Off Pist for dummies

bison

Ny medlem
Off Pist for dummies
Jag är en grov amatör inom denna åkstil. Har testat det några gånger utanför pisten men aldrig riktig hard core off-pist.
Tycker det är ganska svårt, kanske beror på att jag åker med carving skidor. Spelar det någon roll hur mycket man väger? har märkt att man lätt sjunker ner i den djupa snön =). Är det p g a farten?

Vad ska man tänka på när man åker? Hur är tekniken när man svänger i sådan djup snö etc?

jaja skriv era tankar =)

bison.

Off Pist for dummies
nog du som missuppfattade allting, jag syftar på att jag har för lite fart! det gäller att kunna läsa mellan raderna, tänk lite innan du svarar!

Off Pist for dummies
Mycket är detsamma som i pist, rätt grundposition är grundregel 1 a. Ganska brett mellan skidorna, i riktig puder är det igentligen bara att gasa och köra som du gör i bana, men i tex kartong eller bristande skare så kan du behöva jobba mer med att korrigera fram och bakåtvikt. Du ska också precis som i carvingsvängar ha lika mycket vikt på båda skidorna.

Men framförallt så är det att träna mycket på att ha rätt grundposition, träna lite genom att åka carving svängar med blades tex. Inlines ger också ett bra begrepp om grundposition (inte helt korrekt, men underlättar som sommarträning).

När jag åker i lite skummare snö och det är såpass trångt eller trickigt att det inte bara går att blåsa på :-)
så går jag runt i halvstora (20-30m) större svängar, men precis innan jag går in i nästa sväng "lyfter" jag skidorna lite grann för att slippa fastna i svängen.

Och när det är riktigt tokbrant, men lite beroende på underlag (från 45 grader och uppåt), så kan det vara bra att orka gå runt i hoppsvängar en längre sträcka...

Jag åkte med en guide uppe i Keb för en massa år sen (har pinsamt nog glömt vad han heter!) som sa till mig:

"när du kan köra på alla underlag i alla lutningar och alla väder så kan du åka skidor"... Det innebär att jag fortfarande inte kan åka skidor!!! Eftersom bristande skare i över 40 graders lut är nästan omöjligt, detsamma gäller blötsnö med en isskorpa, inte riktigt som skare, utan mer som en frusen linje över... huga...

Sen finns det bara ett sätt att bli duktig och det är att åka i alla typer av snö och ljusförhållanden. flatljus och bristande skare är inget skoj, men jävligt fostrande ;-)

Off Pist for dummies
jag orkade inte läsa de långa inlägget så jag kör bara en kort genomgång.
jag kör ungefär som jag kör i pist, fast de blir ju liksom lite mjukare(om de är puder) så man kan ju låta skidorna bli mer tvärställda i svängarna om man vill(beroende på hur brant de är så klart). lite bredare mellan benen än i pisten, bara så att man får lite mer balans. sen är de bara o köra, tänka på att skidorna reagerar lite slöare i offpist än i pist, med tanke på att snön kan sjunka undan lättare i offpist.

skidor: om man ska ha skidor för offpist så är de klart att dom blir bredare, bättre bärighet. bredare midja=sämre isgrepp i pist.
men de går bra med de flesta skidorna, så länge man inte snackar bottenlöst puder....menmen.....

Off Pist for dummies
1. Stå neutralt på skidorna, lätt böjda ben, armarna framåt lätt utåt ...

2. Släpp på ...

3. Låt skidorna göra jobbet ...

Jomenvisst, det är inte svårare än så. Det vanligaste nybörjarfelet är att fega och i låg fart försöka sladda sig runt i snön. Dömt att misslyckas. Det är farten som ger kraft, stabilitet och låter skidorna gör sitt jobb.

Och att carvingskidor inte skulle fungera utanför pisten är en myt från tidigt nittiotal...

Stå på! / MM

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp