Officiella Chamonix 09/10

Jag kmr plugga med insted i vinter.. har redan bokat o betalat boende o kurs. Sedan vad gäller resa ned så funderar jag på tåg. Antingen till geneve eller ända fram till cham. Då löser man alla problem med vikt och dylikt med plus att det brukat va relativt billigt. Ngn som har kollat upp?

två månader kvar=)countdown

Moritz sa:
Såg ert snack om flygresor ner... Ett hett tips är norwegian! Då åker man billigt samt att man får ha med sig 40kg och inte 20kg som det flesta andra bolag. Skid-/golf(?)utrustning är inga problem - det beställer man bara till. Så är det stensamlingen man prioriterar så är det bra att köra!
Lycka till!
haha, då får jag ta med min samling! Greit

mwikner sa:
Jag kmr plugga med insted i vinter.. har redan bokat o betalat boende o kurs. Sedan vad gäller resa ned så funderar jag på tåg. Antingen till geneve eller ända fram till cham. Då löser man alla problem med vikt och dylikt med plus att det brukat va relativt billigt. Ngn som har kollat upp?

vet du någon hemsida där man kan beställa tåg?

Någon som ska flyga ner 30 november med SAS och är intresserad av att dela taxi till Cham istället för att sitta på en dryg och tråkig buss?

joakimh sa:
mwikner sa:

vet du någon hemsida där man kan beställa tåg?
Gå in till SJ så kan de fixa till en... Om du vill fixa via internet ska det tyska SJ vara rätt bra.

Tja, om någon är intresserad har vi 1 eller möjligt 2 lediga sängplattser veckorna 2-7 i ett soft boende =)

hör av er på carl.leijonhufvud@live.se om ni är sugna!

hade!

Om ni förbokar transfer med nått av alla transferbolag som finns på orten så ligger priset på ca 25 euro/ person mellan Geneve och Cham. Några bolag är: Alpibus, Cham Shuttle, Chamonix Express, ATS. Ni hittar dem på nätet. Välkomna.

Senast ändrad:
Calle1080 sa:
Tja, om någon är intresserad har vi 1 eller möjligt 2 lediga sängplattser veckorna 2-7 i ett soft boende =)

hör av er på carl.leijonhufvud@live.se om ni är sugna!

hade!
det finns ingen som vill bo med en "skidåkare" som har blått blod?

lgrstdt sa:
Någon som ska flyga ner 30 november med SAS och är intresserad av att dela taxi till Cham istället för att sitta på en dryg och tråkig buss?
Japp! vi e fyra stycken som flyger 30 November med SAS, men vi har redan bokat den dryga tråkiga bussen, Men den kanske känns mindre dryg och tråkig om du joinar vårt lilla crew!

Vet ngn när systemet öppnar? Börjar inte jobba förrns den 12e. men funderar på att dra ner lite innan!?

sarasarasara sa:
lgrstdt sa:
Japp! vi e fyra stycken som flyger 30 November med SAS, men vi har redan bokat den dryga tråkiga bussen, Men den kanske känns mindre dryg och tråkig om du joinar vårt lilla crew!
Jag flyger också 30e med sas. Vart boka ni buss? http://www.sat-montblanc.com/index.aspx ?

victorvictor sa:
sarasarasara sa:
lgrstdt sa:
Jag flyger också 30e med sas. Vart boka ni buss? http://www.sat-montblanc.com/index.aspx ?
Vi bokade med dom här:
http://alpybus.com/home

ganska bra pris också! värt en koll iaf!

Tja, jag vet att bilkollektivet finns men tänkte ändå slänga ut en blänkare här då jag tror att många av chx09/10-gänget läser denna tråd.

Göteborg - Chamonix nån gång under december månad.
Jag har körkort men ingen bil.

Är det enkelt att hitta gratisparkering i chx sud?

/Kalle

sarasarasara sa:
victorvictor sa:
sarasarasara sa:
Vi bokade med dom här:
http://alpybus.com/home

ganska bra pris också! värt en koll iaf!
Asså! Jag tänkte också boka med dom först men dom sa att dom inte började köra förrän vid 10 december :S

Vad tror ni om denna??

3 pers sätter all sin packning på en EUR-pall och låter DHL köra ner den till Chx på en tisdag (eller en fredag). Göteborg - Chamonix ~2.500:- (~850kr/pers)

Flyg Göteborg - Bergamo: 300 kr (endast handbagage)
Tåg Bergamo - Milano: 50 kr (alt. transferbuss 100kr)
Buss Milano - Courmayour: 200 kr
Buss Courmayour - Chamonix 100 kr (ingår i unlimited liftkort)

Summa: ~1500kr

Jag har dock inte kollat tidsanslutningar, men man bör hinna ner snabbare än pallen som kommer till din dörr sent på torsdagen, eller på fredag förmiddag.

Nån Göteborgare som är sugen på dela pall i början/mitten av december? ;-)

/Kalle

Senast ändrad:
Kubakarl sa:
Vad tror ni om denna??

3 pers sätter all sin packning på en EUR-pall och låter DHL köra ner den till Chx på en tisdag (eller en fredag). Göteborg - Chamonix ~2.500:- (~850kr/pers)

Flyg Göteborg - Bergamo: 300 kr (endast handbagage)
Tåg Bergamo - Milano: 50 kr (alt. transferbuss 100kr)
Buss Milano - Courmayour: 200 kr
Buss Courmayour - Chamonix 100 kr (ingår i unlimited liftkort)

Summa: ~1500kr

Jag har dock inte kollat tidsanslutningar, men man bör hinna ner snabbare än pallen som kommer till din dörr sent på torsdagen, eller på fredag förmiddag.

Nån Göteborgare som är sugen på dela pall i början/mitten av december? ;-)

/Kalle
Haha fan va ball! Har dock redan fixat resan ner. Kanske blir aktuellt på hemvägen?! ;D

Nån som vet om det är svårt att fixa jobb i alperna som 19 åring? Tänkte att dom kanske helst vill anställa äldre människor eller spelar åldern ingen roll?

Netapper sa:
Nån som vet om det är svårt att fixa jobb i alperna som 19 åring? Tänkte att dom kanske helst vill anställa äldre människor eller spelar åldern ingen roll?
tror inte att åldern spelar någon roll alls utan mer vad du kan/inte kan, hur du för dig ovs. det löser sig alltid!

All parkering är gratis i Sud om du betalar rätt personer att så att säga "skydda" din bil. Hör runt efter "Chirac" så löser det sig.. Nu när inte SCHM är på plats med full styrka i ghettot kan vi inte garantera säkerhet längre. Lycka till!

Senast ändrad:
Kubakarl sa:
Vad tror ni om denna??
...
Kul ide, men jag är ledsen det verkar jättedumt att åka sådär jobbig resa när du kan boka biljett till geneve tur och retur för under 2000 brukar det gå att hitta. Sen åker du transferbuss till dörren där du bor i cham för vanligtvis 25€ hos www.alpybus.com

Kommer ihåg att jag nån säsong sydde ihop ett riktigt cp-paket där jag skulle flyga till london, checka ut allting, checka in det igen, sedan till grenoble, för att sen ta tåget med 5 byten visade det sig, till chamonix. Jävligt ovärt de hundralappar jag spara.

lycka till och glöm inte att stoppa skidbagaget jättefullt med tunga prylar.

Senast ändrad:
FF sa:
Kubakarl sa:
Vad tror ni om denna??
...
Kul ide, men jag är ledsen det verkar jättedumt att åka sådär jobbig resa när du kan boka biljett till geneve tur och retur för under 2000 brukar det gå att hitta. Sen åker du transferbuss till dörren där du bor i cham för vanligtvis 25€ hos www.alpybus.com

Kommer ihåg att jag nån säsong sydde ihop ett riktigt cp-paket där jag skulle flyga till london, checka ut allting, checka in det igen, sedan till grenoble, för att sen ta tåget med 5 byten visade det sig, till chamonix. Jävligt ovärt de hundralappar jag spara.

lycka till och glöm inte att stoppa skidbagaget jättefullt med tunga prylar.
haha, jag har gjort något liknande med 8 olika stopp för att komma till Whistler, tog 50 timmar, alla andra som åkte dit hade två stopp och det tog 20 timmar.. dock sparade jag 2000 kr.

jag flyger ner till geneve för 400 kr sen 25€ för bussen, kalas!

joakimh sa:
någon som vet hur det funkar med försäkring i cham?
Det beror lite på om du ska jobba eller inte tror jag. Har inte satt mig in i det riktigt än. Jag klarar mig dock på att bara förlänga reseskyddet i hemförsäkringen som ovanstående så fint har nämnt.

lgrstdt sa:
joakimh sa:
någon som vet hur det funkar med försäkring i cham?
Det beror lite på om du ska jobba eller inte tror jag. Har inte satt mig in i det riktigt än. Jag klarar mig dock på att bara förlänga reseskyddet i hemförsäkringen som ovanstående så fint har nämnt.
Täcker ditt försäkringsbolag kostnader vid typ helikopterräddning etc? Vilket har du?

Ska kolla upp vad som gäller för mig, men annars ska ju tydligen carte neige för typ 50 låtsaspengar vara bra och täcka sånt!

Hej! 22 årig kille som tänkte göra säsong och letar boende & skidpolare. Hade eventuell plats i lägenhet med ett gäng i Chamonix, men de sa att lägenheten hängde löst och har inte hört av sig på ett tag nu.
Känns jobbigt att börja leta lägenhet utan partners, så jag letar antingen plats i boende eller bara skönt folk att leta med.

Planen är att åka efter jul, men kan ta mig iväg i början på december, även om det börjar kännas tight med tid nu! Enda kravet är internet på lägenheten. Kommer inte behöva jobba.

Hör av dig:

max_lund_hej@hotmail.com
maxlun@gmail.com

victorvictor sa:
joakimh sa:
Mm, verkar vara det lättaste, hoppas inte de väger min skidväska bara, sist jag flög vägde den 63 Kg. Ska du köpa ny snowboard till säsongen eller?
Ne min snowboard duger allt! Köpte dock nya pjäxor idag, så har vandrat omkring i dom här hemma i ett par timmar! :D Sexy Time!

lgrstdt sa:
Har läst lite angående liftkort och har snappat upp att liftkorten gäller även i Verbier. Det känns ganska skumt. Är det någon som vet om det stämmer?

För övrigt, är det Mont Blanc unlimited-kortet som gäller?
Unlimited är det som gäller! Kostar 750 låtsaspengar om man köper innan sista nov, annars 1250! http://www.compagniedumontblanc.fr/pages/skipass_season_annual_chamonix_gb.html

Och ja det stämmer att de gäller i Verbier. Gäller dessutom i Courmayeur.
Man får ju 50% rabatt (Nåt sånt) ifall man lyckas skaffa jobb nere i Chamonix. Är det nån som vet om man får det även ifall man redan köpt kortet rabatterat? Då blir det ju ingenting!:)

/Calle

Senast ändrad:
Vet att man brukar kunna få tillbaka pengar i efterhand om man kan bevisa att man jobbat tillräckligt mycket. Men i och med att du redan köpt liftkortet med 40% rabatt så lär fransoserna inte ge tillbaka många kronor, om ens en enda?! Annars hade ju rea på rea suttit ganska gött! =D

Tillbaka
Topp