Offpist-åkning!

Skribble

Ny medlem
Offpist-åkning!
Vilket fjäll är Nordens absolut bästa att besöka
när man är ute efter skön offpist-åkning?

Ordet är fritt! Vad tycker du?

Offpist-åkning!
Jag skulle nog säga svolvaer Lofoten spontant... Men samtidigt så inte... för det är så fruktansvärt väderkänsligt.

Nästa jag kommer på är Narvik och Nuolja som båda är stora favoriter, dom två är också ganska väderkänsliga men inte riktigt lika illa som Svolvaer... Dessutom går det oftast att bila mellan om det suger på ena stället....

Narvik vinner till sist på att dom har så GRYM åkning i kombination med att åka ända ner till vattnet och att dom har liftar som tar en nästan till alla åk (nästan ;-) )

I Sverige så rockar Nuolja fortfarande bäst även om det kan vara lite väl vindpackat emellanåt... If you`ve been there you know the drill... :-)

I Skåne så är det väl Hemavan som har mycket bra och även Åre om man hinner upp tidigt, det är ju lite Chamwannabeevarning på Sveriges "största" skidort...

Sen finns det ju HUR mycket som helst mellan Keb och Nuolja om man vill knata... Och det vill man ju!

Offpist-åkning!
Narvik.
Har den helt klart bästa fallhöjden och tar du dig upp till Mörkhåla då kommit nysnö, har du enligt min mening nordens bästa åk framför dig..( Nära ett system alltså..)

Offpist-åkning!
Jag har inte varit överallt, men jag tror nog att baksidan av Kläppen är ngt av det bästa Norden har att erbjuda.
Härligt öppet, långt och brant.

Offpist-åkning!
Røldal 2,5 timers kjøring fra Stavanger.God tilgjengelighet, fine fjell og alltid mye snø. Heller ikke så mye folk i fjellet siden vestlendinger ikke er særlig flinke på ski.
Ellers så kan voss og oppdal anbefales. Voss er veldig usikkert med tanke på snø, men kommer det først no filler kan de skilte med et av norges desidert beste offpiste områder.
Narvik åpner vel ikke før sent på sesongen uansett.

Offpist-åkning!
Jag skulle nog säga att Kittelfjäll är ett grymt plejs om man vill ha bra offpist, lättillgängligt, grym natur.. finns inget liknande i Sverige. Hela fjället består av raviner, droppa in i Storgrova å stå på ner i ravinen.. underbart!!
Det finns dessutom massor att göra om man vill dra på hudarna å knata en sväng. Borkan är fin att gå upp på, med en grym bäckravin att åka ner i sen. Daunetjakke kan man åxå knata till, men då får man nog räkna med att sova i tält...
Vill man inte gå så långt kan man alltid gå upp på Sadeln, var dock medveten om lavinrisken som är ganska stor där. Och går en på "fel" sida far den rakt net på folket som åker på transporten till backarna.. inte bra!!!
Vad som åxå bör tas med är snötillgången. Det kan vara vindpackat och isigt rätt ofta, men prickar man in ett snödump så har man hur grym åkning som helst. Jag kan lova att du har mjölksyra efter varje åk!!
Kittelfjäll är nog dessutom ett av de billigaste ställena i Norden. Kolla in deras helgerbjudanden under lågsäsongen.

..jeppe

Offpist-åkning!
tja! själv tycker jag av dom ställena jag varit på så är nog ramundberget eller nog större delen av funäsdalen jäkligt sjyst när snötillgången är bra. annars så funkar även hundfjället, skalet och klövsjö bra!

Danne

Offpist-åkning!
Okey.

Hade tänkt dra upp till kittelfjäll i vinter å köra off-pist!!
Ska bli underbart härligt faktiskt...!!

Fler förslag välkomnas med öppen famn! hehe

//JW

Offpist-åkning!
skulle vilja slå ett slag för kobåset i hemavan...(eller igentligen inte för då blir det mer puder till mig!)

Offpist-åkning!
Oppdal,Norge er magisk når det er har snødd, mye lett tilgjengelig offpiste. Lite å bruke penger på, stedet er kjedelig og harry, og anlegget drives amatørmessig.

Offpist-åkning!
Norska Röldal är en pärla. Visserligen är det 9h billedes från Göteborg, men väl framme så behöver man inte jobba särdeles hårt för bra åkning. Vill du ha kul på kvällen? Ta med kompisarna... Teoretiskt sett så finns det några pister, men de stör inte nämnvärt. Senast vi var där så (1) bad de om ursäkt för att det inte var pistat och (2) fick vi åka gratis eftersom förhållandena inte var de bästa. Vi nickade, höll med och hade jättekul i lössnön. Jag har varit där kring första maj tre år i rad. Räkna med dåligt väder minst en dag, och ALLA typer av väder de andra dagarna. Billigt boende med självhushåll finns intill kaffet nedanför backen.

Offpist-åkning!
Sverige har faktiskt ingen bra liftburen offpist.
Kittelfjäll? Bara slåss med björk-sly eller åka puckel!
Åre? Hahahahahaha.....!!!
Gränsen? nja... kanske?
Hemmavan? VM i flackhet!

Offpist på riktigt finns i Norge: Narvik, Oppdal, Stranda, mm

Offpist-åkning!
Monkey-Boy: Hemmavan? VM i flackhet!

Tror aldrig du har åkt Kobåset i Hemavan. I så fall hade du nog inte skrivit så...

/Daniel

Offpist-åkning!
Lyngen nordväst om Tromsö!
Rätt väder och bra snö så är det oändliga möjligheter med fallhöjder som slår det allra mesta i Norden.

Offpist-åkning!
Lyngen ær rått! Kvaløya och Senja likaså. Fjællen runt Nordkjosbotn, Alta, Lofoten och Skjomen, fan hela Norge ær fyllt av åkning som bara finner sin motsvarighet øster om riksgrænsen i området norr om Kvikkjokk (med några undantag). Men ær snøførhållandena bra, ja då lovar jag er nordens i særklass fetaste åkning hær på Svalbard!
(Kanske inte fetste den skogsåkningen dock...)

Offpist-åkning!
jag har väll inte varigt överallt men med tanken på näheten och vad man får för den "korta" res tiden så tycker jag ramundberget vinner lett över tex. åre, åre är som ett enda stort mc donalds....

Offpist-åkning!
den bästa off-pisten i norden finns nog i riksgränsen , björkliden och narvik, men eftersom en resa dit kostar lika mycket som en resa till alperna åker man väl hellre neråt i europa??

men som sagt, björkliden, riksgränsen är grym, + ockjså at tdet är öppet så länge på säsongen

Offpist-åkning!
Jag skulle föreslå att du tar en vecka med bas i Tromsö. Du kan då testa olika fjällområden såsom Lyngen, Kvalöya, Ringvassöya, Lavangsdalen (fastlandet) mm.

Min favorit är Kvalöya, vilket iof är ett ganska stort område (Norges 3dje största ö). Variationen där är stor, det finns fjäll för alla smaker och du finner puder långt ut i maj.

Säsongen för toppturer är feb-juni. Vill du ha köra i midnattssol är det ifrån 21 maj....

Klimatet är också bra i Tromsö. Mild vinter och mkt snö. Snörekordet är i stan 240cm (1997).

Men det är som Roddan skrev i ett tidigare inlägg: "fan hela Norge ær fyllt av åkning".....

Vill du ha bra Offpist med torr snö ifrån topp till hav så är mitten av feb, mars och halva april bra

Vill du ha lite varmare väder och snö som har "satt sig" är mitten av april-mitten av juni bättre

//BJÖRN

Tillbaka
Topp