offpist i alperna

offpist i alperna
De små orterna är alltid ett bra tips om förhållandena är de rätta. Stället får gärna vara okänt och åkarna bestå mestadels befolkas av äldre lokalbefolkning.

Ett sådant ställe som är lättillgängligt är Toggenburg i Schweiz (Rhendalen / Kanton St. Gallen). Där har jag haft mina absolut bästa puderdagar med ingen konkurrens om snön och midjedjup. Skulle absolut inte åka dit över en säsong eller ens en vecka, men har man bil eller är lite initiativrik kan man alltid hitta dessa småställen.

MVH
Daniel

offpist i alperna
Alltid lika kul att se att folk tycker offpist=puder :) själv åker jag hellre nån riktigt brant colouir med hårt före (zero powder men fortfarande offpist) än bottenlöst puder där det är lika platt som en parkeringsplats eller åken lika långa som en barnbacke.

offpist i alperna
JockeSki sa:
Alltid lika kul att se att folk tycker offpist=puder :) själv åker jag hellre nån riktigt brant colouir med hårt före (zero powder men fortfarande offpist) än bottenlöst puder där det är lika platt som en parkeringsplats eller åken lika långa som en barnbacke.
Tror inte det finns någon som inte håller med dig... Men om du kan åka korridorer med puder, är inte det bäst? Ju mindre folk det är desto större chans att åket inte är uppåkt o tråkigt :)

Senast ändrad:
offpist i alperna
JockeSki sa:
... än bottenlöst puder där det är lika platt som en parkeringsplats eller åken lika långa som en barnbacke.
låter som sälen om det inte vore för det där med bottenlöst puder...

men du skrev "eller" jag åker hellre bottenlöst puder i en kort backe(<100m fallhöjd) än hård couloir, så jäkla kul är inte couloirer och puder är puder även om det är kort.
Hade hammarbybacken bottenlöst puder hela vintern hade jag lätt åkt i den en massa dagar.

Senast ändrad:
offpist i alperna
FF sa:
Hmm couloirer kan vara ganska jävla kul...

:)
Kul att ha på film kan jag tänka mig! Var dom på väg upp eller hade ni lyckats muta någon att fira ner för att fota? (ovan filmare som man är så kan jag inte reda ut detta utifrån kameravinklarna.)

Heter inte den där något annat? "Cunningham"? Vilken är det om man firar ner åt andra sidan?
(inte för att jag tvivlar på att den heter så men den kanske har fler namn? grodätarna är ju som dom är...)

Tack för filmen. Jag tror just försäsongsträningen gick igång på allvar. :D

-snö
/r

offpist i alperna
Nej det är klätterlag som är ute på äventyr... Ja ganska kul med hjälmkamera! =)

Du har rätt. Den har typ två namn, Cunningham eller Passerelle couloir. Man kommer ner till slutet av Glacier Rond. Passerelle betyder bro på franska tror jag och det verkar ju rätt logiskt... Man firar sig inte från andra sidan bron tror jag, däremot kan man köra in från nordsidan om man har pannben och det är bra snö. Alltså sätta på sig skidorna vid grottan och svänga vänster ganska direkt...

offpist i alperna
koss93 sa:
tja

Undra bara vart ni tycker den bästa offpisten ligger i alperna?
Finns ingen bra offpist i alperna. Tycker alperna är sjukt överhajpat... Dessutom är maten skit! Nej, dra till riksgränsen i början av mars istället. Lagom mycket sol, lagom mycket snö, lagom dyrt, lagom kallt. Dessutom kan man få en hederlig hamburgertallrik på grönan till en rimlig peng. Därtill får man en äkta norrlandsguld i baren på grönan, bra mycket bättre än det där haschibaschiblasket de serverar i alperna. Visste du förresten att Nordalsfjäll är sveriges solsäkraste fjäll???

Nej, undvik främst centrala schweiz. Där är det värst av alla ställen. Speciellt denna vintern då jag är där...

Senast ändrad:
offpist i alperna
FF: Är det du som kör Cunningham? Ser helt sjukt nice ut! Måste ta nån säsong och komma ner till Cham och åka alla dom här grymma åken! Fuck va sugen jag blev nu :)

offpist i alperna
TexMurphy sa:
TeleMartin sa:
jag vet var den finns, men jag berättar inte... ;)
Detta är precis vadför jag åker till ställen med så lite svennar som möjligt. Den svenska missunnsamheten är vidrig och den bästa offpisten finns där det finns minst svennar.
Min favoritort har varit Lenzerheide i schweiz som även den har börjat bli invaderat med svennar nu! Inte bara för åkningens skull utan mest för härlig avslappnad attityd hos infödingarna! Jag är helt enig med TexMurphy om att den bästa åkningen hittar man på ställen med minst svennar, så därför blir det svårt att dela med sig av erfarenheter av såna orter...

Varsågod!

offpist i alperna
TeleMartin sa:
TexMurphy sa:
TeleMartin sa:
jag vet var den finns, men jag berättar inte... ;)
Detta är precis vadför jag åker till ställen med så lite svennar som möjligt. Den svenska missunnsamheten är vidrig och den bästa offpisten finns där det finns minst svennar.
Min favoritort har varit Lenzerheide i schweiz som även den har börjat bli invaderat med svennar nu! Inte bara för åkningens skull utan mest för härlig avslappnad attityd hos infödingarna! Jag är helt enig med TexMurphy om att den bästa åkningen hittar man på ställen med minst svennar, så därför blir det svårt att dela med sig av erfarenheter av såna orter...

Varsågod!
Är det kanske inte så att en del av den sköna avslappnade attityden hos localsen är att man kan komma fram till dom och säga... "tjena läget jag är ny här vart skall jag bege mig idag?" och få ett "om du åker upp där och där så kommer det vara grymt där idag"....

Jag har inte vart i Lenzerheide och känner faktiskt inte till det men ofta går avslappnad attityd och förmågan att glädjas med andra hand i hand.

Själv älskar jag den attityden och jakten på lugna avslappnade hörn utan stressade turister som tävlar om orten (åken, mat kön, prylarna i affären, ect, ect) går ständigt vidare.

Tomas

offpist i alperna
Kul ni tyckte om filmen! =) Jag har lite mer material men inte orkat klippa ihop... vi får väl se om jag gör det nån dag...

Tillbaka
Topp