Hej Jeffa
Ska jag skriva i klartext? Ja, det ska jag. Brutal ärlighet vinner i längden
Löpning på asfalt är fullständig idioti. Det är så sinnesslött så man borde omyndigförklaras om man håller på med asfaltslöpning. Tillräckligt med "brutal ärlighet"?
Ska man med nödvändighet löpträna så ska det göras ute i lingonriset. Inte asfalt, helst inte på en stig heller, utan bokstavligt talat i obanad terräng. Alla andra underlag är för hårda.
Några resultat av löpning på allt för hårda underlag:
- Kortsiktigt löper man stor risk för benhinneinflammation. Hinnan som sitter på bendelarna vibrerar loss från själva benet. I luftfickorna som då bildas mellan hinna och ben får man otroligt smärtsamma inflammationer. Det finns gott om människor som över längre tid dragit på sig kronisk benhinneinflammation på detta sätt. Råkar man ut för det kan man glömma alla former av löpning, långa promenader/vandring, skidåkning m fl aktiviteter resten av livet.
- Hälseneproblem. Stöten när foten slår ner i underlaget får hälsenan att brista. När skadan väl uppkommit kommer man att för all framtid vara överkänslig för skada i hälsenan igen. Min chef är ett gott exempel. Han har spenderat flera år på sjukgymnastik för hans skadade hälsena. Två år efter skadetillfället försökte han springa igen. Den höll i ett par hundra meter. Sen kom han haltande tillbaks. Han är inte unik...
- Mensikskador. Den kraftiga sammanpressningen av lårbenet och underbenet som blir följden av att foten med vidhängande kropp drämmer ner i backen i varje steg gör att meniskarna till sist spricker. Meniskar läker inte. De blir sämre och sämre från den dag vi föds tills vi dör. Utsätter man dom för onödigt slitage går dom sönder i förtid.
- Diskbråck. Samma gäller för diskarna i ryggen som för meniskarna i knäna. Nedslaget när foten landar på marken gör att kotorna i ryggraden pressas samman. Diskarna som ligger mellan kotorna tål inte hur mycket stryk som helst. I långa loppet är det stor risk att en eller flera diskar spricker och då ligger man där och tar sig knappt upp ur sängen. Kraftiga diskbråcksproblem = glöm skid- och snowboardåkning resten av livet.
Det var fyra exempel på komplikationer som framkallas av löpning. Jag går inte in på höftskadorna, fotledsskadorna, nackskadorna och skadorna på inre organ som också kan bli följderna av löpning...