Officiella Wakeboardtråden

jeffa

Ny medlem
Var idag ute och åkte Wakeboard för första gången och jag måste säga att det var sjukt kul! Kommer försöka åka så mycket jag kan i sommar.

Tänkte att med denna tråd kan de som har lite mer erfarenhet ge tips till rookies som mig.

Senast ändrad:
Postar frågan i tråden istället för i presentationen...

Min första fråga:

Hur lång bör linan vara? Vi exprimenterade lite men har inte kommit fram till någon ultimat längd. Beror det på motor, båt, antal passagerare o.s.v?

har "wakeboard- lägret" eller "wakeboard-skolan" eller vad man ska kalla det börjat på ingarö? nån som vet när den är?

pz

jeffa sa:

Min första fråga:

Hur lång bör linan vara? Vi exprimenterade lite men har inte kommit fram till någon ultimat längd. Beror det på motor, båt, antal passagerare o.s.v?
det är väl lite från person till person vad man tycker om. Men själv tycker jag om lite längre lina eftersom man lättare får bra fart in till vågen. Sen beror det på hur stora vågor båten gör då man helst vill kunna köra wake to wake.

J-E sa:
jeffa sa:

Min första fråga:

det är väl lite från person till person vad man tycker om. Men själv tycker jag om lite längre lina eftersom man lättare får bra fart in till vågen. Sen beror det på hur stora vågor båten gör då man helst vill kunna köra wake to wake.
Mm , han har rätt , jag tycker att det mesta hämger på villka vågor båten gör , och sen att du bestämmer själv hur du vill åka in i vågorna och så där !

Ær ni wakeboard intresserade så kolla in Wake Me up!
Ett wakeboard camp som kommer hållas i augusti i rimforsa utanfør linkøping!

www.wakemeup.se

Äntligen sommar!!! Fatta vad man har längtat till det här. Har åkt wakeboard 2 gånger i år och det är så sjukt roligt:) Har precis köpt egen båt nu men det är en Ryds 440 GT så det gör inte speciellt stora vågor men iaf tillräckligt för att hoppa i.

Hitta en ny wakeboardsida www.vattenlust.se

Senast ändrad:
Pohjo sa:
J-E sa:
jeffa sa:

Min första fråga:

Mm , han har rätt , jag tycker att det mesta hämger på villka vågor båten gör , och sen att du bestämmer själv hur du vill åka in i vågorna och så där !
Hur lång linan ska vara beror på (som någon tidigare nämnt)
- Hur duktig du är
- Hur fort båten går
- Hur tung båten är/hur stora svall den gör
- Hur fort ni kör
Nu när jag har blivit lite bättre har jag ökat längden på linan för att kunna hoppa längre och få mera tid i luften, vilket hjälper nu när jag ska börja göra mera avancerade trick.
Så det finns egentligen bara ett sätt att hitta "sin längd" stick ut och åk...

jag har precis köpt en ny bräda och nya bindningar.. brädan e nice och allt. men jag bindningarna sitter tajt som bara fan. Finns det några riktigt erfarna åkare som kan säga mig exakt hur pass tight bindningarna bör sitta? för jag fick verkligen ont i höger fot, som jag står med längst fram. Tack å puss

M4lin sa:
jag har precis köpt en ny bräda och nya bindningar.. brädan e nice och allt. men jag bindningarna sitter tajt som bara fan. Finns det några riktigt erfarna åkare som kan säga mig exakt hur pass tight bindningarna bör sitta? för jag fick verkligen ont i höger fot, som jag står med längst fram. Tack å puss
bindningen ska sitta fast ordenkligt runt foten, men det ska fortfarande inte göra ont. I början av sessongen brukar jag få ont i höger hälsena (den forten jag har bak) det handlar om ovana + att efter ett par åk töjer sig bindningen en hel del...

Ska åka Wakeboard idag!!!

Handskar?

För/nackdelar?

Dom vi kört med går sönder hela tiden men jag får sjukt ont i händerna när jag kör utan. Vad ska man ha???

Jeffa

Ont i fötterna?
Det skall sitta rätt tight. får själv ont efter en 5-10 min.
Testa stoppe en pet flaska i fram på bindingen, o ha den där när du inte åker. Så töjer dom sig lite.

Gammel_Dansk sa:
Ont i fötterna?
Det skall sitta rätt tight. får själv ont efter en 5-10 min.
Testa stoppe en pet flaska i fram på bindingen, o ha den där när du inte åker. Så töjer dom sig lite.
ja det var efter så lång tid som jag också fick ont i foten. men alltså töjer dom sig verkligen så mycket? man kan ju inte glida runt med för små bindningar, man ska väl inte behöva få ont i fossingarna efter en kvart!?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp