/shítsnow ski and too narrow to be a dedicated pow stick.
I think their optimal snow would be some kind of british columbia snow : Ski that plows through wet pow and dont mind the occasional thin layers of crust.

On the classical euro scale, from 4-to-10, I would give them a solid 8-.

Stable,easy,predictable,damp but passive,unpoppy,rubbery and booooring kind of skis.

Skrivet på epicski.com

Obsethed, Shiro, Katana
Tänkte låna tråden ett slag...
Har möjlighet att få Shiron till ett bra pris men är lite osäker på längden (183 eller 193) och tänkte rådfråga kunnigt folk på forat!

Bakgrund: Anser mig vara en bra åkare med teknisk och aggressiv åkstil. Är 183 cm lång och pendlar mellan 75-80 kg. Åker just nu på Hendryx Purple Haze 182 cm.

Under vanliga omständigheter hade jag nog kört på 193 men har tyvärr pajat korsbandet och det ligger som en liten nagel i ögat...Opererades tidigt i våras och skidsäsongen nu blir stora eldprovet efter rehab! Men dem säger ju att man ska vara starkare än innan men är lite rädd att det ska hämma mig psykiskt ändå.

Tacksam för tankar och input!

Tillbaka
Topp