Offpist i Åre???

Offpist i Åre???
Hejsan, jag och fyra polare ska upp till Åre den 1:a januari och vi undrar om det finns ngn bra offpist...som man kan ta sig till utan helekopter.
Om ni har vetskap om ngn sådan kan ni väl svara mig hit.
Berätta gärna var den ligger och hur man tar sig dit...beskriv nogrant så att jag kan hitta dit.

Ride on...

/Mikael

Offpist i Åre???
Köp valfritt nummer av SlakaSkidor så får du inte bara en grundlig genomgång av den obefintliga offpisten i Åre utan också en sammanfattning av de senaste 23 årens samlade artiklar i ämnet "Den bästa afterskin i Fjällvärlden" blandat med ingående intervjuer med Ingemar Stenmark alt Pernilla Wiberg.
Har du riktigt tur kan det även vara dags för ännu en Remake och då får du med listan över Sveriges bästa skidsystem för barnfamiljer.
Vill du vara riktigt säker på att inte missa något kan du ju alltid beställa en helårsprenumeration, rekomenderas dock att du gör ett uppehåll på ett år emellanåt så att du hinner glömma bort artiklarna som publicerats tidigare.

Offpist i Åre???
Skitmagasinet ÅreSkidor skriver som sagt varje månad om skutans smultronställen så som östraravinen och den mörkasidan = baksidan. Dessa är oändliga resurser som nästan aldrig blir uppåkta och bjuder nästan varje dag på orört puder.

Offpist i Åre???
Det verkar som det är väldigt populärt att gnälla här i forumet. Köp inte Åka skidor om den inte är bra och åk inte i östra ravinen om du bara vågar dig dit i solsken.

Hur som helst finns det några helt ok offpist-ställen i Åre. Ravinerna är branta och roliga, men i fint väder bli de uppåkta. I östra ravinen går dock laviner rätt ofta, även om de inte alltid är så stora. Vad jag kan rekommendera är västra sidan av skutan, den som vetter mot Rödkullen och Ullådalen. Ta Gondolen upp (Åre AB tror att de kan öppna äggen den 26:e) och åk bara rätt ner nånstans där du känner för. Ibland kan man stöta på nån pist, men det är bara att svischa över den. Men jag tror tyvärr inte det finns så stora chanser att kunna åka där när ni ska upp (bäst är det typ från påsk och frammåt). Så här tidigt på året kan jag nog inte rekommendera nåt jättebra... Just nu tror jag bara tre liftar är öppna eller nåt. Jävla växthuseffekt!
Annars är en rolig offpist den rakt ner från Hummeln. Alltså rakt mot byn om man säger så. Först är det lite isigt och kalfjäll men sen blir det jäkligt brant och lössnö (dock kanske inte NU som sagt). Men man får passa sig för de förrädiska fjällbjörkarna som alltid dyker upp när man minst anar det.

Offpist i Åre???
"Ett av Sveriges bästa offpiståk finns enligt min mening på Åreskutan. Självklart är det långt till alpernas snömängd och standard men man måste ju taga vad man haver som Cajsa Warg sa en gång. Räkna inte med att det finns något puder men ofta härlig kall vindpackad snö i brant terräng, superkul vid rätt förhållanden.

Börja med att ta Olympiagondolen upp så långt du kan komma på berget, gå sista biten 20 minuter uppför berget. (eller ta vesslan för 30 kr om du inte åt gröt till frukost). Stanna på toppen och beundra utsikten över fjällen och släng ett öga på Sylarna i horisonten. Passa på och ät en våffla med hjortronsylt på toppen, och gör av med pengarna du sparade på att inte ta vesslan.

Efter din välbehövliga paus, åk, sett nerifrån byn sett, snett fram till höger från toppliften. Här finns nu flera olika valmöjliheter. Längst till höger är det mycket brant ca 40 grader. I mitten finns det ett klippmassiv som det går en kort men rolig korridor igenom. Bananen heter den, döpt efter formen. Ett bra ställe att inte falla på.

Längst till vänster är det flackare dock men med branta partier, upp till 45 grader. När du har kommit ner en bit i denna sluttning måste du skråa bort till höger om du inte vill åka ner till Huså.

Sluttningen längst ut till höger (skier"s right) går också att nå direkt från Olympiagondolen men då förlorar du fallhöjd. Skrå runt toppen av skutan på höger sida, spår brukar finnas att följa.

När du skråat bort till höger efter den första branten så måste du knata i 5 minuter. Du kommer att se spåren så orienteringen är inte svår. Efter du har gått ett tag sätter du på dig skidorna och skråar vidare. Tillslut kommer du fram till ännu en sluttning med 3 olika valmöjligheter. Det första är att sticka direkt ner för den i början. Här hittar du åres brantaste åkning, en sluttning på ca 50 grader, dock kort. Se upp för vid dåliga snöförhållanden, det finns det en klippa i mitten av branten. Den är inte högre än en halvmeter men den ofta som en obehaglig överraskning. Fortsätter du ovanför sluttningen kommer du ovanför ett ordentligt häng där man kan hitta drops mellan 5-15 meter, beroende på hur radikal du är.

Efter båda de ovanstående åken måste du skråa bort till höger efter sluttningen. Det tredje alternativet är att fortsätta ovanför hänget hela vägen till det slutar och du kan ta en flack glidarsluttning ner. Om ni gör som jag sagt kommer ni fram till Tottliftens
toppstation utan att behöva gå. Stå och snacka ett tag efteråt och se radikala ut. Inte för länge dock, ni måste ju upp på toppen igen.

Åket är förhållandevis lätt eller svårt, beroende på att det finns många olika alternativ och inga trånga passager. Dock kan det vara mycket lavinfarligt ibland så ta det lugnt efter snöfall och fråga liftpersonalen. Sändare, spade och sond är en nödvändighet och det krävs att alla harr med det för att det ska vara någon idé.
"

Saxat från Freeride.nu"s artikelarkiv.

>> RR <<

Offpist i Åre???
Min erfarenhet säger mig att de är rätt dålig offpist i Åre under vecka 1, Ska man åka på skutan så är de i mars runt påsken man ska vara där.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp