Svängradie, vilken roll spelar det?

Kung-Stalle

Aktiv medlem
Hallon!

I den här tråden så pratade vi lite om brädlängd: https://www.freeride.se/forum/threads/braedlaengd-hur-langt-aer-langt.105807/
Vet inte om vi kom fram till nåt exakt men man får ju igång de små hjärncellerna.

Men nu till nästa fråga: svängradie... vad spelar det för roll... egentligen?

Jag körde i många år på en Burton Supermodel 181. 13 meters svängradie på den och stora svängar i hög fart. Cleena skär. Gott så...
Senaste året har jag kört på en Rossi XV 163 som har drygt 9 meters svängradie. Jag upplever att om man skall köra cleena skärande svängar med den så måste man köra mycket långsammare och mindre (i radie) svängar. Helt enligt teorin om svängradie.

Vill minnas att jag provade en Sims för mååånga år sen med 8 m radie och den var helt jävla omöjligt att köra cleena svängar med. Som en parentes.

Men så halkar jag in på Kouras hemsida och de har väl nån slogan som heter "made for turning" eller nåt. Men märker då att alla deras brädor har i princip 9 meters radie. Vilket ju jag känner är rätt kort för att vara freecarvbrädor.

Kollar man däremot på Furbergs brädor så har ju deras minsta 11 meter och sen upp till 14 meter (tror jag det var).

Så... hur funkar det med svängradie? Väljer ni standard, 9 meter, och fokuserar på andra egenskaper (rocker, eff kantlängd, dubbelspann, allt vad det kan vara)? Eller väljer ni radie som passar stora svängar?
Eller tycker ni att storlek på svängen... det är inget som radien avgör utan det är du som åkare som avgör hur stor svängen blir?

Och nu pratar jag om freecarving, all mountain, off piste och liknande åkning. Vi lämnar hoppandet och parken utanför den här gången.

Stalle

9m är ju över standard skulle jag säga. Standarden ligger väl närmare 7.5-8 m. Svängen storlek avgörs absolut av radien på brädan i kombination med hur mycket den böjs(för att kunna böjas måste brädan vinklas och belastas). Jag upplever att för att kunna åka med högfart så är ju en långradie att föredra då man undviker belastning genom att åka rakare. Jag försöker runda upp mina svängar dels för att jag är lite farträdd och dels för att få en längre backe =)

För mig har jag valt brädor mest efter hur breda de är så att de ska kunna att åka utan toe och heeldrag i kombination med längd. För att vara lite fräck så lägger jag in att en parkbräda skulle ju nästan kunna vara helt rak då de flesta featurs man åker på är ju rakt ner i fallinjen.

Men det är ju förvånande att det är sådan likriktning av snowboards, Det är väldigt få brädor som har en radie på 10m + och jag skulle säga att det är väl inga som man kan hitta i den vanliga handeln.

Ja du har helt rätt. 9 meter är en ganska stor radie idag.

Samtidigt som radien krympt så är det ju jättemånga direktionella brädor som har smalare tail. Vilket ju var i det närmaste otänkbart för 15 år sen.

Det är med andra ord en enda röra med alla parametrar som skall räknas in. Rocker, reverse sidecut, swallowtail, pintail med mera.
Såg att Arbor angav inte ens radie. Går ju att räkna ut mha av de siffror de har bifogat.

Så hur fan klurar man ut vilken bräda man skall ha?

Ang parkbrädor... har heller inte riktigt fattat varför de inte bara är raka. Men vad vet jag om parkåkning... egentligen...

Hallon!

I den här tråden så pratade vi lite om brädlängd: https://www.freeride.se/forum/threads/braedlaengd-hur-langt-aer-langt.105807/
Vet inte om vi kom fram till nåt exakt men man får ju igång de små hjärncellerna.

Men nu till nästa fråga: svängradie... vad spelar det för roll... egentligen?

Jag körde i många år på en Burton Supermodel 181. 13 meters svängradie på den och stora svängar i hög fart. Cleena skär. Gott så...
Senaste året har jag kört på en Rossi XV 163 som har drygt 9 meters svängradie. Jag upplever att om man skall köra cleena skärande svängar med den så måste man köra mycket långsammare och mindre (i radie) svängar. Helt enligt teorin om svängradie.

Vill minnas att jag provade en Sims för mååånga år sen med 8 m radie och den var helt jävla omöjligt att köra cleena svängar med. Som en parentes.

Men så halkar jag in på Kouras hemsida och de har väl nån slogan som heter "made for turning" eller nåt. Men märker då att alla deras brädor har i princip 9 meters radie. Vilket ju jag känner är rätt kort för att vara freecarvbrädor.

Kollar man däremot på Furbergs brädor så har ju deras minsta 11 meter och sen upp till 14 meter (tror jag det var).

Så... hur funkar det med svängradie? Väljer ni standard, 9 meter, och fokuserar på andra egenskaper (rocker, eff kantlängd, dubbelspann, allt vad det kan vara)? Eller väljer ni radie som passar stora svängar?
Eller tycker ni att storlek på svängen... det är inget som radien avgör utan det är du som åkare som avgör hur stor svängen blir?

Och nu pratar jag om freecarving, all mountain, off piste och liknande åkning. Vi lämnar hoppandet och parken utanför den här gången.

Stalle
Bra funderingar. Jag har en Furberg 167 från ett av de första åren och ingen av mina andra brädor är i närheten av den när det gäller att lägga stora skärande svängar i hög fart.

För snabb och stor åkning i pist tycker jag att de flesta brädor har för liten svängradie. Antingen får man sladdsvänga lite eller sänka farten och inget av det blir optimalt.

De flesta moderna brädor har progressiv radie och det är medelradien som anges. Progressiv radie gör att brädan funkar till rena skär både till öppna stora och tightare svängar. Alpinbrädorna har för slalom en medelradie på 11-12 m och storslalombrädor 17-20 m. Freestyle och friåkningsbrädor 7-10 m och snowboardcrossbrädor 12-15 m.
Vill du bomba med hög fart och stora svängar med softboots är en snowboardcrossbräda som SG Force ett bra val, gärna med bindningarna monterade på t.ex. Apex Gecko Plates.

Intressant! Vad är progressiv radie? Förklara gärna för för en gammal stofil som jag som jag.
Det är ju mycket som har hänt sen alla brädor hade
1. full camber
2. lika bred tail som nos
3. jämn och fin radie

Nu är det ju avsmalnade tail med mera med mera (som tidigare nämnts). Så det är svårt att sätta sig in i mekaniken kring alla delar sammantaget.

Stalle

Bra funderingar. Jag har en Furberg 167 från ett av de första åren och ingen av mina andra brädor är i närheten av den när det gäller att lägga stora skärande svängar i hög fart.

För snabb och stor åkning i pist tycker jag att de flesta brädor har för liten svängradie. Antingen får man sladdsvänga lite eller sänka farten och inget av det blir optimalt.

Och ja... vem vill inte åka fort och stort? Man undrar ju vem alla de normala brädorna är gjorda för? Lite raljant sådär.

Stalle

Och ja... vem vill inte åka fort och stort? Man undrar ju vem alla de normala brädorna är gjorda för? Lite raljant sådär.

Stalle
Alla skidåkare åker knappast runt på Fis GS lagg med 30m i svängradie även om det går betydligt snabbare och i större svängar. På samma sätt känns en bräda med 15 i svängradie ganska livlös och seg för majoriteten av alla brädåkare. Sen finns det såklart vissa som uppskattar det men tror att marknaden är för liten för att utbudet ska bli större.

En bräda med progressiv radie har olika radier i nos, midja och tail. Större radie vid nos och tail ger en mjukare transition mellan svängarna eller tvärtom för aggressivare in- och utgång ur sväng. En twintip freestylebräda för snurrtrick kan ha den senare typen tillsammans med att vara helt symmetrisk (lika bred nos och tail) för switch åkning och ofta rocker (reverser camber) för att vara mer "catch free". På en friåkningsbräda (all mountain) är mer vanligt med första typen av radie och att tail är smalare än nos, ofta traditionell camber men med rocker i nosen för bättre flyt i lössnö och ojämnt underlag.

En bräda med progressiv radie har olika radier i nos, midja och tail. Större radie vid nos och tail ger en mjukare transition mellan svängarna eller tvärtom för aggressivare in- och utgång ur sväng. En twintip freestylebräda för snurrtrick kan ha den senare typen tillsammans med att vara helt symmetrisk (lika bred nos och tail) för switch åkning och ofta rocker (reverser camber) för att vara mer "catch free". På en friåkningsbräda (all mountain) är mer vanligt med första typen av radie och att tail är smalare än nos, ofta traditionell camber men med rocker i nosen för bättre flyt i lössnö och ojämnt underlag.

Ja det "makes sense" så att säga.
Men då kommer man till nästa fråga... hur får man reda på sånt? För de flesta leverantörer anger ju inte riktigt dylika saker. Eller?

Stalle

Alla skidåkare åker knappast runt på Fis GS lagg med 30m i svängradie även om det går betydligt snabbare och i större svängar. På samma sätt känns en bräda med 15 i svängradie ganska livlös och seg för majoriteten av alla brädåkare. Sen finns det såklart vissa som uppskattar det men tror att marknaden är för liten för att utbudet ska bli större.

Jag skrev raljant men ja. Jag hajjar vad du menar. Jag är dessutom 191 så jag är inte precis den vanligaste storleken.

Stalle

Tillbaka
Topp