Offpist-försäkringar i Chamonix

LaNieve

Ny medlem
Hejsan,

Jag ska till Chamonix för 2 månader nästa år (Januari och Februari). Jag har hört att också svenskarna tycker att resa dit, så tänkte jag ställa min fråga här i Freeride :)

Kan nån hjälpa med offpist-försäkring... Vilken är bra? Hur mycket kostar den? Jag har redan normal hemförsäkring och reseförsäkring.

Tack på förhand!

Sanna från Finland

Köp Carte Neige för typ 55 alpdollar pa turistkontoret eller skidskolan i Cham sa är du homefree...

Senast ändrad:
Inget att be om ursäkt för, det var mest meningen som en pik med glimten i ögat. Antar att jag glömde en smiley :)

Ingen personlig erfarenhet av Evolution. De två gånger jag på något sätt varit inblandad i olyckor i franska Alperna har i princip första frågan varit "har ni Carte Neige"? Med andra ord, det är den som alla känner till. Andra försäkringar funkar säkert också finfint. Om du kan noll franska är det enklast med Carte Neige, om du kan stappla dig fram någorlunda och berätta vad kortet du håller upp betyder funkar det säkert med andra försäkringar också.

Tulla inte runt med nan annan tattarförsäkring för att eventuellt spara ett par slantar. Köp ett Carte Neige sa är du hemma sen... It's that simple

Vært att notera, så ingen missar det, ær att carte neige alltså bara tæcker sjælva transporten till sjukhuset. Sedan ær det en annan førsækring som måste ta øver. Eller har jag fel?

Alla försäkringar som saluförs som "sportförsäkringar" typ Carte Neige, är en räddningdförsäkring. Och det är ju det som är det primära.

En räddning utanför pisten med en insats av personal, hundar, helikopter kostar stora summor. Ett lavinsök kan kosta flera hundra tusen.
Det finns i alla försäkringar ett maxbelopp per insats ungefär lika oavsett vilket bolag du anlitar.
Därutöver ingår oftast ett belopp för skada på 3 dje man. Vilket innebär att du står försäkrad för skada på annans egendom eller liv. Naturligtvis till ett maxbelopp.
Sen ingår en del småsaker som ersättning för uteblivna tjänster som outnyttjade liftkort osv vid en skada.

Kontentan.
En räddningsförsäkring ersätter inte din normala hemförsäkring som tar dej eller liket hem med SOS International.

Sen skall man alltid ha Eu kortet med sej.

Sen skall man veta att olika länder behandlar sjukhusbesök olika trots Eu reglerna. Du kan mycket väl bli avkrävd på en summa pengar på ett Franskt allmänt sjukhus Typ patientavgift,lika den vi har här hemma.
Var extra aktsam om Schweiz är landet du väljer att bli skadad i.
Mej närstående personer fick räkningar på flera hundra tusen kronor efter en lavinolycka där Air Glacier var inblandad i räddningen. Och det allmänna sjukhuset i regionen kom med liknande krav. Då står man sej slätt om man kommer viftande med ett svenskt försäkringsbrev.
För den försäkring du väljer. Kolla det finstilta och be någon försäkringskunnig granska villkoren.

Senast ändrad:
Hej Sanna!
Det finns lite olika bergsförsäkringar och den troligen mest kända är carte neige som finns i Frankrike. Det finns lite olika i andra länder och de som jag har mest kännedom om är Österrikiska bergsräddningen och Alpföreningen.
www.bergrettung.at är upplagt så att man kan betala hur mkt man vill men minst 18€ man får se det som ett bidrag. Märk väl att man inte får en bekräftelse men det beror mest på att det är en frivilligorganisation som sparar pengar. Man får ringa och fråga om man vill vara säker...
www.oeav.at är det andra alternativet och det är lite dyrare och kostar ca 52€, då ingår också en del fördelar t ex billigare priser på deras hyttor i Österrike.
OBS båda dessa försäkringar gäller under ett år för ovanstående pris.

Hoppas det kan vara till någon hjälp

Den försäkring genom bergrettung du pushar för är nog ok i Österrike. Men maxbeloppet vid en insats är alldeles för låg. Och gäller den verkligen utanför Österrike.

Min alldeles personliga uppfattningen är att man bör välja försäkring efter det land man tänker vistas i.
3 möjligheter med liknande villkor i Frankrike är :

1 Carte Neige, som kan köpas per dag, vecka eller längre perioder. Men dagar säljs endast tillsammans med liftkort. Vilket innebär att skall du tura utan lift kan du inte köpa en dagsförsäkring.

2 Saf. Samma bolag som driver dom röda räddningshelikoptrarna som väl alla sett. Enkelt att köpa via nätet, försäkringsbeviset i form av ett plastkort av kreditkortsstorlek skickas till hemadressen inom en vecka. Det går bra att komunicera med dom på engelska

3 Caf´s (Club Alpin Francaise) försäkring för medlemmar.
Ett medlemskap är en bra investering, stora rabatter på hyttor mm. För den som turar är försäkringen betald på kort tid. Kan endast köpas på plats på CAF´s lokalkontor.

Alt 2+3 gäller naturligtvis över hela världen och mot en premiehöjning gälla även för skärmflygning. Begränsning 6000m höjd.
Alt 2+3 har även familjerabatter.

Är saken utredd?

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp