Offpist lagg

arbo

Ny medlem
Offpist lagg
Lite spontant fick jag möjligheten att haka på ner till Badgastein och säsonga. Behöver dock all utrustning. Så börjar med skidorna, vad bör jag ha (tar mig ner för alla pister, men har inte provat så mycket offpist, de jag åker med ska däremot åka det en hel del). Har siktat in mig på runt 180 långa (är själv 183) rätt breda lagg. Har först siktat in mig på nästan nytt, men om någon vet något heltoslagbart mellandagserbjudande är jag inte sen och ta det.

Som sagt... Hjälp...

Offpist lagg
Ska du ha ett par offpistlagg tycker jag inte att du ska köra på så korta skidor. Jag är själv 177 och kör med ett par 192:or och det funkar hur bra som helst. Offpistlagg är oftast så pass mjuka så det är inga problem att dom är lite längra. Köper du längra skidor behöver dom inte vara lika breda för att ha samma bärighet. Detta öker pistegenskaperna eftersom skidan inte blir lika jobbig att få upp på kant..
Det var mina tips. Lycka till!

Offpist lagg
Nej dra på ett par 190 långa som hoank här tycker. Då får du bränna i långa härliga svängar precis som på filmerna;)
Har dock ett par andra alternativ:

Skulle vilja tipsa om Head Monster 88, 186, har fått lysande kritik och grejer. Den är tydligen ganska hård ohc fartstabil men man behöver tydligen inte mycket tyngd utan mer teknik.

Offpist lagg
Är du färsk i offpistsammanhang tycker jag att du ska kolla på Fischer Watea. Den är precis lagom stor och svarar faktiskt riktigt bra för att vara så mjuk som den är. Utanför pisten kommer mjukheten att göra den lättkörd och utvecklande.

Offpist lagg
hmmmm Nojlas.. och vad gör man om man själv är 195 cm.. kan du berätta för mig vilka skidor som inte är custom som finns i typ 20cm längre längd ?

Offpist lagg
Puddertjuv> Det är en intressant fråga som man hör förvånande sällan. Jag är 180 lång och väger ca 75 kg och tycker att 190-195cm är lagom för ett par offpistskidor. Om en kille är 195cm lång och väger närmare 100kg upplevs ju samma skida som klart mindre och han borde behöva en skida uppåt 210cm för att få samma egenskaper. Det är faktiskt konstigt att det inte finns längre skidor. Det är ju tom så att man är klart begränsad i sitt skidval om man sätter en undre längdgräns på 190 och säger man att man vill ha längre än 195 finns det fasen inte många att välja på. Nehej, ska vi ta och bestämma att Völkl tar och gör en Sumo 202cm nästa år?

Offpist lagg
ok. Kanske ska kika lite på ett par lite längre skidor. Men saken är den att jag vill kunna ha dem i pist oxå.. Dammit vad svårt det ska va... (får köpa två par helt enkelt...)
Hittat ett par K2 Kaluna, 03/04 som gått en vecka med bindingar o så. 189 cm för 3500.- något o kika vidare på?

Offpist lagg
jag själv är 180 0 väger 80-81kg i strumplästen.. jag köpte mig Völkl Gotama 183. den ger mig bärighet nog för d flesta förhållanden, men jag skulle lätt tänka mig 190 skidan oxo, allt är väl vilken typ av karaktär man är ute efter i en skida, jag tycker om kotare och "kvickare" skidor,där av valet av 183 Gotama. den skidan ger mig den kompromiss jag söker för att kunna ta mig ner i d flesta fören, men ett par Sanouk står på inköpslistan för djupare och lättare puderdagar. men jag skulle tipsa om Gotama.. men tänkt på vad du är ute efter.. feta svängar eller inte..

Offpist lagg
Som redan har sagts så är det långa skidor osm gäller, är själv 170, väger 65-70 kg och kör på 185 cm fjolårs B3 och jag skulle inte ha det minsta emot ett par i 195.
Skulle du av någon underlig anledning förflytta dig till pisten så får solk flytta på sig, eftersom du med dina ny fetingar kommer dundra fram som en gigantisk lavin o trasa sönder allt som kommer i vägen.

Kanske inte världens bästa inlägg, men vafan, jag har inget att göra o inte fan kan jag söva heller. Världen är allt bra orättvis, ge mig puder!

För övrigt tycker jag att B3:orna är underbara allroundplank utanför pistmaskinernas hemska spår.
Ännu mer för övrigt tycker jag att pro legend är jävligt sköna skidor de med.

Offpist lagg
Hej! Prova Ficsher AMC 73 lr 76 lr 79!

79an ger enligt ficsher ca 30% Pist och 70% offpist.
76an säjjer dom är 50/50 och
73an är 70% Pist och 30% offpist.

finns även AMC 70 men den är 80% pist och 20% offpist! Men skulle väll rekomendera 76an om du nu är nybörjare!

Offpist lagg
De där Fischer-skidorna såg rätt tramsiga ut, om jag får säga så. Satsa på nåt rejälare åkdon med runt 90-105 i midja och en längd runt 190cm.
Jag vet inget om butikerna i BG, men generellt sett brukar man få pröva de skidor i sortimentet man är intresserad av, för att sedan kunna bestämma sig för vilken man gillar bäst.

Tillbaka
Topp