Officiella Löpningstråden!

LuxLuthor sa:
Visst är det så att skorna består av olika typer av material och har olika former på innersulorna, men det är inget som påverkar priset med mer än ören och enstaka kronor. Jämför priset på en tung och en lätt sko. Ingen skall tro att skillnaden är så stor i tillverkningskostnad att det motiverar ett prispåslag på åtskilliga hundringar.
Här tror jag iofs inte att industrin för skor skiljer sig från andra segment, t ex skidor och pjäxor. Tillverkare gör modeller med mindre (sämre) funktionalitet för att kunna motivera högre pris på premiummodellerna.

LuxLuthor sa:
Olika former på sula o s v kan kortsiktigt leda till en större löpkomfort, men det tar fortfarande inte bort grundproblemet: att drämma foten med efterföljande kropp i backen gång på gång med tonvis av nedslagskraft som följd är inte nyttigt i långa loppet. Lika lite som det skulle vara nyttigt att slå näven i väggen gång på gång.
Finns det studier som backar upp att just löpning är så slitsamt på kroppen? Om man tittar på statistik från Socialstyrelsen ligger aktiviteter som fotboll i topp när de gäller skador i hemmet och på fritiden: http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/C71504CD-D50A-4E5E-B702-83AD9D5F170A/4371/200512512.pdf

Det är mycket möjligt att den sortens förslitningsskador som du pratar om inte faller inom området som Socialstyrelsen har tittat på, men var hittar man då statistik om dem?

Var ute och körde back träning igår och löpte lite regular också. Var rätt tufft, Jobbigt, tråkigt, segt, ville hem, varmt, mjölksyra. Men de kändes nödvändgit, får väl bli mer såna turer inom kort, då är man nog nya meier i benen iaf.

Tackar för mig och mitt fina tråkiga inlägg.

Kiels sa:
Här tror jag iofs inte att industrin för skor skiljer sig från andra segment, t ex skidor och pjäxor. Tillverkare gör modeller med mindre (sämre) funktionalitet för att kunna motivera högre pris på premiummodellerna.
Det har du helt rätt i, Kiels. Jag skulle dock gissa på att exempelvis skidtillverkare har mer fog för högre priser på vissa skidor. Mer rafinerade material och om skidorna t ex är handbyggda fördyrar i högre utsträckning. Dels för att tillverkningsserierna är mindre.

Kiels sa:
Det är mycket möjligt att den sortens förslitningsskador som du pratar om inte faller inom området som Socialstyrelsen har tittat på, men var hittar man då statistik om dem?
Det skulle jag också vilja veta. Jag har ingen aning om det finns studier utförda i Sverige på detta område. En hel del forskning i saken är gjord i USA från 70-talet och framåt, men jag kan tyvärr inte hänvisa dig till något ställe där man kan läsa dessa studier. Själv har jag läst om reslutaten av studierna i diverse artiklar genom åren, men aldrig läst en hel studie.

Framför allt talar jag om vad jag själv ser varje dag i mitt arbete och vad jag sett varje dag i mitt arbete i 11 år + de fyra år jag jobbade som timanställd gyminstruktör. Min hjärna är vid det här laget en veritabel databank med information på området. Jag skulle nog kunna sitta här och rabbla hur många exempel som helst på skador jag sett hos löpare genom åren. Det skulle bli jäkligt långtråkigt att skriva/läsa och tyvärr skulle det inte vara någon upplyftande läsning. Hälsporrar, brustna hälsenor, meniskskador, artroser i höfter och knän, diskbråck, kotkompressioner...

Jag skrev det tidigare och jag skriver det igen:

Mitt mål är att ha så kul som möjligt i livet. "Kul" för mig är t ex skidåkning och därför vill jag ju självfallet kunna göra det i så många år som möjligt. Skidåkning i sig sliter hårt på knän och rygg, vilket ju inte är någon hemlighet. Därför är det ju livsviktigt för mig att under resten av året hitta sätt att öka min fysiska prestationsförmåga utan att för den skull äventyra skidåkningen. Är inte det en ganska sund inställning?

Tillbaka
Topp