Off pist / Guide Val Thorens

ericpe

Medlem
Tja! Jag ska ner till Val Thorens under vecka 9 men några polare (vi gör en klassisk bussresa med andra gymnasieelever från min stad) och vi undrar hur det ligger till med skidguider i Val Thorens?

I princip alla är oerfarna vad det gäller offpist åkning i Alperna (har själv åkt i Whistler och Åre men har då haft erfarna skidåkare med mig) och som jag förstått så är det inte bara att köra ut från pisten och räkna med ett säkert åk.

Det jag undrar är om någon känner till/har erfarenhet av några guider i Val Thorens och isf vad det kan kosta om man skulle fixa en guide (kan fixa ihop 4-12 pers).

Om inte så undrar jag om det finns något ''säkrare'' område där man kan dra några repor utanför pisten och inte förvänta sig glaciärsprickor och laviner.

Mvh

När jag har varit där med UCPA så har vi några gånger fått ersättare från Prosneige, som har varit väldigt bra. Har dock i övrigt ingen koll på dem då dessa guider som sagt togs in via UCPA.

Och när det gäller "säkrare områden" så kan jag återigen påminna om denna bild https://www.freeride.se/photo/view.php?id=106959

Den är tagen i Val Thorens mellan två pister. Så er idé om att skaffa en guide är väldigt bra men tänker ni åka direkt utanför pisten så behöver ni rätt utrustning och kunna använda den också...

Var i val thorens förra året och ska dit nu v 9 igen. Kan säga att det verkar smart med guide för jag såg ganska många ras förra året runt brantare partier. Annars är ju lavingrundregeln att allt under ca 25 graders lutning är okej. Så när ni inte har guide så är det de som gäller. Lite säkrare åkning finns även i skogarna i granndalen Meribel vilket jag verkligen kan rekommendera när vädret är sämre då det är längre ner vilket leder till mindre flatljus!

@emol96
Hej och hopp! Visst är det som du säger, att risken att laviner ska utlösas på sluttningar flackare än 25 grader är liten, men tänk på att en lavin som utlöses på en brant sluttning kan röra sig långt ut i flackare terräng ... se
@Pillard s länk. Så ... näe, allt flackare än 25 grader är INTE okey!!!

That´s all kids!
MM

Tack för svar! kollar på Prosneige nu men de verkar bara erbjuda ett paket för 6 dagar.. känner ni till något annat företag som erbjuder guidning?

Om jag minns rätt finns det någon slags Office de montagne centralt i byn. Vi travade in där och bokade på plats, funkade hur bra som helst. Jag tror att det är mest skidlärare som guidar, men de två vi åkte med var bägge proffsiga och hittade bra på berget. Ett tips kan vara att gå in första dagen för att boka guide till dag två och tre, sedan kan ni köra runt själva den första dagen för att lära er att hitta på liftkartan.

Det finns en hel del lättillgänglig off pist, särskilt i den "bortersta" delen som heter Orelle(?), men med guidning blir ni visade en del ställen som man inte hittar till själv också. Priset kan ha varit 200euro för halvdag och 350 för heldag eller något liknande (två år sedan, kan ha blivit lite dyrare). Klart värt det om man är några personer som kan dela på kostnaden.

Jag upprepar påpekandet att tranciever, spade och sond på varje åkare (samt träning att använda dem) är obligatorisk vid all off pist åkning i alperna. Som bilden ovan visar så går laviner inte alltid där det ser som farligast ut, och inte ens värdens bäste guide kan garantera noll lavinfara. Se på alla spåren ovanför brottkanten...

@Mountain_Man Självklart har du rätt! 25-graders-regeln gäller sjävklart även terrängen över dig, inte bara där du åker ifrån! Lavinen som
@Pillard länka är ju ett perfekt bevis på att laviner inte stannar när det flackar ut sig

Pillard sa:
Och när det gäller "säkrare områden" så kan jag återigen påminna om denna bild https://www.freeride.se/photo/view.php?id=106959

Den är tagen i Val Thorens mellan två pister. Så er idé om att skaffa en guide är väldigt bra men tänker ni åka direkt utanför pisten så behöver ni rätt utrustning och kunna använda den också...
Den där bilden är ju så tråkig att se och får en att fråga varför större orter i Alperna inte spränger ordentligt varje morgon vid behov..

loweaspeqvist sa:
Pillard sa:

Den där bilden är ju så tråkig att se och får en att fråga varför större orter i Alperna inte spränger ordentligt varje morgon vid behov..
Ska väl sägas att förhållandena den där dagen var helt galna. Det hade snöat säkert en halvmeter de senaste dagarna och det var lite för varmt så snön var väldigt tung. Det ska också sägas att ingen skadades i denna, förutom egot på några svenskar (frågan har avhandlats i en annan tråd och det var tydligen några unga svenskar som löste ut den, blev skärrade och stack ner till byn utan att berätta för någon att ingen åkt med)

På precis samma tema finns det ju lite detaljer kring en nyare lavin nu. "no beacon".... http://unofficialnetworks.com/2015/...lives-of-two-us-ski-team-development-athletes Och även här handlar det ju om lift-servad offpist. Alla har vi säkert tagit några svängar i sådan terräng utan utrustning, men man borde verkligen aldrig göra det.

Pillard sa:
loweaspeqvist sa:
Pillard sa:

Ska väl sägas att förhållandena den där dagen var helt galna. Det hade snöat säkert en halvmeter de senaste dagarna och det var lite för varmt så snön var väldigt tung. Det ska också sägas att ingen skadades i denna, förutom egot på några svenskar (frågan har avhandlats i en annan tråd och det var tydligen några unga svenskar som löste ut den, blev skärrade och stack ner till byn utan att berätta för någon att ingen åkt med)

På precis samma tema finns det ju lite detaljer kring en nyare lavin nu. "no beacon".... http://unofficialnetworks.com/2015/...lives-of-two-us-ski-team-development-athletes Och även här handlar det ju om lift-servad offpist. Alla har vi säkert tagit några svängar i sådan terräng utan utrustning, men man borde verkligen aldrig göra det.
Jo, visst. Förhållandena var kassa, men om du läser min kommentar igen så nämnde jag att de borde spränga vid behov - det där var ju i sådant fall vid ett behov. Poängen i min kommentar var att jämföra lavinkontrollen inom skidområdet mellan alperna och nordamerika.

Mm, självklart. Jag ville bara vara lite snäll mot pistörerna. Sen är det väl iof här nånstans skillnaden mellan europa och nordamerika ligger. Här förväntas du själv ta ansvar för att du inte löser ut en lavin medan du i nordamerika spärrar av ist. Detta visar sig ju också i att du i europa också är klart friare att ta risk. Vad som är bäst går väl förstås att diskutera

Tillbaka
Topp