Officiella Löpningstråden!

Helt rätt, Gurra ski. Att "rulla fram" är inte den snabbaste löptekniken, men den är betydligt mer energikonserverande än att springa med längre steg av den enkla anledningen att musklerna jobbar med mindre rörelser. Världens bästa maraton- och ultralöpare är dock så genetiskt extrema vad gäller uthållighet att de klarar av att ta ut steglängden trots att de behöver konservera energi för att orka springa längre sträckor/tidsrymder. De flesta har dock inte deras extrema nivåer av uthållighet (medfödd egenskap som inte går att träna sig till, precis som att förutsättningarna att bli så stor som Arnold Schwarzenegger är medfödda och inte går att påverka vare sig med någon viss typ av träning eller droger) och därför måste genetiskt mer genomsnittliga människor hitta så energisnåla löptekniker som möjligt. "Rullöpare" kommer knappast någonsin att sätta världsrekord eftersom det helt enkelt går för sakta.

Idag körde jag första passet på ett tag, först rätt högt joggingtempo i ca 2 km sen en lång och bra uppförsbacke på uppskattningsvis 1 km och efter det lite högre tempo i 2 till innan spurt.

Blev rätt paff över att jag inte fick håll eller nånting, ingen mjölksyra heller.
Ett tips om man vill hålla benen i bra grundskick är att köra benböj på gymmet. All mjölksyra jag hade förut när jag sprang var som bortblåst nu även fast jag borde känna av det.

Ett annat tips är att köra tåhävningar, gärna med vikter så man får lite driv i steget.

jeffa sa:
...Någon som har erfarenehet av specialanpassade skor typ Löplabbet eller liknande. Behövs det eller är det overkill?...
Har själv köpt mina dojjor där och är mkt nöjd. Tror inte de är nämnvärt dyrare än andra ställen, så varför gå någon annanstans? Använder även ortopedinlägg i dojjorna. 100% löpglädje!!!

När jag ändå är i skrivartagen kan jag ju dela med mig av min egen löpträning! Tycker det är för tråkigt att bara ranta runt i löparspåret så jag brukar syssla med det här istället:

* Springa på stranden (eller var som helst där det finns lös sand). Bra träning för fotleder.

* Intervallträning i sandbacke. (Springer i ett gammalt grustag.) Vill man bli riktigt trött tar man en gammal ryggsäck och fyller den med grus och hänger den på ryggen...

* Löpning på gräsäng med buskar. Lite lagom glest sådär så man måste tänka snabbt, svänga, välja ny väg, hoppa över...

Jag har svårt att löpa. Så fort jag tänker ta en löparrunda så händer det alltid att jag håller på med le parkour i stället. Löpning är tråkigt...

Mina 5cent
Intervallträning är ett superbra sätt att få upp kondisen snabbt! Brukar köra 3 intervallpass i veckan, ungefär så här:
Vecka 1-2 90/90 ca 5 intervaller
Vecka 3-4 60/60 ca 6-7 intervaller
Vecka 5 45/45 ca 7-8 intervaller
Vecka 6 30/15 ca 10 intervaller

Jag kör aktiv vila mellan intervallerna som innebär att jag småjoggar eller går mellan intervallerna. Om ni undrar så kör jag alltid styrketräning innan intervall passen...

Någon gång då och då kör jag backträning, fartlek och lunk beroende på humör och grad av nedträning. Denna träning blandas med styrketräning, thaiboxning, spinning, MAQ.

Jag hittade en bra länk: http://www.marathon.se/news/division.cfm?divserid=5

felix sa:
Jaha jeffa, du ska börja springa av ölmagen inför beach 2008.
Lite sent påtänkt kanske men kör hårt så går det!

Själv har jag aldrig fattat det där med löpning, är ju bara så oerhört tråkigt och ser bara en lång väg framför mig som aldrig tar slut. Behöver man träning sysslar man hellre med något som är skoj, kanske cykla, skatea, simma eller något annat men vissa kanske finner harmonin i löpning! :-)
När man löper så slutar man tänka på något vis. vet inte hur det är för andra men om jag är förbannad på något och drar ut och löper så försvinner det och när jag kommer hem så kommerjag på att jag verkligen inte har tänkt en tanke på hela runden. så är det för mig iallafall.

när jag tränar löpning brukar jag köra en 7km runda varannan dag och en gång i veckan 1 mil! brukar funka grejt!

Victors sa:
Robbott sa:
Victors sa:
hehe, rolig och bra tråd! :) springer 3 gånger i veckan (mon, torsdag och söndag) och sträckan ligger runt 5-6 kilometer. börjar jogga lugnt sedan efter en viss sträcka då jag kommit in i andra andningen så fräser jag på lite till.

är inget proffs men mitt tips till att bli en bättre löpare är att jogga ungefär 2 gånger i veckan i lugnt tempo, sedan efter runt 6-7 turer så kan man säkert öka takten och antalet turer per vecka beroende på hur man själv känner. bra att tänka på är att löpning ska vara skönt, sålänge man inte tränar inför OS eller liknande!

när det gäller teknik så försök hålla kroppen rak och upp med hakan så fungerar andningen bättre. om man joggar med böjd överkropp eller sänkt huvud så försvåras andningen och det blir mycket jobbigare. när det gäller fötterna så försök sätta i hälen först och sedan rulla fram till tårna, blir lite lättare då med tanke på att man förlorar fart hela tiden när man sätter ned fötterna, så försök "flyga" fram nästan ^^.

det var vad jag hade att bidra med, vad tycker ni?
Att jogga i lugnt tempo 2ggr i veckan ger lika mkt som att umgås med vänner, för att citera sveriges bästa orienterare.
Nä vill man ha bra resultat ska man köra 4x4min intervaller, varva med några "tävlingslopp", alltså tävlingsdistans och tävlingsfart (distansen väljer man själv men över 30 min) samt köra tunga knäböj på gymmet för att få upp spänsten i musklerna.

Jag har kört detta och det funkar verkligen.

Kör hårt!
det beror helt och hållet vad man menar med lugnt tempo, du kanske tror att jag menar att ligga på gränsen till /gång men då kan jag säg att du är helt åt helvete fel...
hahaha men lugnt tempo är ju alltså ett tempo som inte är ansträngande, och det är just detta som inte ger något. Ett lugnt tempo är alltid ett lugnt tempo oavsett vem som springer. Dags å börja tänka innan man skriver? hmmmmmm....

Hehe ja jag springer typ fyra gånger i veckan varav ett pass är intervall eller annan fartlek. Dom vanliga passen ligger mellen 40 och 90min. Sen kan det tillkomma någon tävling också :) Springer en terrängmil under 40 min

Aktiv vila... Nu kom det där uttrycket som jag bara har gått och väntat på. Aktiv vila finns inte. Det finns antingen vila eller aktivitet. Bara att välja. Att vila aktivt är lika omöjligt som att stanna kvar på jobbet men ha semester eller vilka andra två företeelser som helst som står i motsatsförhållande till varandra. Äta men svälta, sitta i soffan men åka skidor, dricka en sjua Koskenkorva men vara nykter... Inget av det är möjligt.

När kroppen är i stillhet - eller i alla fall relativ stillhet - och inte ansträngs mer än vad som krävs för att klara vardagslunken återhämtar den sig och den bygger större kraft efter att ha stimulerats till det under träning. Är man då ute och joggar lätt eller dylik aktivitet är kroppen inte längre i vila utan då är den under stress/ansträngning vilket istället tar resurser från kroppen.

I den här branchen (som jag jobbat i sedan 1993) har det surrats om "aktiv vila" under lång tid och det har hela tiden varit lika omöjligt. I regel kommer orden ur munnen på människor som är högt motiverade men inte har begripit ett dyft om fysiologi. Elitidrottsmän t ex. Faktiskt har frågorna om "aktiv vila" varit sällsynta från mina kunder de senaste åren så jag tror att företeelsen är på väg bort. Hoppas verkligen det.

Ok... Nu behöver jag hjälp!

Var ute och sprang idag efter ett uppehåll på ca en månad och efter 5 km var jag helt slut... Psykiskt nedbrytande eftersom det gick så bra i slutet av våren.

Vilket är det snabbaste sättet att träna upp konditionen igen?

Jeffa

Robbott sa:
Victors sa:
Robbott sa:
Att jogga i lugnt tempo 2ggr i veckan ger lika mkt som att umgås med vänner, för att citera sveriges bästa orienterare.
Nä vill man ha bra resultat ska man köra 4x4min intervaller, varva med några "tävlingslopp", alltså tävlingsdistans och tävlingsfart (distansen väljer man själv men över 30 min) samt köra tunga knäböj på gymmet för att få upp spänsten i musklerna.

Jag har kört detta och det funkar verkligen.

Kör hårt!
det beror helt och hållet vad man menar med lugnt tempo, du kanske tror att jag menar att ligga på gränsen till /gång men då kan jag säg att du är helt åt helvete fel...
hahaha men lugnt tempo är ju alltså ett tempo som inte är ansträngande, och det är just detta som inte ger något. Ett lugnt tempo är alltid ett lugnt tempo oavsett vem som springer. Dags å börja tänka innan man skriver? hmmmmmm....
för mig är ett lugnt tempo ett tempo som är ansträngade, dock inte så man lägger sig ned av när man är klar med rundan? dags att börja tänka lite fuckface? hmm..

Det är absolut inget fel på din "kondition", Jeffa. Kondition inom citationstecken eftersom kondition har ytterst lite att göra med hur långt vi kan springa. Du har inte sprungit på ett tag och därför har din motoriska förmåga försämrats något. Nästa löppass (vad fan du då ska springa för) kommer att gå mycket lättare eftesom din hjärna fått sig en påminnelse om vad det var den skulle göra.

Tänk lite logiskt. Om din kropp lagt ner tid och resurser på att bygga upp en viss förmåga, varför skulle den då rasera den totalt redan efter en månad? Snacka om slöseri med resurser. Kroppen hushåller så mycket den kan med resurserna och slösar inte bort något i onödan.

Tränar ingenting, käkar skräpmat ca 6 gånger i veckan, dricker litervis med läsk,
men ändå har jag kvar min tvättbräda;)

SLACKER 4-LIFE<3!!

Jag springer mest bara för att jag känner mig duktigt efteråt.
På gymmet tar jag kanske 4-7 km, gymmar dock typ en gång i månaden (Men får ryck ibland och drar dit 4 ggr i veckan) Annars tar jag kanske 0-5 rundor i veckan på ca 2 km. Av någon annledning klarar jag max tre km utomhus och max 7 på löpband...
Aja. Har inte hittat motivationen till att springa ordentligt än. Jag är väldigt ojämn lixom. Behöver väl få inte lite rutin i det hela, men det kommer alltid något som avbryter. Förkylningar, resor, skolarbete som inte blir klart i tid osv.
Några tips på hur man skärper sig?

det bästa med löpning är att hjärnan blir helt avslapnad. när jag löpar kan jag typ tenka bättre. jag joggar nästan varje dag efter skolan. jag kan inte koncentrera mig på lexor om jag inte joggat först. jag joggar aldrig med musik, det typ stör man kan inte tänka så bra då. har joggat stenhårt det senaste året så nu kör jag 2 mil under 2 timmar lätt.

Nadineh: Förklaringen till att du kan springa så mycket längre på band än ute är helt enkelt att du håller på med två aktiviteter som kan verka lika varandra, men som i själva verket inte är det. Ett löpband är ett totalt värdelöst träningsredskap som gör mycket lite för oss när det gäller förmågan att springa utomhus. Jag har starka misstankar om att löpningen utomhus till och med hämmas av löpningen på band. Det finns fog för sådana misstankar.

- Löpning på band kräver inte att du driver din egen kropp framåt. Du står bara och studsar på samma fläck hela tiden. Detta är något helt annat för muskler, hjärna och motorik än vad löpning egentligen är. Vad man då gör på bandet är att slösa bort sin tid och energi på att lära sig något fullständigt värdelöst istället för att vara ute och springa där löpningen åtminstone kan fylla någon liten funktion. Nu frågar du och många andra säkert "men om det inte är bra, varför finns det då så många löpband på alla gym?". Enkelt: för att folk efterfrågar dom. Gymägarna ställer in dom grejorna som drar folk. Det är det dom tjänar pengarna på. Om det folk efterfrågar mest bara är skit bryr sig inte gymägarna om. Pengarna styr.

- Löpning på band innebär att kroppen är aktiv, men den flyttar sig inte ur fläcken. Det här ställer till det för kroppens alla balansorgan. Om du bara visste hur vanligt det är med attacker av åksjuka/sjösjuka när man börjar springa på band.

AYttling: Skillnaderna mellan dyra och billiga löparskor är främst tre:

1) Dyrare material i dyra skor.
2) Tillverkarna låtsas att de har forskat så mycket på dämpnings-, ventilations- och snörningssystem och annat att dom måste ta ut mer pengar.
3) Marknadsföringskostnaderna är så höga med alla reklamfilmer och sponsring till svinrika idrottsproffs att de måste ta ut högre pris för skorna för att inte gå back på dem.

LuxLuthor sa:
Nadineh: Förklaringen till att du kan springa så mycket längre på band än ute är helt enkelt att du håller på med två aktiviteter som kan verka lika varandra, men som i själva verket inte är det. Ett löpband är ett totalt värdelöst träningsredskap som gör mycket lite för oss när det gäller förmågan att springa utomhus. Jag har starka misstankar om att löpningen utomhus till och med hämmas av löpningen på band. Det finns fog för sådana misstankar.

- Löpning på band kräver inte att du driver din egen kropp framåt. Du står bara och studsar på samma fläck hela tiden. Detta är något helt annat för muskler, hjärna och motorik än vad löpning egentligen är. Vad man då gör på bandet är att slösa bort sin tid och energi på att lära sig något fullständigt värdelöst istället för att vara ute och springa där löpningen åtminstone kan fylla någon liten funktion. Nu frågar du och många andra säkert "men om det inte är bra, varför finns det då så många löpband på alla gym?". Enkelt: för att folk efterfrågar dom. Gymägarna ställer in dom grejorna som drar folk. Det är det dom tjänar pengarna på. Om det folk efterfrågar mest bara är skit bryr sig inte gymägarna om. Pengarna styr.

- Löpning på band innebär att kroppen är aktiv, men den flyttar sig inte ur fläcken. Det här ställer till det för kroppens alla balansorgan. Om du bara visste hur vanligt det är med attacker av åksjuka/sjösjuka när man börjar springa på band.
det där hade man ingen aning om...men det låter troligt. aldrig mer löpband, skogen 4 ever

LuxLuthor sa:

Men gud... TACK! Fyfan, tur att gymkortet är slut^^

Hej Nadineh

En sak är säker och det är att inte behöver du ha dåligt samvete för att kortet har gått ut och du inte längre kommer åt löpbanden. Det du och så gott som alla andra behöver finns dock också på gymmet, och för att komma åt dom grejorna måste du förnya kortet. Grejorna jag talar om är gymmaskiner och i några enstaka övningar även fria vikter (för att t ex kunna köra marklyft). Visst, det är inte "kul", men ack så nödvändigt.

Ett tips och tumregel som man bör ha i åtanke: Är träningen kul är den sällan produktiv.

Tyvärr är det oftast så att vi faller in i "träning" som vi tycker är kul. Aktiviteter som vi har fallenhet för och som vi redan är mer eller mindre bra på. Det är oftast inte dessa aktiviteter som vi är i behov av. Träning av muskulaturen runt ryggraden är tung - ja, rent av plågsam - och i ärlighetens namn inte kul om den utförs rätt. Det är dock det alla behöver som mest.

Senast ändrad:
Hej Jeffa

Ska jag skriva i klartext? Ja, det ska jag. Brutal ärlighet vinner i längden :)

Löpning på asfalt är fullständig idioti. Det är så sinnesslött så man borde omyndigförklaras om man håller på med asfaltslöpning. Tillräckligt med "brutal ärlighet"? :)

Ska man med nödvändighet löpträna så ska det göras ute i lingonriset. Inte asfalt, helst inte på en stig heller, utan bokstavligt talat i obanad terräng. Alla andra underlag är för hårda.

Några resultat av löpning på allt för hårda underlag:

- Kortsiktigt löper man stor risk för benhinneinflammation. Hinnan som sitter på bendelarna vibrerar loss från själva benet. I luftfickorna som då bildas mellan hinna och ben får man otroligt smärtsamma inflammationer. Det finns gott om människor som över längre tid dragit på sig kronisk benhinneinflammation på detta sätt. Råkar man ut för det kan man glömma alla former av löpning, långa promenader/vandring, skidåkning m fl aktiviteter resten av livet.

- Hälseneproblem. Stöten när foten slår ner i underlaget får hälsenan att brista. När skadan väl uppkommit kommer man att för all framtid vara överkänslig för skada i hälsenan igen. Min chef är ett gott exempel. Han har spenderat flera år på sjukgymnastik för hans skadade hälsena. Två år efter skadetillfället försökte han springa igen. Den höll i ett par hundra meter. Sen kom han haltande tillbaks. Han är inte unik...

- Mensikskador. Den kraftiga sammanpressningen av lårbenet och underbenet som blir följden av att foten med vidhängande kropp drämmer ner i backen i varje steg gör att meniskarna till sist spricker. Meniskar läker inte. De blir sämre och sämre från den dag vi föds tills vi dör. Utsätter man dom för onödigt slitage går dom sönder i förtid.

- Diskbråck. Samma gäller för diskarna i ryggen som för meniskarna i knäna. Nedslaget när foten landar på marken gör att kotorna i ryggraden pressas samman. Diskarna som ligger mellan kotorna tål inte hur mycket stryk som helst. I långa loppet är det stor risk att en eller flera diskar spricker och då ligger man där och tar sig knappt upp ur sängen. Kraftiga diskbråcksproblem = glöm skid- och snowboardåkning resten av livet.

Det var fyra exempel på komplikationer som framkallas av löpning. Jag går inte in på höftskadorna, fotledsskadorna, nackskadorna och skadorna på inre organ som också kan bli följderna av löpning...

Ska man löpa ska man löpa i tjock jävla skog. De är faktiskt rätt soft. Orientering i skolan är inte helt fel om det bara är i skoooo00ooog.

spring tre-fyra gånger i veckan,kondisen öker eftersom och därmed kondisen man kan köra intervaller också :D

LuxLuthor sa:
Hej Jeffa

Ska jag skriva i klartext? Ja, det ska jag. Brutal ärlighet vinner i längden :)

Löpning på asfalt är fullständig idioti. Det är så sinnesslött så man borde omyndigförklaras om man håller på med asfaltslöpning. Tillräckligt med "brutal ärlighet"? :)

Ska man med nödvändighet löpträna så ska det göras ute i lingonriset. Inte asfalt, helst inte på en stig heller, utan bokstavligt talat i obanad terräng. Alla andra underlag är för hårda.

Några resultat av löpning på allt för hårda underlag:

- Kortsiktigt löper man stor risk för benhinneinflammation. Hinnan som sitter på bendelarna vibrerar loss från själva benet. I luftfickorna som då bildas mellan hinna och ben får man otroligt smärtsamma inflammationer. Det finns gott om människor som över längre tid dragit på sig kronisk benhinneinflammation på detta sätt. Råkar man ut för det kan man glömma alla former av löpning, långa promenader/vandring, skidåkning m fl aktiviteter resten av livet.

- Hälseneproblem. Stöten när foten slår ner i underlaget får hälsenan att brista. När skadan väl uppkommit kommer man att för all framtid vara överkänslig för skada i hälsenan igen. Min chef är ett gott exempel. Han har spenderat flera år på sjukgymnastik för hans skadade hälsena. Två år efter skadetillfället försökte han springa igen. Den höll i ett par hundra meter. Sen kom han haltande tillbaks. Han är inte unik...

- Mensikskador. Den kraftiga sammanpressningen av lårbenet och underbenet som blir följden av att foten med vidhängande kropp drämmer ner i backen i varje steg gör att meniskarna till sist spricker. Meniskar läker inte. De blir sämre och sämre från den dag vi föds tills vi dör. Utsätter man dom för onödigt slitage går dom sönder i förtid.

- Diskbråck. Samma gäller för diskarna i ryggen som för meniskarna i knäna. Nedslaget när foten landar på marken gör att kotorna i ryggraden pressas samman. Diskarna som ligger mellan kotorna tål inte hur mycket stryk som helst. I långa loppet är det stor risk att en eller flera diskar spricker och då ligger man där och tar sig knappt upp ur sängen. Kraftiga diskbråcksproblem = glöm skid- och snowboardåkning resten av livet.

Det var fyra exempel på komplikationer som framkallas av löpning. Jag går inte in på höftskadorna, fotledsskadorna, nackskadorna och skadorna på inre organ som också kan bli följderna av löpning...
Om nu löpning är så pass farligt som du säger LuxLuthor, hur kommer det sig då att det är världens vanligaste träningsform (eget antagande)?

Hej Christoffer

Löpning blev vanligt p g a några olika orsaker:

- Dr Kenneth Cooper (f d hjärtspecialist i USAF) var en drivande kraft bakom att löpningen började komma i slutet av 60-talet. Dr Cooper hade helt astronomiska summor pengar att röra sig med när han skulle prångla ut sitt budskap över världen. Han fick pengarna från amerikanska skattebetalare.

- Nike. Det var i samband med att löpningen "uppfanns" som Nike kom till och sedan dess har man spenderat miljardtals kronor på marknadsföring i akt och mening att få folk att köpa deras löparskor. Löparskor var deras grund och det är fortfarande den stora mjölkkon för dem. I kölvattnet av Nike har Adidas, Asics, Reebok, New Balance o s v också börjat sälja löparskor. De i sin tur har plöjt ner miljoners miljoner i marknadsföringen av deras produkter. Ju mer vi springer, ju mer kosing drar skotillverkarna in.

Ett stort problem är att det är skotillverkarna som köper mest annonsplats i träningspressen. Om träningsmagasin skulle börja skriva sanningen om löpning så skulle tillverkarna snabbt opponera sig. Ingen annonsering från dem = inga tidningar. Det finns knappast en enda förläggare som skulle gå med på det. Pengnarna styr allt. Inte det sunda förnuftet.

Som när det gäller många andra företeelser så har vi gått på marknadsförarnas lurendrejeri. Med sina pengar i ryggen kan de se till att informationen som når oss via pressen är ensidigt till deras egen fördel. Ska du lära dig något om löpningens verkliga effekter (långsiktiga effekter) ska du kasta tidningarna i soptunnan och prata med oss som under många år har jobbat med rehabilitering. Det är bland oss kunskapen finns.

Mattias

Haha, jag har gått på detta nu och börjat springa. Känner mig så jävla världelös, som en pensionerad 50-åring. Försöker köra 1 timme varje kväll, börjat med raska promenader men springer emellanåt. Hur långt är Stockholm marathon? Man kanske skulle sätt upp lite mål...

LuxLuthor sa:
AYttling: Skillnaderna mellan dyra och billiga löparskor är främst tre:

1) Dyrare material i dyra skor.
2) Tillverkarna låtsas att de har forskat så mycket på dämpnings-, ventilations- och snörningssystem och annat att dom måste ta ut mer pengar.
3) Marknadsföringskostnaderna är så höga med alla reklamfilmer och sponsring till svinrika idrottsproffs att de måste ta ut högre pris för skorna för att inte gå back på dem.
De här köper jag inte alls, det är stora skillnader i olika skor, man får vad man betalar för precis som allt annat. (skidor,pjäxor,cyklar osv.) Går man dessutom till ex Runerstor/Löplabbet el liknande får man en sko som passar din for och ditt löpsteg. Eftersom personalen i 99% är pålästa o kunniga vad det gäller fötter o skor.

Felix: ett maraton e alltid 42km (plus 195m, om jag int missminner mig) Dvs avstådet mellan Marathon och Athen.

-Sophie

LuxLuthor har rätt i att löpning på asfalt speciellt maraton är fullständig idioti, och på frågan om varför så många nu håller på med det om det nu är så korkat så svarar jag: cigaretter.

Jeffa: spring nåt annat istället, varför betala för att trängas med 12000 andra för att springa på ett uselt underlag som du vilken annan dag får springa gratis på? Hitta något trevligt milspår i skog och spring 4 varv där istället, du får ingen "fin" tröja men...

Hej Soophie

Vääänta nu... Hoppas du inte tror att det är så med dyra jeansmärken jämfört med billiga också. Du betalar först och främst för varumärket, marknadsföringen och designen. I andra hand kommer tillverkning och eventuell forskning. Om du har Adidas eller Nike på fötterna är ointressant. Ingen av dom förebygger skador bättre än den andra.

Rent tekniskt kan du inte jämföra en löparsko med en skidpjäxa. I en skidpjäxa pratar vi om styvhet, värme, hur väl den greppar om foten m m. I en löparsko pratar vi främst bara om två saker: dämpning och ventilation. Dämpning får vi genom sulan och skillnaden mellan hur olika skor dämpar nedslagen när vi springer är tämligen marginell oavsett vad tillverkarna försöker få oss att tro. Vi talar om en sula som på sin höjd är ett par centimeter tjock. Vilket material man än använder så kommer man aldrig att kunna få tillräcklig fjädring för att den ska skydda våra leder mot skada. Det finns helt enkelt inte tillräckligt lång fjädringsväg för det. Skotillverkarna försöker däremot tuta i oss att dom minsann ligger långt före konkurrenterna, vilket är rent nonsens. De kan lika lite som du eller jag upphäva de fysiska lagarna. En kängru har tillräckligt lång fjädringsväg i sina bakben för att kunna svälja nedslagskrafterna när den landar. En kängru har 30 cm fjädring i sina bakben (5-10 cm mer än en genomsnittlig personbil). Visa mig den sko byggd av ett magiskt material som kan ge samma fjädringseffekt på några centimeter.

Vad gäller Löplabbet och andra butiker så är dom definitivt inga experter på annat än att sälja löparskor och att hitta ett par som sitter bra på dina fötter. Dom kan i regel absolut noll om skadeverkningar, rehabiliteringar och allt annat fysiologiskt som finns i bakgrunden. Dom är försäljare och inget annat. Dags att öppna ögonen...

Självklart så betlar du även för märket oavsätt om du köper ett par jeans, skidor, pjäxor eller vad de än må vara. Därmed absolut inte sagt att det som är dyrast är bäst just för dig.

I en löpsko pratar vi ju även vikt på skon samt uppbyggnad, beroende på vad du har för hålfot, vad du har för löpsteg osv.
Något jag personlige prioriterar högre än en strålande ventilationsförmåga vilket du som sagt får i de flesta skor, oavsätt prisklass. Olika skor stöder ju olika "fel".
http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=276

Det jag vet är att det allt för ofta och(Detta är även det jag menar med mitt inlägg) är att många som ska börja löpträna (ett misstag jag självgjort) är att man går in på Stadium/Intersport eller vad det nu än är och köper billigaste skon o tycker att den får duga.

Vad det gäller utbildningar för de som jobbar i olika skobutiker kan jag inget om men jag antar att de sett det mesta och börjar lära sig vad som kan bero på vad. Typ inflamation i benhinnorna brukar ofta lösa sig med formgutna ilägg osv.
Självklart är de även försäljare o vill sälja, men även de vet väl att en nöjd kund är en kund som kommer tillbaka, och att de är bättre än en kund som köper de dyraste skorna och är missnöjd.

Senast ändrad:
Hej Soophie

Visst är det så att skorna består av olika typer av material och har olika former på innersulorna, men det är inget som påverkar priset med mer än ören och enstaka kronor. Jämför priset på en tung och en lätt sko. Ingen skall tro att skillnaden är så stor i tillverkningskostnad att det motiverar ett prispåslag på åtskilliga hundringar.

Olika former på sula o s v kan kortsiktigt leda till en större löpkomfort, men det tar fortfarande inte bort grundproblemet: att drämma foten med efterföljande kropp i backen gång på gång med tonvis av nedslagskraft som följd är inte nyttigt i långa loppet. Lika lite som det skulle vara nyttigt att slå näven i väggen gång på gång.

Tillbaka
Topp