Officiella Löpningstråden!

jeffa

Ny medlem
Skulle vara väldigt intressant att höra lite om hur folk här på Freeride har det med sina löparvanor. Vilka springer regelbundet, Hur långt, vilket tempo o.s.v.

Alla tips på hur man blir en bättre löpare välkommnas!

Bästa sättet att träna upp konditionen?
Uppför?
Nedför?

Kort och gott allt som har att göra med löpning.

Jeffa

spring till du inte orkar nå mera, den är rätt bra!

3-4 gånger i veckan ca 1 mil plus fys på alla dessa pass :P
sen så ett tips är att om man kollar på tex. marathon löparna så lyfter dem knappt fötterna och säter i hälen först sen "rullar" på foten :P

MVH

Senast ändrad:
hehe, rolig och bra tråd! :) springer 3 gånger i veckan (mon, torsdag och söndag) och sträckan ligger runt 5-6 kilometer. börjar jogga lugnt sedan efter en viss sträcka då jag kommit in i andra andningen så fräser jag på lite till.

är inget proffs men mitt tips till att bli en bättre löpare är att jogga ungefär 2 gånger i veckan i lugnt tempo, sedan efter runt 6-7 turer så kan man säkert öka takten och antalet turer per vecka beroende på hur man själv känner. bra att tänka på är att löpning ska vara skönt, sålänge man inte tränar inför OS eller liknande!

när det gäller teknik så försök hålla kroppen rak och upp med hakan så fungerar andningen bättre. om man joggar med böjd överkropp eller sänkt huvud så försvåras andningen och det blir mycket jobbigare. när det gäller fötterna så försök sätta i hälen först och sedan rulla fram till tårna, blir lite lättare då med tanke på att man förlorar fart hela tiden när man sätter ned fötterna, så försök "flyga" fram nästan ^^.

det var vad jag hade att bidra med, vad tycker ni?

www.loparlarsson.se lite inspiration. han har sprungit 101 mil i sträck. vet ej om det står men leta lite

jeffa sa:
Freedolle:

Vilken sorts fys?
spelar hockey, så det är nått typ av "program" elle vadman ska kalla det vi kör. Så det är styketräning, spänst och mycket explosivitet mm..ett rent helvet :P
men har tänkt sluta i det... :P

MVH

Senast ändrad:
Jaha jeffa, du ska börja springa av ölmagen inför beach 2008.
Lite sent påtänkt kanske men kör hårt så går det!

Själv har jag aldrig fattat det där med löpning, är ju bara så oerhört tråkigt och ser bara en lång väg framför mig som aldrig tar slut. Behöver man träning sysslar man hellre med något som är skoj, kanske cykla, skatea, simma eller något annat men vissa kanske finner harmonin i löpning! :-)

usch ja går ju hos en sjukgymnast för mitt knä å hon den JVLN tvingar mej att springa upp och ner för en svart backe här hemma som är 1km lång och SVART!!! två gånger i evckan nu som ska ökas på till en gång varje dag.
ja behöver inte springa så snabbt iallafall inte än för de pallar inte benet men sen måste ja säger hon annars är jag ingen riktig elit idrottare utan bara en noob

Springer för det mesta på stranden med brädan i högsta hugg! En sån där " Baywatch tur "

//S

freedolle sa:
sen så ett tips är att om man kollar på tex. marathon löparna så lyfter dem knappt fötterna och säter i hälen först sen "rullar" på foten :P

MVH
nu har du missupfattat hela principen med löpträning, om man springer som marathonlöparna så springer man ju så lätt som möjligt, vilket betyder att man inte blir trött lika lätt, vilket betyder att man måste springa längre för att bli trött, vilket betyder att det tar längre tid att bli vältränad eftersom man måste springa längre för att bli trött! Man ska helt enkelt springa med så dåålig teknik som möjligt, då blir man trött fortare och bättre tränad snabbt!

köp en super-running-tronic-runner löpmaskin från tv-shop bara!

då kan du löpträna upp konditionen medans du tittar på tv, läser en bok, eller lagar mat.
väldigt slimmade earmuffs med inbyggd AM radio och extern antend följer även med så man kan lyssna på musik och finska talkshows utan att behöva höra den metallpleterade plastkamremmen i löpmaskinsvariatorn när den går på högvarv.

såg nu att om man beställer två st får man även en demo version av photoshop 3.2 beta som fungerar utmärkt till att retuchera för- och efterbilder med!*

*funkar egentligen inte till att retuchera för- och efterbilder med

jag tränade medeldistans inan jag blev grovt skadad. Kanske sprang minst 5km i veckan, 17 minuter var maximum att ligga på. sedan var det väll 8x200m gångvila ibland intervaller på 8km osv

Sprang som mest 7 ggr i veckan men nu är det lite färre gånger runt 4 gånger.

För att öka upp sin kondition är Intervaller det absolut bästa. Både kort och långdistans.

marer sa:
köp en super-running-tronic-runner löpmaskin från tv-shop bara!

då kan du löpträna upp konditionen medans du tittar på tv, läser en bok, eller lagar mat.
väldigt slimmade earmuffs med inbyggd AM radio och extern antend följer även med så man kan lyssna på musik och finska talkshows utan att behöva höra den metallpleterade plastkamremmen i löpmaskinsvariatorn när den går på högvarv.

såg nu att om man beställer två st får man även en demo version av photoshop 3.2 beta som fungerar utmärkt till att retuchera för- och efterbilder med!*

*funkar egentligen inte till att retuchera för- och efterbilder med
yeeee, en sån har jag.. fett chillll. lr ja den kommer från TV shop och det är rätt lod reklam, alla typ klappar händerna bara wwwaaoowwh!!!

De e fett slappt att springa på en sån, men man blir trött :( Men roligare än att springa i skogen, plus att ja får ont i knäna om ja gör det. :S

Senast ändrad:
Jag skulle verkligen behöva springa men det har inte blivit av.
Förut så spelade jag fotboll 3-4 ggr i veckan plus nån löprunda.
Ska börja springa 2 ggr i veckan nu för att komma i bättre form till St Olaf, just nu gymmar jag enbart.

jag har börjat springa minst 2 gånger i veckan tror det är 3.6 kilometer varje gång jag springer,r både uppför nerför osv... går bättre för varje gång så det ger vell :)

Vill du få bättre kondition ska du springa 70*20 då springer du 70 sek ca 80% av vad du orkar sen vilar du 20 sen springer du 70 sek igen gör ca 10 st sånna en gång i veckan så håller du konditionen i trim

hyllengren sa:
freedolle sa:

MVH
nu har du missupfattat hela principen med löpträning, om man springer som marathonlöparna så springer man ju så lätt som möjligt, vilket betyder att man inte blir trött lika lätt, vilket betyder att man måste springa längre för att bli trött, vilket betyder att det tar längre tid att bli vältränad eftersom man måste springa längre för att bli trött! Man ska helt enkelt springa med så dåålig teknik som möjligt, då blir man trött fortare och bättre tränad snabbt!
vet inte om du var så jävla seriös nu men varför stressa med att bli vältränad? visst, om du nu ska bli det till playan så fattar jag men då är det sjukt mycket bättre om du joggar fler gånger med bra teknik än färre gånger med sämre teknik. dessutom så är det inte särskillt hälsosamt för fötterna eller knäna att stampa istället för att rulla fötterna.

jag delar ut reklam. jag går i ca 3 timmar.
sen cyklar jag några gånger i veckan. åker longboard. är ute och rör på mig allmänt.
tycker inte man måste klämma in ett spring passa också.

Victors sa:
hehe, rolig och bra tråd! :) springer 3 gånger i veckan (mon, torsdag och söndag) och sträckan ligger runt 5-6 kilometer. börjar jogga lugnt sedan efter en viss sträcka då jag kommit in i andra andningen så fräser jag på lite till.

är inget proffs men mitt tips till att bli en bättre löpare är att jogga ungefär 2 gånger i veckan i lugnt tempo, sedan efter runt 6-7 turer så kan man säkert öka takten och antalet turer per vecka beroende på hur man själv känner. bra att tänka på är att löpning ska vara skönt, sålänge man inte tränar inför OS eller liknande!

när det gäller teknik så försök hålla kroppen rak och upp med hakan så fungerar andningen bättre. om man joggar med böjd överkropp eller sänkt huvud så försvåras andningen och det blir mycket jobbigare. när det gäller fötterna så försök sätta i hälen först och sedan rulla fram till tårna, blir lite lättare då med tanke på att man förlorar fart hela tiden när man sätter ned fötterna, så försök "flyga" fram nästan ^^.

Sen när blev löpning skönt?? :P

J-rockner sa:
Victors sa:

Sen när blev löpning skönt?? :P
beror på vilken kondition och typ av person man är...

Jag kan ge ett tips. Om man vill spurta sista går det ofta att öka farten med armarna då följer som benen med i tempot.

freedolle sa:

MVH
Du får nog ta och titta igen, finns inte många av världeliten i Marathon som springer med hälisättning, finns inget som så effektivt bromsar farten som att sätta i hälen först.
Spring tyst och lätt på foten, nästan som att springa på tå, fram med höften och upp med hakan, bak med axlarna.
Variera längd, fart och terräng så kommer träningen att ge mer.
Lägg in moment av intervaller och backtäning så kommer du öka på styrkan, det finns mycket tips i senaste Runnersworld när det gäller spänstövningar.
Uppför = kondition
Nerför = styrka
Om du kör 3 pass löpning i veckan så ta ett distans = 1h eller mer, lungt, ta med dricka
ett terräng, fartlek och ett intervall så kommer du snart att känna dig i form.
Sen är det så att alla pass räknas, har du ont om tid så kör fler korta pass hellre än ett långt, en kvart är klart bättre än inget pass.
Och löpning är skönt (wtf all träning är skön) :-)

hyllengren sa:
Man ska helt enkelt springa med så dåålig teknik som möjligt, då blir man trött fortare och bättre tränad snabbt!
Du har rätt i att man inte ska springa som marathonlöparna men fan inte med så dålig teknik som möjligt :D då kan du få överbelastningsskador.

själv springer jag 4-5 dagar i veckan...45 minuter/pass för att träna uthållig kondition. ibland längre. springer i ett jämt medeltempo.

hyllengren sa:
freedolle sa:

MVH
haha hur skönt skulle det vara och hur roligt?! tror det är roligare att försöka springa fortare och fortare och slå nytt rekord och är nog rättså mycket bättre för hälarna. ;)

hyllengren sa:
freedolle sa:

MVH
ahhhh äntligen någon med lite bra filosofi, distanslöpning kan ju vara det vidrigaste som finns.

ÄH FÖRFAN, Ta på dig STÖVLARNA, stick till en myr ute på fjället o spring av dig, det är löpträning!

Victors sa:

Att jogga i lugnt tempo 2ggr i veckan ger lika mkt som att umgås med vänner, för att citera sveriges bästa orienterare.
Nä vill man ha bra resultat ska man köra 4x4min intervaller, varva med några "tävlingslopp", alltså tävlingsdistans och tävlingsfart (distansen väljer man själv men över 30 min) samt köra tunga knäböj på gymmet för att få upp spänsten i musklerna.
Jag har kört detta och det funkar verkligen.

Kör hårt!

jonathan-o sa:
hyllengren sa:
freedolle sa:

MVH
ahhhh äntligen någon med lite bra filosofi, distanslöpning kan ju vara det vidrigaste som finns.
Jättedumt uttalande faktiskt. Om man tränar regelbundet med dålig teknik vad tror du händer då med tekniken? Ja tro fan den stannar dålig samt att den säkert blir skadlig för en.
Höj tempot istället, eller gör som jag skrev innan.

Robbott sa:
Victors sa:

Att jogga i lugnt tempo 2ggr i veckan ger lika mkt som att umgås med vänner, för att citera sveriges bästa orienterare.
Nä vill man ha bra resultat ska man köra 4x4min intervaller, varva med några "tävlingslopp", alltså tävlingsdistans och tävlingsfart (distansen väljer man själv men över 30 min) samt köra tunga knäböj på gymmet för att få upp spänsten i musklerna.

Jag har kört detta och det funkar verkligen.

Kör hårt!
det beror helt och hållet vad man menar med lugnt tempo, du kanske tror att jag menar att ligga på gränsen till /gång men då kan jag säg att du är helt åt helvete fel...

Robbott sa:
jonathan-o sa:
hyllengren sa:
Jättedumt uttalande faktiskt. Om man tränar regelbundet med dålig teknik vad tror du händer då med tekniken? Ja tro fan den stannar dålig samt att den säkert blir skadlig för en.
Höj tempot istället, eller gör som jag skrev innan.
jag känner att ett HAHA, passar sig jäkligt bra just nu!

Finns det bara en vettig person på freeride? grattis jonathan-o!

Hyllengren har definitivt fattat något. Alla former av uthållighetsarbete går för kroppen ut på att vi ska hushålla så mycket som möjligt med energin. Maratonlöpare använder sig av en så energisnål teknik som det bara går för att de ska orka så länge som krävs. Ju mer förfinad tekniken är ju lägre är bränsleförbrukningen och ju längre sträcka kommer vi på tanken. Enkelt. Grejen är bara den att när vi byter aktivitet har vi inte just något för det vi gjort tidigare. En löpare orkar inte särskilt mycket på en cykel eftersom hans intränade motorik inte har med cykling att göra.

När vi börjar med t ex löpning går det tungt eftersom hjärna och muskler sammarbetar illa, men för varje pass som går blir vår motorik mer och mer intrimmad och då kan vi också springa längre och längre eller fortare och fortare. Fortare och fortare är att föredra eftersom längre sträcka innebär fler nedslag med fötterna i marken vilket i sin tur är vad som gör löpning till en av de absolut skadligaste träningsformerna alla kategorier.

Alla former av träning bygger - i alla fall om de verkligen kan kallas träning - på en ökning av kravnivåerna. Vi måste successivt öka kravet på kroppen för att den skall uppleva ett behov av att öka sin prestationsförmåga. Tyvärr gör de flesta som tränar inte det och därför får de inte de verkligt positiva effekterna av träningen utan bara skadorna om det t ex är löpning vi talar om.

Om man nu tjurar och inte lyssnar på de som har erfarenheten av vad som händer i kroppen när man springer under många år så hör i alla fall dessa tips som leder till högre effekt och i alla fall lite lägre skaderisker:

1) Skit i stigar, vägar och annat elände. Ut och spring i lingonriset och då helst i uppförsbacke (gå nerför). Dämpningen är bättre och de högre knäuppdragningar som krävs tillföljd av det mjuka och lutande underlaget gör löpningen mycket tyngre.

2) Lär dig att springa på tå - människans egentligen naturliga löpteknik - istället för på hälarna. Skadefrekvensen i bl a knän är mycket lägre på barfotalöpare jämfört med skolöpare eftersom de springer på tå och då har fjädringen i vristen som hjälper till lite.

titti540: Din sjukgymnast borde inte få praktisera sitt yrke. Ger man så grymt idiotiska råd till en knäskadad som han/hon har man inte fattat ett skvatt av vad man håller på med i sitt yrke.

Mattias, Luleå

Kul med alla som engarerat sig i denna tråd! Den är från min sida högst seriös och alla svar har varit intressanta att läsa. Jag har testat några av förslagen och imorgon ska jag köra : Smarterchild´s variant. Verkar vara en riktig dräpare...

Konditionen går frammåt med stormsteg. Har nu inga problem att springa 2 mil i hyffsat tempo. Dock så har 2 problem uppstått.

1:

Känner mig vissa dagar sjukt slut i benen. Tror inte det beror på överansträngning eftersom vissa dagar är jag hur pigg som helst. Det är inte benhinnorna eller liknande utan mer bara en allmän trötthet.

2:

Ibland smärtar det i knäväcken!?! Konstig kännsla som jag inte upplevt innan. Har även hittat en liten svullnad samt 2 små märken i knäväcket. Vad kan det vara???

Slutligen:

Någon som har erfarenehet av specialanpassade skor typ Löplabbet eller liknande. Behövs det eller är det overkill?

Leijon attack rular!!!

Jeffa

Håller med Jeffa, mkt intressant tråd. Många mer eller mindre smarta formuleringar. hehe.

Själv springer jag fyra eller fem gånger i veckan, kör mycket intervaller, upp och ned för backar, på ängar och genom skogen. Måste ju orka puder i vinter! =D

Skor? Jao, måste ha bra skor pga av pronation. "Specialanpassade" vet jag inte, men från löplabbet är de, de hjälpte mig hitta ett par som passar mina fötter (och knäproblem).

Kan någon insatt skriva en kort sammanfattning? Tycker folk säger emot varandra...

Jag som vill träna konditon och hålla mig "fit", hur ska jag springa då. Just nu blir det klassisk löpning 3-4 gånger i veckan 6-7 km. Borde jag börja springa intervall istället? Köra kortare pass upp och ner i en j*vla backe :)?

Riktigt intressant tråd ! ! !

ps.. För övrigt så utöver jag diverse andra aktiviteter så med "fit" men jag självklart nedre delen av kroppen :)

Jag har sprungit ganska mycket under typ hela mitt liv och jag tycker att det som ger absolut bäst träning och det man får bäst kondition av är intervaller. Om jag kör intervaller så brukar jag springa ca 300 m vila ca 1 min och upprepa detta 7-10 gånger.
Självklart så springer jag "klassiskt" också, ca 5 - 15 km. om jag springer 5 km så håller jag ett väldigt högt tempo och en väldigt hög puls men om jag springer längre saktar jag ner på tempot och försöker hålla en låg och jämn puls. Det brukar inte kännas lika tungt som intervallträning.
Men jag tycker att man får bättre kondition av intervallträning i olika former men kroppen behöver variation

Detta är vad jag tycker ger bäst kondition men det är absolut upp till var och en vad man tycker är bäst.

Svullnaden som du har i knävecket kan mycket väl vara en s k bursit - på svenska slemsäcksinflammation. Kallas i vardagslag för mattläggarknä eftersom det oftast är människor som jobbar mycket i knästående ställning som drabbas. Förr i tiden kallades skadan för skurgummeknä, men skurgummor är ett utdött släkte idag :) Mycket vanlig åkomma på innebandymålvakter också by the way. Ett typiskt symptom är stelhet när knäleden varit i samma läge under en stund. När man efter att ha suttit på en stol i tio minuter skall resa sig upp känner man sig som en 90-åring som tappat käppen. Man haltar fram tills leden kommit igång lite. Av egen erfarenhet kan jag säga att man kan hålla sig för skratt. Det gör ont som fan. En otrevlig egenskap som skadan dessutom har är att den lätt blir kronisk.

Skadan innebär att slemsäcken i knävecket (en av tre som finns runt knäet) är inflammerad och det i sin tur gör att knäleden inte får tillräcklig smörjning. Följden av för lite smörjmedel i leden är samma som följden av för lite olja i bilmotorn; delarna i leden slits ut på rekordtid. Sluta springa innan du förstört dina knän för gott. Hur mycket skidåkning tror du det blir för dig när det väl hänt? Då kan du vara djävligt glad om du ens tar dig uppför en trappa.

Att du orkar springa "2 mil i hyfsat tempo" innebär inte att du fått nämnvärt mycket bättre kondition. Vad det däremot innebär är att din motorik (samarbetet mellan hjärnan och de muskler som involveras i löpsteget) anpassats för att använda musklerna rätt i just det rörelsemönster som löpning innebär.

Trötthet i benen vissa dagar innebär att du inte ska springa dessa dagar. Tröttheten innebär att kroppen i allmänhet och musklerna i synnerhet inte är återhämtade efter det förra passet ännu.

Ska du bli bra på att "pumpa puder" finns det ett recept som funkar alldeles utmärkt och som dessutom är förhållandevis säkert: satsa tiden off-season på att bygga så mycket styrka som möjligt i dina ben med tunga övningar för bak- och framsidan av låret. I och med att styrkan ökar måste kroppen också förbereda muskeln med högre syreupptag (=kondition) annars finns helt enkelt inte infrastrukturen som krävs för att kunna utveckla mer kraft. Efter att ha byggt styrkan off-season far du ut på skidorna när säsongen kommit igång och lär hjärnan att utnyttja den kraft du byggt upp på rätt sätt. Svårare än så är det inte.

Liten kul detalj: vem tror du har bäst "kondition"? En maratonlöpare eller en styrkelyftare?

Mattias, Luleå

Ville bara påpeka att rulltekniken inte alls är den snabbaste. Om du kollar på de bästa löparna så ser man att de bara sätter ner framdelen av foten. Rullar fram det gör amatörer. Det säger väl sig självt att det går snabbare om bara framdelen av foten sätts i jämfört med att rulla fram på hela sulan.

Tillbaka
Topp