Offpist novis vilse i skiddjungeln!

karincb

Medlem
Hej,

som rubriken skvallrar om söker jag efter lite tips på skidor, för offpisten. Jag är tjej, 164 cm och väger 57 kg och är, som nämnt, nybörjare i den terrängen. Vad ska man tänka på? Om man får ha lite önskemål skulle jag nog vilja ha et par tämligen lättåkta skidor!

Tacksam för tips!

Karin

Gillar du inte blått/vitt finns Savory även i svart/gult. Samma skida fast annat utseende och heter Soul i herr/unisexversionen. (https://www.freeride.se/prylar/skidor/2015/rossignol/soul-7.html)
Damversionen i 170 är lika lång som herrversionen i 172 (finns någon regel för felmarginaler vid skidmätning som gör att det är okej att diffa lite på längden.)

Måttbabbel åsido är det där nog den mest lättåkta offpist/allroundskida jag testat. Och var inte rädd för att köra längre än vad du själv är lång. Jag är 180 och har testat den i 180 och 188, och tyckte 188:an var fullt kontrollerbar vilket sällan händer mig med riktigt långa lagg. Sjukt lättåkt som sagt.

Andra förslag:
Atomic Century (finns i 109- eller 102-bredd, ta den förstnämnda om du huvudsakligen kör i Alperna)
K2 Remedy
Line Pandora eller Sir Francis Bacon
Armada TST eller TSTw

Inte för att det är helt och hållet min påse te, men, vill bara backa upp
@Heddious pil på Century, framförallt 102:an, som jag studerat för ett annat kejs. Dess shape, egenskaper och dimensioner verkar vara som gjorda för en offpist-instegsskida som ändå kan räcka en bra bit upp på erfarenhetsstegen.

Snödjup

Tillbaka
Topp