offpist i Serre

SWE1

Ny medlem
offpist i Serre
ska till seere en ynka vecka (v11)
är det någon som kan rekommendera några bra offpist ställen
jag har varit i serre några enstaka dagar förut när det har varit dåligt väder i La Grave.
Jag har åkt en tur som heter Cucomelle och den är ju bra.
MEN jag skulle bli glad om någon kunde rekommendera något mer....kanske någon bra skogs åkning?
tacksam för svar
F

offpist i Serre
Tjena
Det är bara att titta sej om.
Mycket syns från liftarna. Men Monitierskogen är nog bäst. Delar av skogarna mot Briancon är förbjudna att åka i

Ett par åk som kräver litet planering är baksidan söderut alltså ner mot dalen mot Pelvoux och St Puy. Fast då behöver du en transport hem.

Turen med betoning på tur till Mont D Agneau har jag beskrivit i tur forumet.

Den allra bästa skogsåkningen i närområdet hittar du mellan Montgenevre och Claviere.
Ett rysaråk från Montgenevre ner mot Briancon kan du spana in från toppen av Serre. Det börjar uppe vid en befästning och slutar på vägen mellan Montgenevre och Briancon.
Men pass upp för Italienska gendarmeriet för ibland är dom sura på offpiståkare.
Ha det bra.

offpist i Serre
Jag säsongade i Serre förra året och kan konstatera att det finns mycket rolig off-pist i området. Jag ser framförallt två fördelar med Serre. 1) Du kan hitta bra offpist oavsett siktförhållande. Är det soligt söker du dig mot de högra åken, öppna fälten. Snöar det eller är allmänt flatljus är skogskidåkningen grym! Bäst är "Höga skogen" i Monetier men det är i princip bara att ge sig ut där man känner för. 2)I Serre kryllar det inte av puder-kåta skidåkare (vilket det ju tex gör i Chamonix eller StAnton) En stor fördel eftersom du fortfarande efter flera veckor utan snöfall kan hitta bra orörda ställen om du bara avviker lite från de vanligaste stråken. Ett tips!För några år sedan gjord Åka Skidor ett reportage om Serre med bla en guide till bra off-piståk. Kan ha varit 2000 eller 2001.

offpist i Serre
önskar jag kunde ge några fantastiska tips men sist jag var där var jag gravid och gången innan trasslade jag in mig i telisbinningarna och hamnade på hospitalet i Briancon. Kan vara bra att veta att de är hejare på att fixa benbrott i fall oturen skulle vara framme.
/g

Tillbaka
Topp