Inte behöver man slipa brädan eller skidorna efter dagens slut... Inte nu i alla fall.. det har varit ganska lite snö i år... fast nu den senaste veckan har det snöat hela tiden... så nu går det att pumpa puder överallt...
På Björnrike finns det några bra ställen som jag gillar starkt... Om du tar och åker upp i Björnliften och sedan tar till vänster på en gång... antingen om du tar av dig brädan eller skidorna och går en bit så hittar du fin orörd puder... annars kan det finnas bra ändå... åk ner till rännan... det är nästan jämt någon innan som har åkt längs nere, så du behöver inte vara rädd för att behöva gå...
Sen finns det om du åker upp i mittliften... här är det samma sak... åk antingen till höger eller vänster på en gång ut i skogen... ner till rännan... Det som är så bra med björnrike är att när man har åkt puder ner till rännan så är det fruktansvärt kul att åka även nere i rännan... många små gupp och svängar etc.
Om du åker upp med Hotell liften i från den lilla "dammen" så tar du den vänstra liften därifrån... "gråhogna liften" kanske den heter... är inte säker... Sen hoppar du av vid näst sista avfarten och åker direkt ut till höger... där brukar det vara glest med träd och det brukar även finnas en del hopp man kan fixa till...
Självklart finns det fler ställen på björnrike... fast det kräver att man går en liten bit... fast det kan det vara värt...
Sen på Vemdalskalet finns också en hel del ställen att åka puder på... Något som brukar vara populärt är ju under korgliften.. fast jag anser att det är ett av de sämre ställerna... dels för att det är så uppåkt där... sen är det en del sten under snön som kan vid riktig pudersväng dyka upp... Sen är det ju väldigt lite träd där så snön försvinner väldigt snabbt och det är knappt någon puder...
Jag tipsar med om andra sidan vägen, och sedan välja knappliften... när man sedan kommer upp så kan man åka till vänster "persbacken"... när man har åkt längs efter den en bit så ser man att det börjar bli glest med träd... där kan man åka ner och där hittar man lätt fin puder... En liten lavin startade där åt mig och en kompis igår

. det borde ju vara ett litet bevis att det finns...
Om ni står på andra sidan av vägen kan ni titta över på andra sidan... där hittar ni en ränna som är nästan helt fritt från träd och brant med bra puder...
När man tar korgliften upp så kan man åka upp den lilla liften upp till kafé:et... därifrån går ni vidare till branten... där finns en så kallad "ränna" som är brant med fint puder utifall det inte har blåst för mycket...
Det är de bästa ställerna på skalet som jag kommer på för tillfället... Visst finns det fler... fast de är inte så branta och passar inte så bra när det är så mycket puder som det är... för tillfället är det 125 cm på top, och dal enligt passagens sida... fast det skulle ju snöa den här veckan också

.