Offpist I Vemdalen?

freeride_nu

Aktiv medlem
Offpist I Vemdalen?
Kan Någon Tipsa Mig Om Det Finns Någon Offpist Repa I Vemdalen? Vad Jag Har Hört Tidigare, Så Är Det Sällan Man Hittar Åkning
Utanför Pisten I Vemdalen, Utan Att Behöva Kosta På En Stenslip Efter Dagens Slut...
Är Det Verkligen Så Illa?

Mvh Po

Offpist I Vemdalen?
Inte behöver man slipa brädan eller skidorna efter dagens slut... Inte nu i alla fall.. det har varit ganska lite snö i år... fast nu den senaste veckan har det snöat hela tiden... så nu går det att pumpa puder överallt...

På Björnrike finns det några bra ställen som jag gillar starkt... Om du tar och åker upp i Björnliften och sedan tar till vänster på en gång... antingen om du tar av dig brädan eller skidorna och går en bit så hittar du fin orörd puder... annars kan det finnas bra ändå... åk ner till rännan... det är nästan jämt någon innan som har åkt längs nere, så du behöver inte vara rädd för att behöva gå...

Sen finns det om du åker upp i mittliften... här är det samma sak... åk antingen till höger eller vänster på en gång ut i skogen... ner till rännan... Det som är så bra med björnrike är att när man har åkt puder ner till rännan så är det fruktansvärt kul att åka även nere i rännan... många små gupp och svängar etc.

Om du åker upp med Hotell liften i från den lilla "dammen" så tar du den vänstra liften därifrån... "gråhogna liften" kanske den heter... är inte säker... Sen hoppar du av vid näst sista avfarten och åker direkt ut till höger... där brukar det vara glest med träd och det brukar även finnas en del hopp man kan fixa till...

Självklart finns det fler ställen på björnrike... fast det kräver att man går en liten bit... fast det kan det vara värt...

Sen på Vemdalskalet finns också en hel del ställen att åka puder på... Något som brukar vara populärt är ju under korgliften.. fast jag anser att det är ett av de sämre ställerna... dels för att det är så uppåkt där... sen är det en del sten under snön som kan vid riktig pudersväng dyka upp... Sen är det ju väldigt lite träd där så snön försvinner väldigt snabbt och det är knappt någon puder...

Jag tipsar med om andra sidan vägen, och sedan välja knappliften... när man sedan kommer upp så kan man åka till vänster "persbacken"... när man har åkt längs efter den en bit så ser man att det börjar bli glest med träd... där kan man åka ner och där hittar man lätt fin puder... En liten lavin startade där åt mig och en kompis igår :). det borde ju vara ett litet bevis att det finns...

Om ni står på andra sidan av vägen kan ni titta över på andra sidan... där hittar ni en ränna som är nästan helt fritt från träd och brant med bra puder...

När man tar korgliften upp så kan man åka upp den lilla liften upp till kafé:et... därifrån går ni vidare till branten... där finns en så kallad "ränna" som är brant med fint puder utifall det inte har blåst för mycket...

Det är de bästa ställerna på skalet som jag kommer på för tillfället... Visst finns det fler... fast de är inte så branta och passar inte så bra när det är så mycket puder som det är... för tillfället är det 125 cm på top, och dal enligt passagens sida... fast det skulle ju snöa den här veckan också :).

Offpist I Vemdalen?
Tävling:

Para ihop rätt ord

Off Pist
Vemdalen
Åre
Alperna

Fel, Fel, Fel!!

Enda rätta kombinationen är Alperna och Off Pist. Inget annat funkar.

PowPowPetter

Offpist I Vemdalen?
Hej själv,

Nä det är inte synd om mig. Det finns grymma åk i Sverige, dock snarare i Lappland än i Sälen och Härjedalen.

Saknar lite ambitioner bland de som skriver här, lite mer randonné än " ta mittliften och sväng till höger ". Jag har svårt att få ihop mentaliteten och stuket på snacket och vad en del gynnare här egentligen haft förmånen att vara med om, alt läst i Vertikal.

Offpist I Vemdalen?
Petter!

Det är klart att det går att göra häftigare åk ju större fallhöjden är. Och det är klart att Tuolpagorni (grytan i Kebnekaisemassivet) med sina 800 fallhöjdsmeter och Val d´Otro i Alagna med 1700 meter ger en större upplevelse än offpisten vid Väggen i Sälen. (Ja jag har åkt skidor på dessa ställen) Men för den skull behöver du ju inte antyda att all offpist i södra delen av Sverige är värdelös. Och jag kan inte se att det är något fel på att "ta mittliften och sväng..." om det ger en kul upplevelse. Fallhöjden är inte allt!

MVH/MM

Offpist I Vemdalen?
Petter! Nu några allvarliga ord från min sida!
I Åre kan du få ett par omväxlande offpiståk på 1000 fallhöjdsmeter. DEt är inte så pjåkigt. De flesta oreter i Alperna har inte mycket mer fallhöjd. DEt finns några, LAGRAve, Alagna, Verbier och Chamonix. Du kan också åka till Sylarna eller snasahögarna. Det kan ju vara bra för dig som inte gillar liftar! Där får du riktig hiking och feta offpiståk.
Det är inte lätt att vara okunnig du!

Offpist I Vemdalen?
Alperna? Det är ju en liten kulle med lite snöstänk på om du jämför med Alaska. Varför inte ta till de största bergen när du ändå ska börja tjafsa. Alla vet redan att Alperna har mer snö och mer fallhöjd än svenska fjäll men du verkar inte ha läst den inledande frågan. Han ville ha reda på om det finns ställen i Vemdalen där det finns offpiståkning.

Great Scott!! Du säger inge mer var ställena finns. Vill inte att våra skogsåk ska bli sönderkörda. :(

Offpist I Vemdalen?
Om jag minns rätt är "mitten" av Sverige någonstans i höjd med Östersund! Således är allt söder om Jämtland att betecknas som "Södra delen av Sverige". Tex: Härjedalen, Dalarna och Värmland!

MVH/MM

Offpist I Vemdalen?
Alperna, Åre? vad är det för ställen... har aldrig hört talas om det? Är det något köpcenter, ungefär som IKEA eller?

I alla fall rödeskägg... hur många av de som är här inne åker till Vemdalen och åker de ställerna som jag sa... inte många... och de som gör det blir ju besvikna eftersom det är så nerkört där nu efter oss :)... så det kommer aldrig att komma tillbaka...

Pudret är slut för i år i Vemdalen... och inte tror jag det är så mycket bättre i övriga Sverige... nej om man ska ha puder så ska man gå till sin lilla systers sminkväska... där finns puder vill jag lova... mer än i alperna, ryssland, japan, svenska fjällen, söder havet och danmark tillsammans... de ni...

Bra "kvalitets" puder säljer till högst bjudande... Ska bara nämna att det är rosa färg!

Offpist I Vemdalen?
En riktig skidåkare kan hitta möjligheter överallt. Håller dock med dig om att det är svårare i södra Sverige... Har du några tips på bra puder i Sverige?

Tillbaka
Topp