Offpist, hur gör man?

Emser

Ny medlem
Offpist, hur gör man?
Hej

Tänkte på detta sätt be er kunniga skidare om lite hjälp. Jag är en ganska vanlig svensson-åkare, som älskar att åka skidor men lättast tar mig ner i pistade backar. Har en pojkvän som är stupsäker på skidor, han har tävlat i slalom och är en gud på lössnö, hopp o trix. Han var nere o säsongade i franska alperna i år o jag for o hälsade på honom en vecka. Av hänyn till min bristande förmåga att kunna utnyttja den nyfallna gudagåvans njutning undvek vi opistade backar när vi åkte tillsammans, och sen tog han sig an bergen och lavinfarorna när han åkte med likasinnade honom.

Han har planerat ett par mindre skidresor denna vinter också, och vill ha med mig. Då jag inte vill förstöra hans glädjeämne i livet och sinka honom (alt. åka själv) när han vill ut o åka offpist, vill jag hemskt gärna lära mig tekniken för lössnöåkning, utan att tvinga honom att leka skidlärare (känns som slöseri med tid då vi endast har tid med ett par veckors åkning i vinter). Jag tar mig hjälpligt ett par svängar men så gräver jag ner mig och står på näsan. Kan inte grundtekniken!

Vad ska jag tänka på när jag ska kasta mig nedför branterna? Jag är inte rädd av mig, gör hellre en vurpa än fegar, men det kan lätt bli många vurpor när jag tar mig ’snö’ över huvet. Visst måste det finnas någon som kan ge mig lite trevliga tips?! Det vore kul att visa min pojkvän att jag faktiskt förstår vad det handlar om, vilket jag tyvärr inte kan skryta med att jag kan nu :(

Tackkramar //Emser.

Offpist, hur gör man?
Det är inte lätt att åka i djup lössnö men det går rätt snabbt att lära sig som tur är. Ett par enkla tips ska jag försöka ge dig.

1.Hitta rätt balans, många tenderar att trilla framåt när de ska åka lössnö och som lösning ”sätter” de sig långt bak på skidorna s k bakvikt som resulterar i att man har 0 kontroll på ekipaget det går bara rakt fram tills man kör åt h-e.

2.Våga åka med fart i lössnö. Först när du vågar åka ”fort” i lössnö kommer du kunna hitta känslan att snön bär upp dig och på så sätt surfa på den.

3.Sväng mjukt, ta inte i utan känn dig för när skidorna fått ”grep” i snön och öka sedan trycket i svängen efter behag.

4.Ha tyngden mer på båda skidorna. Vi åkning i pist ska allt tryck vara på dalskidan vid sväng. Men i djup lössnö får man bättre flyt i åkningen om trycket fördelas mer lika på båda skidor vilket ger att bärytan mot snön blir betydligt större.

5.T R Ä N A och var inte rädd att trilla man slår sig inte man blir kanske lite blöt ;)

Lycka till!!

Ski on, Leder

Ps: finns säkert fler tips, så ni andra rätta mig om jag har fel eller glömt nått ds

Offpist, hur gör man?
Bäste Fru Emser.

Det har kommit ill min kännedom att Ni slutligen bejakat Ert sportsliga intresse och därmed söka kunskap inom Brantåkningens dolda tekniker.

Det bästa råd jag kan ge Er inför denna utmaning är att välja redskap med omsorg. Ty alltför mången man, och kvinna för all del, har till spillo vandrat den hårda vägen genom att använda sig av föråldrad teknik. Nej det ska jag säga Fru Emser, i redskapen ligger framtiden.

Ty vi lever i en förbryllande tid, vetenskapen gör ständiga framsteg och vi kan inte ens ana vad som dvälger sig i framtidens dunkel men det är också därför det är av yttersta vikt som vi måste följa med, och leva, i nuet!

Herr Leder har varit framgen nog att lämna erfoderliga beskrivningar beträffande lämpligt rörelsemönster samt påpassligt nog även en del intressanta åsikter angående förberedelser inför eskapaderna. Det tackar vi för!

Mitt råd, Fru Emser, måste ändock vara att genast bege Eder till bästa lokala månglare och införskaffa den senaste Brantåkarutrustningen, i form av BREDA SKIDOR.
Ni skall se, Fru Emser, att utan dessa attiraljer kommer Ni att finna Herr Leder"s råd och tips tämligen kraftlösa och till och med svåra att i omsätta i praktiken.

Det är min största förhoppning att även Ni finner glädjen utanför de färgglada markeringarna och att Ni framledes även kan dela denna glädje med Er man, Fru Emser.
Jag vill på inget sätt förringa vikten och betydelsen av Herr Leders insiktsfulla inlägg, därom råder ingen tvekan. Ta dock även mitt råd med fullaste allvar, det kommer att bära frukt det kan jag garantera!

Slutligen ber jag om ursäkt för mitt intrång i denna del av forumet. Nu drar jag mig stilla tillbaka.

Vänligen,

Eder Skit-Mårten

Offpist, hur gör man?
Tack för tips o råd! Tar åt mig o ska göra mitt bästa för att bli en "sundare och friskare människa, under semestern", eller i alla fall bättre på skidor! :)
Tar jättegärna emot fler tips om det finns någon mer som vill dela med sig av sina "knep"...

Offpist, hur gör man?
Gör så här: Köp dig en resa till Kittelfjäll runt v8. Då borde den riktiga snön vara ganska nylagd. Åk så långt åt nord som möjligt och sen är det bara att sätta igång. Efter dagen är dina ben oståbara och skakande men så har du lärt dig en ny teknik också.

Offpist, hur gör man?
gör som alla andra...o du, "en sund själ i en sund kropp" stämmer inte på en riktigt skidåkare. där är de "en sjuk själ i en konstant skadad kropp" som gäller....

Offpist, hur gör man?
Öva!!!!!!!!!!!!!!
Och öva!!!!!!!!!!
du måste våga ramla och försök att sladda runt så lite som möjligt.
Du skall nog ej börja i en 50 graders sluttning i skare.

Offpist, hur gör man?
hur är det och åka med twin-tip i off-pist? är det enklare eller svårare?
hur mycket ska man luta sig bakåt? när jag var i ischgl och åkte utanför pisten så lutade jag mej alldeles för mycket bakåt:S

Offpist, hur gör man?
Twin-tip är att föredra föra carving eftersom midjan oftast är bredare på TT.
Du sjuker ner för mycke i snön med carving vilket gör att du kan utnyttja carving funktionen och gör dom långsamma å lätt begravda

Offpist, hur gör man?
twintip e oftast breddare i midjan som eric sa så de bärs upp bättre av snön! men om du vill ha riktigt bra off pist lagg ska du skaffa riktigt fetta "plankor" som är platta där bak... som sagt ju störe yta ju bättre bär snön.

Offpist, hur gör man?
Det första och viktigaste när man ska åka lössnö är att ha rätt utrustning. Då menar jag inte dom nyaste och fetaste laggen man kan hitta, utan spade, sond och transiver. Man måste ha alla dessa tre ting för att överhuvud taget fundera på att ge sig ut i vildmarkerna. Särskilt om man är nybörjare. Det pga att man påverkar snötäcket mycket mer som nybörjare. Föresten råcker det inte ens med att ha dessa atteraljer, man måste även kunna andvända dom på ett bra sätt.

Är lite förvånad över att ingen skrivit om detta innan mig!

Men nu ska inte jag sitta här och fara en surgubbe. Men jag tror att det är väldigt många som inte tar lössnöns faror på allvar eftersom det inte finns något som är bättre än några riktigt snabba och långa svängar i djupsnö.

Men som sagt var: man är inte feg om man skippar ett åk för att det inte känns rätt, snarare smart och man kan se fram emot fler härliga åk i framtiden.

//Larsson

Offpist, hur gör man?
victorL,

Har för mig att det är 25 graders lutning som är gränsen för när en lavin kan gå.

Jag tycker ändå att man ska ha med sig utrustningen om man planerar att åka utanför. Tänk dig själv, du tänkte bara åka lite på sidan av några flackare backar, det är underbart puder. En timma senare är det uppåkt precis bredvid de backarna, och du börjar snegla på spåren som börjar dyka upp på de större fälten en bit bort. Det blir gärna att man drar iväg , eller hur!? Och det är inte säkert för att det är spårat (http://www.brant.se/html/brantgodis.asp?ID=16)!

Fixa grejerna, lär dig allt du kan om farorna, de till att ha goda marginaler och ut och lek!

Offpist, hur gör man?
EricWibaeus sa:
Twin-tip är att föredra föra carving eftersom midjan oftast är bredare på TT.
Du sjuker ner för mycke i snön med carving vilket gör att du kan utnyttja carving funktionen och gör dom långsamma å lätt begravda
Du menar att twintipskidor inte är carving...OK!!

Kolla in Capital g-Funkenstein, breda så det förslår utan TT.

Offpist, hur gör man?
Finns det några resebolag som erbjuder offpistresor med guide för nybörjare? Jag åker allt pistat jag kommer i närheten av men är inte alls lika meriterad ute i de lösa, några offpist försök i Trysil och Hemsedal i Norge men inget mer än det.

/T

Offpist, hur gör man?
redrum sa:
hur är det och åka med twin-tip i off-pist? är det enklare eller svårare?
hur mycket ska man luta sig bakåt? när jag var i ischgl och åkte utanför pisten så lutade jag mej alldeles för mycket bakåt:S
Same shit som med andra lagg bara att bärutan inte är lika stor då tailen tar bort lite. Anledningen till att du fick köra med bakhäng kan vara ngn av dessa punkter.
Ovana
för smal skida
för lite fart
för mkt snö ( kan iofs nästan aldrig bli fööör mkt snö :P )
felmonterat (center mount är littte trixigare i löst...helt värdelöst faktiskt)

Offpist, hur gör man?
En annan vinkling på tråden är hur undvika att man blir alltför trött. Rätta mig gärna om jag har fel, men oftast är det så att där tröttheten tar vid, där börjar problemen med utförande av själva tekniken, de tips o tricks som Leder tar upp i början. Är man trött blir det lätt att vikten hamnar fel, och den rätta balansen och framförallt känslan försvinner.

Bra grundmarksträning är aldrig fel. Mjölksyran kommer mkt lätt i lössnö och offpiståkning. Adrenalinkicken bara av att vara ute i det "okända" ger högre puls som i sin tur kräver mer fysik. Så alla medel som förhöjer den grundläggande konditionen är av godo.

En annan sak när man har pjäxorna på sig på berget är att så mkt som möjligt åka med höfterna. Låter kanske konstigt, men föreställ dig hur höften fungerar när du går som vanligt. Hur höften tar upp kroppsvikten och förbereder varje steg, förflyttar kroppsvikten rätt. Höften förbereder själva fotisättningen genom att "skjuta" sig fram. På samma sätt med offpiståkning, ska man försöka nyttja höften så naturligt som möjligt. Ingen överdriven vridning i midjan alltså, vilket bara skapar en överdriven axelvriden. Håll axlarna och blicken nedåt berget i fall- och åklinjen, och kör med höften inte midjan. Avlasta din egen kroppsvikt genom höften, känn hur du får rätt tryck på skidan i svängen. Hur du kontrollerar skidan i lösnön, och inte tvärtom. Med lite träning så skapar du den rätta känslan för hur höften ska jobba genom svängen och föra skidan runt. Och efter ett tag kommer du märka hur mkt längre sträckor du orkar köra. Det blir en otrolig avlastning på energiåtgången med rätt höftteknik och du kan på allvar börja njuta av åkningen.

Lycka till med att impa på pojkvännen!

Offpist, hur gör man?
Fart löser alla problem. Att åka med tjocka skidor är bara att fuska!

Offpist, hur gör man?
felixlind... YOU'RE MY BOY!!! Äntligen nån som vet vad han snackar om. Behöver jag nämna att Glen Plake åker skiten ur dom flesta på den här sidan på ett par skidor med 65mm i midja.

Yeehaa... våga åka smalskidor!

Offpist, hur gör man?
JockeSki: Nu åker ju iofs inte Plake på så smala skidor än. I vintras åkte han på Elans fetingar och testade mina med 132 i midjan och var lyrisk!

//H

Offpist, hur gör man?
Jag skall ge ett tips som jag tycker är nyckeln till all åkning.

Axlar i fall linjen. Detta gäller all åkning men är extra viktigt offpist. Att få runt skidor och fötter är en sak men om du börjar vrida med överkroppen då är det maaaaaasssor av massa som skall vridas runt. Det blir gör tungt och okontrollerat.

Axlar i fall linjen och åka så många svängar du orkar. Börjar kroppen virdas med STANNA, vila och börja om.

När du har Axlarna i fallinjen så ÅKER DU MED SKIDORNA inte skidorna med dig.

Sen därifrån få ut fötterna från under kroppen. Ut med dom i svängarna.

Om du har axlarna i fallinjen så kommer ballansen också. Du kommer inte hänga bak på skidorna som är lätt hänt. Bakvikten är ofta relaterad till att hela kroppen vrids runt. Stå precis som när du åker vanligt men tryck inte in vaden i pjäxan. Där har du en bra ballans.

Ok men tillbaka till axlarna.

Titta Marja i följande klipp på youtube...

Det är skolbok. Axlarna i fallinjen, ut med fötterna i svängarna och hålla ihop överkroppen.

Tex

Offpist, hur gör man?
Kolla även in Ingrid Backstrom i denna video

Kolla kanske framförallt på 0:12, 0:31 och 0:48 (-53 -33 och -16 med bakvänd timer) hur hon använder tekniken med att behålla kroppen riktad framåt trots att hon för fram staven för nästa stavisättning.. Hon är en fantastiskt duktig skidåkare!

I Filmen åker ju åkaren väldigt aggresivt och delvis i större svängar, men jag skulle säga att om man skall börja åka puder så är det bäst att börja med att bara gunga på skidorna. För att känna vad som händer när man trycker till - man får en återstuds.

Samtidigt som man hela tiden tänker på att alltid stå så mitt på skidan som möjligt - aldrig hänga i bakkappan. (sanning med modifikation, men i praktiken stämmer det..)

När man börjar få in känslan för detta kan man börja med att försöka lägga in en liten sväng i varje studs. Snart får du in känslan för detta och nu är du en bra bit på vägen för att kunna sammanlänka fina svängar i puder.

Bekymra dig inte med att anfalla pudret med fart på samma sätt du gör i pisten förrän du behärskar den här tekniken då det bara kommer resultera i att skidorna åker iväg med dig och inte tvärtom.

Och precis som tex säger, börjar du känna att du tappar flytet och skidorna åker iväg med dig - stanna hellre och vila och kliv på den igen med nya krafter än att envetet tugga dig nedför berget med dålig teknik. Det är dels jobbigare att åka med bakåtvikt och dessutom tränar du in en helt fel teknik omedvetet.

Sen är det bara att nöta på och njuta!

Senast ändrad:
Offpist, hur gör man?
vad menas med att ha axlarna i fallinjen? Att axlarna inte ska röra sig om man åker ner för en backa som är hyfsat rak?

Offpist, hur gör man?
HUr viktiga är stavarna? Sett och hört folk som trycker ner "dal"-staven och hoppar och sen svänger. Jag har provat detta i pistad backe men eftersom jag typ aldrig kör med stavar så resulterade detta i att jag råkade åka på staven lite i sidan och jag vurpade som en jävla dansk!

Är stavarna viktiga? För jag har nämligen inte fått någon större användning för dem än när man ska ta sig in och ur lift-köer.

Offpist, hur gör man?
bL1d,

Axlarna i fallinjen mer eller mindre samma sak som bröstet mot dalen.

När du gör en sväng så skall bålen, höften och knäna vridas men inte bröst och axlar. Bilden http://skircr.com/imagelibrary/2007/fernie/LR/20061217-ST-072.jpg visar detta på ett bra sätt. Om hon skulle låta bli att svänga och fortsätta åka ut åt höger så skulle hon fortfarande ha axlarna neråt. INTE VRIDA MED AXLARNA I SVÄNGEN. Då måste man nämnligen vrida runt dom åt andra hållet när man svänger tillbaka. Detta sliter oerhört på kroppen och gör åkningen orytmisk och väldigt tung. Dessutom så tappar man kontroll.

Stavar ÄR viktigt dock skall du inte hoppa runt staven. Visst är det skitbrant och trångt kan du tvingas till en hoppsväng och då måste man sätta i staven. Men stavarna skall användas även vid vanliga svängar detta gäller ALL skidåkning.

Du sätter i staven för att initiera svägen altså du sätter i staven när du påbörjar viktöverföringen. Eftersom det är dal staven du sätter i så blir det naturligt att vikten flyttas när du sätter i den eftersom du sätter i den snett neråt frammåt. Håller du armarna rätt frammåt inte utåt så hjälper det dig även att hitta en bra ballans och tvingar fram dig in i plösen på pjäxorna eftersom du sträcker snett frammåt nedåt. Självklart skall du inte hugga framåt som om det vore isyxor.

Vad stav isättningen skapar är en rytm och harmoni i åkningen som inte finns där om du inte använder stavarna.

Om du kollar på medelgoda och goda åkare så är i 9 fall av 10 skillnaden positionen på skidorna och användandet av stavar. Precis lika vanligt som att mellist till nybörjare har för mycke bakvikt så använder dom heller aldrig stavar. Bra åkare använder alltid stavarna och det hjälper till att skapa helheten av kontrollerad snygg åkning.

Tex

Senast ändrad:
Offpist, hur gör man?
10 st "Powder-Tips" till dig som behöver:

1. Se till att hålla ihop fötterna (skidorna) och knäna (Bredare skidor tillåter mer öppen stans)

2. Försök känna att du åker mer på båda skidorna i svängarna, dvs inte svänga med för mycket tryck på dalskidan (älskling).....

3. Ha en bra kompakt position över skidorna, grunden är en central position där händer ligger som på ett styre - ju brantare ju mer framvikt (känn fram i pjäxorna, näsan framåt etc) och ju flackare mer avslappnat centralt. (grunden är den samma som när du åker i pist)

4. Jobba med fot - knä - rumpa, dvs försök att få avlastning av skidorna mellan svängarna med så lite rörelse som möjligt genom att arbeta utifrån fötterna till mjuka knän och rumpa. Mindre bra och ej heller snyggt är tekniken med att dra sig runt i svängarna, blir dålig teknik när det är brant då det ger med-vridning, dvs en dålig rotation av överkroppen, som i sin tur skapar bakvikt. BAKVIKT = DÅLIGT (detta då du blir tung, vilket i sin tur leder till ännu mer rotation.....)

5. Ha hyfsad fart, med lagom fart blir det lättare att svänga då energin är högre i svängen.

6. Kontrollera farten, går det för fort kan det bli farligt (fall i hög fart = ej bra vid lavinfara). Kontrollera farten genom att göra rundare svängar, dvs gör klart svängen till dess du känner farten är bra för att ta nästa. (ha rytm i din åkning)

7. Lyft blicken och se vart du åker, njut av utsikt etc. vilket i sin tur gör dig mindre spänd istället för att stirra inte ned på skidorna, vilket gör dig spänd.

8. Testa olika saker i din åkning och känn/upplev reaktionen, dra paralleller till köra motorcykel, vattenskidor etc få förståelse!

9. Se och lär hur proffsen gör! (Bästa exemplen är ofta de skäggiga gamla guiderna) Se gärna dig själv på video och jämför. Lyssna inte för mycket på vad alla andra säger o tycker som egentligen bara vill verka som om de kan.........(de åker generellt alla med en med-vriden rotation alltför hängande i bakkanterna i pjäxorna......)

10. Mycket handlar om utrustning idag, så se till att:
- Kör på bredare skidor i ungefärlig kroppslängd (ju djupare snö desto bredare) se dock till att kontrollera farten då bredare går fortare, bra träning dock att köra på mellanbreda skidor då dessa kräver bättre teknik.
- Mer lätt manövrerade skidor för powder är lite lättare i vikten och lite mjukare i svikten. Styva och tunga skidor blir ofta klumpiga/trög-svängda men stabilare i hög fart. Men skidans skärning påverkar förstås också.
- Se till att du har bra pjäxor med en lagom framåtlutning, kan va skönt att ha lite flex framåt, dvs ej så spänt men med vinkel framåt. Ha bra hälgrepp.
- Se till att du har stavar i rätt längd samt med större trugor.

Håller du dig till detta kommer du snabbt bli king/queen på powder skiing.

/Powder8

Offpist, hur gör man?
En liten fundering ...

Det torde väl vara allmänt känt att Emser & Leder numera stadgat sig med hus, familj och kombi ... Men hur var det egentligen 2001. Är det Leder som Emser beskriver som sin skidkörande pojkvän och som sedan väluppfostrat ger Emser några tips om skidkörning över webben. Eller är det så att den skidkörande pojkvännen är en för oss okänd pollare som sedemera sågades till fördel för den betydligt mer känslofulle Leder? Är det till och med så att Leders inlägg var början på en romans ... ja frågetecknen är många.

Och framförallt skulle det vara intressant att veta om Emser nu 6 år senare har lyckats hitta den fria tyngdlösa jämvikten i det mjuka fluffiga elementet som av skidåkare kallas puder.

Få vi någonsin veta sanningen?

;.) / MM

Tillbaka
Topp